روز یکشنبه «گلن کسلر» نویسنده «واشنگتن پست» و عضو شورای روابط خارجی امریکا در در مطلبی به گزارشی استراتژیک و محرمانه متعلق به وزارت خارجه فرانسه پرداخت. به گفته او این گزارش که ماه جاری در توسط هفته نامه فرانسوی «شارلى هبدو» منتشر شد و وب سایت ArmsControlWonk.com ترجمه آن را در پایگاه اینترنتی اش قرار داد، فرانسه را به عنان مشتاق ترین [کشور] به تحریم های عظیم و کلان ایران توصیف کرده است. در این گزارش آمده است «اختلافات کمی درباره تحریم های پیش بینی شده» با آلمان و بریتانیا وجود دارد.

این گزارش محرمانه وزارت خارجه فرانسه می گوید پاریس نگران است رویکرد جدید ایالات متحده منجربه چانه زنی بی پایانی شود؛ «ما بصورت مشروط استدلالمان را با ایالات متحده در میان گذارشته ایم ... بویژه، ضروری است که طی ضرب الاجلی کوتاه مدت، کل 1 هزار و 200 کیلوگرم [2هزار و 640 پوند] اورانیوم از ایران خارج شود (باید از ایران خواسته شود که تا 10 آبان – پایان اکتبر – نظر خود را اعلام کند؛ اورانیوم نیز باید تا 10 دی ماه – پایان سال میلادی – از ایران خارج شود).  
این گزارش که به تشریح موضع کشورهای 1+5 در مورد برنامه هسته ای ایران پرداخته، مدعی است سه بازیگر کلیدی، فرانسه، آلمان و بریتانیا، بسیار مایلند تا در صورت عدم حصول نتیجه تا اوائل دی ماه، به سراغ گزینه تحریم روند. 
در مورد موضع ایالات متحده در این گزارش آمده است «امریکا، که پیش درآمدی بی سابقه با ایران را در بهار ارائه کرده، ظاهرا قصد ندارد تا اوائل دی ماه در استراتژی خود بازنگری کند و فعلا صبر و انتظار پیشه ساخته است. روسیه و چین به صورت آشکار بر گفت و گو تاکید می کنند و نمی خواهند ایده تشدید تحریم ها مطرح شود». هنوز مقامات فرانسوی در مورد این گزارش اظهار نظری نکرده اند. 
کسلر می نویسد مقامات امریکایی بر این باورند که اگر مذاکرات با ایران بی نتیجه باشد، چنین امری به تشدید تحریم ها کمک خواهد کرد، اما فعلا مذاکرات شکاف میان ایالات متحده و دو بازیگر اصلی یعنی روسیه و چین را برجسته ساخته است. چرا که طی دیدار هفته گذشته وزیر امور خارجه امریکا از روسیه، هنگامی که کلینتون موضوع لزوم تشدید تحریم ها در صورت شکست مذاکرات با ایران را پیش کشید، با عدم پذیرش مقامات روسی مواجه شد. سرگی لاورف در نشست خبر یمشترک با کلینتون گفت «تمام تلاش ها باید متوجه حمایت از روند مذاکرات شود. معتقدیم که تهدیدات، تحریم ها، تهدید به فشار در شرایط کنونی، نتایج معکوس در پی خواهد داشت». در این حال، چین نیز سخن از تحریم های تازه را غیر قابل تحمل می داند. 

موضع دیگری که کسلر به آن پرداخته جزئیات توافق ژنو است. او می نویسد در بن بست بین المللی برسر برنامه هسته ای ایران، دولت اوباما به این توافق، یعنی تبدیل اورانیوم به سوخت برای یک راکتور تحقیقاتی با اهداف پزشکی، به عنوان آزمونی برای مقاصد ایران می نگرد. بر اساس گفته ایران راکتور نیازمند سوخت کمی است، و بنابراین دولت [اوباما] پیشنهاد می کند که 80 درصد ذخیره اورانیوم ایران به روسیه فرستاده شده ودر آنجا به سوخت تبدیل شود. سپس فرانسه مواد را به صورت ورقه های فلزی، مرکب از آلیاژ اورانیوم-آلومینیوم در آورد، که مورد استفاده راکتور است.  
او ادامه می دهد از زمانی که مسوولان از موافقتی کلی در نشست ژنو خبر دادند، از ایران پیام های متناقضی مخابره شده است. مسوولان مختلف ایرانی به دفعات اظهار داشته اند که توافقی شکل نگرفته؛ یا ایران خواهان تولید سوخت در خاک خودش است؛ و یا ایران خواهان خرید سوخت بجای تبدیل ذخیره اورانیوم غنی شده خودش است؛ و ایران می خواهد اورانیوم بیشتری را تبدیل کند. مقامات امریکایی گفته اند آنها نمی دانند که ایران در وین چه پیشنهادی را مطرح خواهد ساخت، اما انتظار دارند چانه زنی شدیدی در مورد جدول زمان بندی، پرداخت ها و سایر موضوعات انجام شود. قرار است مذاکرات به کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی و طی حداقل دو روز صورت پذیرد.  
کسلر خبر می دهد که به دلیل اهمیت مذاکرات برای ایالات متحده، ریاست هیأت نمایندگی امریکا در مذاکرات وین با معاون وزیر انرژی «دنیل بی. پونمن» خواهد بود و در این هیات مسوولان وزارت خارجه و کاخ سفید نیز حضور خواهند داشت. او در مورد هیات نمایندگی ایران نیز می نویسدد ساختار هیات نمایندگی ایران هسته ایست، اما بنا بر گزارش «رویترز» از وین و به نقل از یک مسوول ایرانی، ایران قصد دارد مسوولان نسبتا سطح پایینی را بجای رییس برنامه [سازمان] انرژی هسته ایش اعزام کند.  


  
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/10/17/AR2009101701856.html?hpid=moreheadlines


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20506

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =