مونوریل یکی از اختلافات اساسی دولت نهم و دهم و شهرداری تهران بود. کار به جایی رسید که حتی شهرداری پایه های مونوریل صادقیه را جمع کرد و البته دولت هم مونوریل را به قم برد. اما اکنون معاون شهردار تهران می گوید مونوریل به غرب تهران می رود.

امید کریمی: شهرداری تهران زمانی که طرح جامع ترافیکی پایتخت را تدوین و تصویب کرد، پیش بینی کرد خطوط قطار هوایی هم در تهران ساخته شود. اما این اتفاق نیفتاد و تمام انرژی شهرداری برای توسعه خطوط مترو و بی.آر.تی صرف شد تا همچنان یکی از چالش های اساسی دولت و شهرداری، توسعه حمل و نقل عمومی و اختلاف نظرهای کارشناسی و فنی باشد.

با این حال سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می گوید طرح جامع ترافیک تهران براساس قانون بعد از پنج سال باید بارنگری شود: "بسیاری سیاستهای ما درخصوص معبرها ،پارکینگ، حمل و نقل غیر موتوری،ریلی باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد. ممکن است در برخی موارد همان مصوبات قبلی دوباره تایید شود و در موضوعات دیگر اصلاحاتی انجام شود."

به گزارش مهر، او درباره استفاده از مونوریل و قطار هوایی در تهران هم گفت: "ما در طرح جامع ترافیک خط مونوریل و یا یک خط ترن هوایی نداشته ایم. در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک مجموعا 8 خط درون شهری مترو دیده شده است،4 خط اکسپرس حومه ای و  3 خط فیدر که می تواند این خطوط BRT،مونوریل و ترانوا باشد که این خطوط هم حتما مورد تجدید نظر قرار می گیرد به خصوص در منطقه 22 که گسترش خوبی را در این منطقه شاهد بودیم و بسیاری از کاربریهای تفریحی و تجاری شهر به این سمت سوق پیدا کرده است مانند پروژه "هزار و یک شب"،"چهار باغ" و فروشگاه های زنجیره ای بزرگی که در آینده در این محدوده ساخته می شود."

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: "برای این محدوده نیاز به امکان حمل و نقلی خوب داریم که مطالعات به ما می گوید که این نیاز از چه جنسی باشد، آیا یک سیستم تفریحی و توریستی مثل مونوریل باشد و یا سیستم سبک جا به جایی مانند ال آر تی و یا تراموا و یا سیستم سنگین جا به جایی."

نکته اینکه قرار بود خطر قطار هوایی در جنوب شرقی تهران ساخته شود و نه غرب شهر.

تشکری هاشمی در پاسخ به این پرسش که امکان دارد در منطقه 22 که در حال تبدیل شدن به یک منطقه گردشگری است یک خط مونوریل تعریف شود گفت: "مونوریل یک سیستم حمل و نقلی است که در فضاهای تفریحی و گردشگری و پارک ها مورد استفاده قرار می گیرد اگرنتیجه مطالعات این سیستم برای این منطقه مناسب تشخیص داده شود ما مقاومتی برای احداث آن نمی کنیم اما اگر این سیستم را مناسب ندیدیم حتما آن اجرا را نمی کنیم."

پیش از این هم شهرداری تهران تلاش بسیاری کرد تا نشان دهد مونوریل یک سیستم حمل و نقلی تفریحی و گردشگری است و نه یکی از ابزارهای حل مشکل ترافیکی.

هرچند که محمود احمدی نژاد و حمیدرضا بهبهانی، استاد راهنمای دوره دکتری او و وزیر راه دولتش، معتقد بودند مونوریل را می توان برای حل مشکلات ترافیکی تهران استفاده کرد و البته برنامه ساخت 250 کیلومتر مونوریل را هم در زمان حضور در شهرداری تهران تدوین کرد؛ بیش از تمام مونوریل های ساخته شده در دنیا.

4747

کد خبر 203880

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام SE ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    9
    آقا اول توی بزرگراه رسالت بسازید خیلی مفیده
  • امین IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
    4
    مترو همه جا رفت الا منطقه 21