۰ نفر
۲۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۷

"علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز یکشنبه به منظور شرکت در یکصدو بیست و یکمین نشست بین المجالس جهانی در راس یک هیات پارلمانی عازم ژنو می شود.

سایت خانه ملت گزارش داد:

"کاظم جلالی" که خود از جمله نمایندگانی است که علی لاریجانی را در این سفر همراهی می کند، گفت: "مرتضی آقاتهرانی"، "فاطمه آلیا"، "سیدناصر موسوی"، "علیرضا سلیمی"، "علیرضا دهقانی"، "فاطمه آجورلو"، نمایندگان تهران، رام‌هرمز، محلات و دلیجان، ایذه و باغملک و کرج دیگر نمایندگانی هستند که در اجلاس ژنو حضور می‌یابند.

یکصد و بیست و یکمین نشست مجمع بین المجالس طی روزهای دوشنبه و سه شنبه 27 و28 مهر ماه در شهر ژنو برگزار می شود.

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، لاریجانی در این سفر علاوه بر سخنرانی در اجلاس بین المجالس، دیدارهایی را نیز با روسای مجالس کشورهای مختلف شرکت کننده و نیز برخی مقامات کشور میزبان خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص اهمیت سفر هیات پارلمانی ایران به ژنو به ریاست علی لاریجانی رییس مجلس برای شرکت در اجلاس پاییزه اتحادیه بین المجالس گفت: شرکت هیات پارلمانی ایران در این اجلاس فرصتی مغتنم و گامی به جلو برای بکارگیری دیپلماسی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران است.

جلالی خاطرنشان ساخت: این اجلاس فرصت مناسبی خواهد بود که راهکارهای توسعه مناسبات و همکاریهای پارلمانی در سطح بین المللی مورد بررسی قرار گیرد.

وی سفر هیات پارلمانی ایران به ژنو را بسیار مهم و اثرگذار توصیف و تاکید کرد: اجلاس ژنو فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران است تا نظرات خود را برای پارلمان های دنیا تبیین کند بنابر این خواهد بود.

دبیرکل ایرانی اتحادیه بین المجالس با بیان اینکه معمولا روسای مجالس برخی کشورهای جهان و در مجموع هیات هایی از تمام پارلمان های سراسر جهان در این اجلاس شرکت می کنند، گفت: عمده کار رییس مجلس شورای اسلامی در این اجلاس به دو بخش سخنرانی اصلی در حضور روسا و نمایندگان مجالس شرکت کننده و دیدار های وی با روسای مجالس و یا روسای هیات های پارلمانی کشورها در حاشیه این نشست خواهد بود.

وی در مورد دستور کار جانبی هیات ایرانی در این اجلاس گفت: هیات پارلمانی ایران برای ماده اضطرای اجلاس اتحادیه بین المجالس دارای در خصوص مساله غزه، فلسطین و مسایل مربوط به مسجدالاقصی پیشنهادی را مطرح خواهد کرد.

جلالی گفت :در هر اجلاس اتحادیه بین المجالس موسوم به IPU، ماده ای با عنوان "ماده اضطراری" به رای گذاشته می شود که در صورت تصویب آن، قطعنامه ای هم در مورد آن صادر می شود.

این گزارش می افزاید: اتحادیه بین المجالس که دارای 153 عضو است هر سال دو نشست بهاره و پائیزه دارد که معمولا در ژنو برگزار می‌شود.

 

کد خبر 20366

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =