شاید زندگی با یک دیپلمات به همسر او هم آموخته است که پاسخ سوالات را با احتیاط فراوان بدهد؛ پاسخ های طاهره نظری همسر منوچهر متکی به خبرآنلاین از همین جنس است.

محمود عزیزی: آنچه در ادامه می آید گفت وگوی خبرآنلاین با طاهره نظری همسر منوچهره متکی وزیر سابق امور خارجه است که در پایان سال بار دیگر ماجرای عزل همسرش به میان رسانه ها کشیده شد. پاسخ های رئیس جمهور درباره عزل متکی با واکنش تند منوچهر متکی مواجه شد.آنچه در این گفت وگو خواهید خواند  ماجرای عزل وزیر امور خارجه ایران از دریچه نگاه همسرش است.او یکی از نامزدهای انتخابات مجلس نهم نیز بود.ایـــــنـــــجــــــا
 ***
 پیش بینی می کردید روزی ایشان وزیر یکی از مهمترین وزارتخانه های کشور بشوند؟
 خیر.
 
همسر یک دیپلمات بودن چه مشکلاتی داشته است؟
البته هر حضوری، شیرینی ها و تلخی ها را در کنار هم دارد و این دو را باید در کنار هم دید. در ابتدای ازدواج ،شرط آقای متکی این بود که بنده مانع ایشان در خدمت به انقلاب نباشم که پذیرفتم.
 
شما به عنوان همسر یک دیپلمات سفر های زیادی داشتید. در ملاقات های که با همسران وزرای خارجه کشور های دیگر داشتید، زنانی بودند که به دلیل یک ویژگی خاص در ذهن شما به عنوان همسر یک دیپلمات باقی مانده باشد؟
در ابتدا ما میزبانی برخی از وزاری خارجه را در سال 84 داشتیم و شاید یکی از انگیزه هایی که باعث شد بنده به طور کامل در وزارت خارجه مامور شوم، این بود که همسران وزرای امورخارجه و هیات هایی که زنان در آنها حضور داشتند  به ایران می آمدند و طبق پروتکل های دیپلماتیک لازم بود که بنده هم به عنوان همسر وزیر امور خارجه حضور داشته باشم. نکته جالب این سفر ها این بود که نگاهی راکه زنان این کشور ها قبل و بعد از سفر به ایران داشتند، کاملا متفاوت بود و به تعبیری از زمین تا آسمان فرق می کرد و خودشان می دیدند تصویری که رسانه های غربی از ایران و زنان ایرانی ارائه می کردند، اصلا صحت ندارد واین موضوع برایشان جالب توجه بود.
 
 از میان همسران وزاری خارجه از کدام یک خوشتان آمد؟
همسران وزاری خارجه اندونزی و مالزی .
 
 چه ویژگی در این افراد وجود داشت که برای شما جالب بود؟
 کنجکاوی آنان نسبت به زن مسلمان ایرانی حتی به پوشش ما و دیگر اینکه معمولا فعالیت آنها درحوزه موسسات غیر دولتی و در قالب فعالیت های عام المنفعه است.
 
بهترین خاطره دوران وزارت همسرتان چه بوده است؟
همراهی با آقای متکی همه اش خاطره است.
 
 بدترین خاطره از دوران وزارت همسرتان؟
 هیچ خاطره بدی نمی بینم. در جایگاه جدید فرصتی برای سازندگی خود ایجاد شد که سعی کردم از آن استفاده کنم.
 
 عزل آقای متکی جزو خاطرات تلخ شما نیست؟
به نظرم این اتفاق، یک دوره سازندگی برای ما بود. و یک دوره آزمایش برای کسی که احساس می کند اگر خالص و مخلص قدم برداشته باید از این امتحان هم سر بلند بیرون بیاید. چون اگر غیر از این بود باید تردید می کردم
 
 چگونه از عزل ایشان مطلع شدید؟
 بنده در اداره کل امور بین المل زنان وزارت خارجه بودم . فکر می کنم 5 بعد از ظهر بود که به بنده زنگ زدند که در زیر نویس شبکه خبر، خبری درباره برکناری آقای متکی اعلام شده است. آیا شما از این امر مطلع هستید؟ بنده اصلا در جریان نبودم، اما چون زیر نویس خبر بود عرض کردم اگر هم این خبر درست باشد، ما راضی به رضای خدا هستیم. بعد رفتم و دو رکعت نماز شکر خواندم و عرض کردم خدایا شکر که تا امروز تکلیفی بر دوش ما بود، برداشته شد.
 
 از آنجا که آقای متکی در دوران وزارتشان زیاد سفر می رفتند، ایشان را چند وقت یک بار می دیدید؟
بنده ایشان را کم می دیدم. البته بیشتر سفر های ایشان کوتاه بود و زود به کشور باز می گشتند.
 
به عنوان همسر وزیر امور خارجه، با ایشان زیاد سفر داشتید؟
 نمی شود گفت زیاد ولی برخی از این سفر ها همچنان که عرض کردم لازم بود که بنده حضور داشته باشم که آن هم به دلیل پروتکل های بین الملی بود. از طرف دیگر به عنوان همسر وزیر امور خارجه ایران فکر می کردم ماموریتی دارم که در این سفرها باید از آن استفاده کرد. بنابراین از سفارتخانه های جمهوری اسلامی درخواست می کردم در سفرها ملاقاتهایی درحوزه زنان با همتایانم ترتیب دهند. البته همه این ملاقات ها افتخاری بود و بنده به همراه آقای متکی به عنوان ماموریت تعریف نشدم و به این لحاظ به وزارت امورخارجه دینی ندارم.
 
زمانی که ایشان بعد از عزلشان به کشور بازگشتند، اولین صحبتی که بین شما و ایشان در منزل رد و بدل شد، چه بود؟
به ایشان تبریک گفتم و عرض کردم «شاید مصلحت خداوند در این بود که دوران کاری شما این طور به پایان برسد و نوعی امتحان برای شما بود».
 
عزل ایشان برایتان ناراحت کننده نبود؟
 نه، امام راحل جام زهر نوشید اینها که در مقابل آنها چیزی نیست.
 
 واکنش ایشان به صحبت شما چه بود؟ چه به شما گفتند؟
 ایشان لبخند زدند. یک ویژگی آقای متکی صبوری و خوش رفتاری و خوش اخلاقی ایشان است. ایشان با مسائل خیلی هیجانی برخورد نمی کنند.
 
 رفتارشان در محیط خانواده هم به همین شکل است؟
 نه، در محیط خانه خیلی ساده و بی تکلف هستند. البته بالاخره ایشان در جایگاهی قرار داشتند که مثل بقیه افراد نمی توانسند آنچه در دلشان است، به زبان بیاورند اما ما می توانیم به عنوان همسر اینها را متوجه شویم.
 الان خوشحال هستید که همسرتان وزیر نیست؟
راضی به رضای خدا هستیم .ما برای این نظام کیسه ای ندوختیم که اگر از این سال تا این سال که خدمت کردیم، باید حتما به اینجا برسم. هر چه خدا بخواهد ما راضی به رضای او هستیم. این را هم به عنوان همسر ایشان اضافه کنم که ایشان در زندگی مشترکمان چیزی را با نگاه مادی برای خودشان نخواستند.
 
 یکی از کاربران خبرآنلاین از شما سوال کردند که از شنیدن نام «سنگال» چه حسی به شما دست می دهد؟
هیچ. جایگاه های بزرگ ریسک بزرگ دارد و افتان و خیزان های بزرگ هم دارد اما در لایه های درونی که هر کس باید خود را محک بزند که چقدر می تواند از این آزمون سر بلند بیرون بیاید.
 
 کاربر دیگری از شما پرسیده است که چه شده که همسر شما بعد از عزل، مقابل رئیس جمهور قرار گفتند. شیوه خدمت احمدی نژاد تغییر کرد یا ماجرا چیز دیگری است؟
 بنده فکر می کنم آیندگان بهتر بتوانند در این زمینه قضاوت کنند.
/27212
 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    19 78
    مصاحبه خوبی بود
  • حمید IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    86 6
    واقعا دستتون درد نکنه..پست می زارید که چه سوالی دارید بعد همه سوال می پرسند فقط دو .سه تا سوال رو مطرح می کنید؟ این که شد مثل گفتگوی خبری شبکه دو..که همه سوال ها از خودشونه بعد هی زیر نویس می کنند اگه سوالی دارید پیامک بزنید
    • بدون نام US ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
      18 4
      احسنت!!!! (آفرین می نوشتم چاپ نمی شد)
  • بدون نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    55 10
    بنده خدا چي بگه ديگه.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    74 7
    چرا درباره حرف هاي احمدي نزاد تو مجلي از ش چيزي نپرسيديد؟
  • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    95 14
    نظر زن متکي واقعا اينه؟؟؟؟؟ هيچ احساس بدي نداره؟ برو...
  • بدون نام UZ ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    11 11
    آقاي متكي اگر ديپلمات بودند قبل از اينكه ايشان را عزل كنند خود كناره گيري مي كرد.
  • هم نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    11 6
    تکلیف با کدام یک از حواس پنجگانه احساس می شود . فکر می کنم این حس در من مرده است
  • رسولي IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    13 7
    بهتره ادم هميشه واقعيت ها را بگويد مگر مي شود شوهر شمارا با ابروريزي عزل كنند انوقت تو وهمسرت ناراحت نشويد واقعا كه......................
  • اسکندر جلالی IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    10 5
    با سلام و احترام خدمت شما مترجم شما خانم نظری زمان وزارت همسرتان سفیر زیمبابوه شد . چرا ؟
  • عباس IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    8 5
    سوال بي ربطي در خصوص اشتغال خانم متكي در وزارت خارجه پرسيده بودم كه منتشر نكرديد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    5 4
    ما که ناراحتی داریم ولی باید بسازیم
  • محمد مهدی مخبری IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    8 13
    بنام خدا قبل ازپرداختن به مصاحبه همسرمحترمه آقای متکی ،ابتدانسبت به عزل آقای متکی اعلام نظرمیکنم:اگرجای رئیس جمهوربودم هیچگاه اینچنین وزیرامورخارجه ام رابرکنارنمیکردم ،مرضی حق تعالی نبوده ،شاءن یک دیپلمات میان اذهان عمومی چه داخلی وچه خارجی اینچنین حتی برای سرپیچی ازفرامین ،خدشه دارشود،وامامصاحبه همسر محترمه آقای متکی :بسیارعاقلانه وخدایی بود،وافعامسلمان بایدهمه چیزرافقط خواست خداببیندولاغیر،ازهمه مهمترسکوت کندبرای کاری که شایدناصحیح بوده توسط رئیس جمهور،نمره من به آقای متکی وهمسرشان بخاطر حفظ اسراروسکوت بعدازعزل 20 میباشد.
  • هومن IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    10 5
    غیراز قسمت جام زهر بقیه اش خوب بود. اصلا چه ربطی داره. جام زهر
  • یک دوست IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    19 8
    حالا که از منوچهر متکی حرف به میان آمد دوست دارم خاطره ای را باز گو کنم انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود آقای منوچهر متکی برای تبلیغات احمدی نژاد به شهر ما آمده بود در یک خیابان دو طرفه یک راننده تاکسی شهرمان از روبروی ماشین حامل متکی آمد ماشینهای اسکرت متکی این بنده خدا راننده چطور این راننده راه را تنگ کرده بود حدود 200متر ماشین راننده تاکسی را مجبور به دنده عقب رفتن کردند آقای متکی انگار نه انگار راحت داخل ماشین نشسته بود ویک کلام نگفت این راننده رد بشه وقتی در سنگال عزل شد گفتم حقته لاقل این راننده مظلومو آن روز می گذاشتی رد شود
  • یک زن حسود IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    10 7
    سنگال سنگال سنگال سنگال سنگال سنگال سنگال سنگال سنگال سنگال
  • بدون نام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    5 13
    یعنی چی ، اقا یه زمانی وزیر بودند الان رفتند کنار حالا به هر دلیل و به هر شکل این موضوع را هر روز در رسانه ها مطرح کردن درست نیست البته من هم قبول دارم که نحوه برکناریشون اصلا متعارف و قابل قبول نبود...
  • بدون نام US ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    4 9
    خیلی جالبه شما میگردین میگردین یکی رو پیدا کنید که یه چیزی ازش ضد دولت در بیارین و نظر اتی که به مذاقتون خوش نیاد رو هم نمیارین پس فرقتون با اونایی که ازشون انتقاد میکنین چیه؟ من یه نظر راجع به مصاحبه با شیخ قدرت علیخانی دادم نذاشتینش مطمئنم اینم نمیذارین پس به جای ارسال نظر بنویسین رسال نظرات موافق
  • الو بلا IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    11 8
    از قیاس عزل متکی با نوشیدن جام زهر توسط امام میتونی اوج فشار را ببینی همچین قیافه تارک دنیا و رضای خدا به خودشون گرفتند انگار ملت ......
  • بدون نام IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    18 7
    فامیل سالاری در ایران را کی جمع می کنید آقای خبر آنلاین با این مصاحبه ها به آن دامن می زنید کی می شود با یک آدم شایسته بدون چسباندنش به قوم وطایفه ای بخصوص تجلیل کنید مثل کشورهای دیگر که انسانها به دلیل انسان بودن انسانی رفتارکردن وانسانی عمل کردن وبا علم ودرایت وعشق به وطن خود کار کنند و با رفتار خود افراد جامعه را تربیت کنند نه باگروه وقوم ودارودسته شان
  • بدون نام UZ ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    9 2
    سلام عزیز برادر ، جهت اطلاع آن عزیزان . در انعکاس نقطه نظرات گزینشی رفتار می کنید. درست سرکاریم اما 24 ساعته نیست .
  • بدون نام IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
    4 8
    شاید دلایل دیگری برای عزل آقای متکی وجود داشته !
  • بدون نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
    5 7
    حیف نیست یه قسمت سایت رو به مصاحبه های آبکی اختصاص میدین؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
    5 9
    کلا در وزارت خارجه نسبت به آقای متکی و همسرشان نظر خوشی وجود ندارد با اینکه ایشان جزو خانواده وزارت خارجه بود اما تقلیل منزلت وزارتخارجه در مقابل دخالتهای بی حد و حصرتیم انحرافی باعث شد تا متکی بیگانه ترین وزیر خارجه بعد از انقلاب در این وزارتخانه تلقی شود. حتی افرادی که بدون شایستگی توسط متکی به پستهای مدیریتی منصوب شدند پس از عزل سنگالی با وی همدردی نکردند.
  • سمند CA ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
    13 7
    همين كه گفته هيچ خاطره بدي ندارم و همس خوب بوده بدونيد صادقانه جواب بقيه سوالهارم نداده ايشون
  • سیدعبدالرصابلادی IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    2 0
    والله مداقه ودقت در اظهارات جناب آقای دکتر متکی وهمسر محترمه ایشان یعنی سرکار خانم دکتر نظری مهر که خود فرزند شهید میباشند، بطور واضح بیانگر شجاعت ، تقوا ، تعهد دینی و اعتقادی ، وتدبیر وتدبر کامل و توان و وقوف سیاسی بالا ودیپلماتیک میباشد و حالا اگر کسی با دید حسد یا تنگ نظرانه یا عداوت وعمدتا حسد نگاه کند ، طوری نیست زیرا نسبت به حضرت علی (ع) واولادان معصومشان ، و نیز نسبت به حریم نورانی بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) نیز حسادت وعداوت حسودانه ونا حق ، وجود داشت ودارد. ولی حق همیشه پیروز ومعتلیست و هرگز خورشید نورانی را زیر ابر ، کسی نمیتواند برای ابد پنهان کند