بسیاری از کارشناسان اقتصادی، علت تشدید بحران اقتصادی جهانی را تشدید تحریم ها علیه ایران عنوان کرده اند.

تشدید تحریم ها علیه ایران، به طرز بی سابقه ای قیمت نفت را به خصوص در اروپا بالا برده و بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که این افزایش قیمت می تواند سیر صعودی داشته باشد. افزایش قیمت نفت بیش از همه بر اقتصاد اروپا تأثیر نهاده و حتی باراک اوباما در نطق روز جمعه خود نیز به این مسئله اذعان کرد. او گفت: مسئله ایران سبب افزایش 20 تا 30 دلاری در قیمت نفت شده است" که این میزان در واقع در مقایسه با دسامبر گذشته، افزایشی 20 درصدی است.
این در حالی است که کریستین لاگارد، رییس صندوق بین المللی پول نیز پیشتر با هشدار به نوسانات قیمت نفت، نسبت به تشدید بحران اقتصاد جهانی هشدار داده بود. لاگارد پیشتر گفته بود: افزایش ناگهانی قیمت نفت خام دریای شمال و رسیدن به مرز 125 دلار تأثیرات جدی بر اقتصاد جهانی خواهد داشت.
ماری دیرون، کارشناس اقتصادی در موسسه اروپایی ارنست اند یانگ می گوید: افزایش قیمت نفت می تواند ضربۀ بزرگی به وضعیت اقتصادی شکننده ای باشد که اروپا در آن به سر می برد. این کارشناس اقتصادی می گوید: با تشدید تدابیر اقتصادی و افزایش برنامه های ریاضتی و افزایش بیکاری در بسیاری از کشورهای اروپایی این مسئله می تواند سبب کاهش تولید و توان خرید شود. این احتمال وجود دارد که با تشدید نوسانات قیمت نفت، تولید در بسیاری از کشورها کاهش یافته و حتی 500 هزار شغل دیگر از بین برود.
گروه صنعتی IATA نیزاعلام کرده است که افزایش قیمت نفت حتی بر خطوط هواپیمایی نیز تأثیر نهاده و بسیاری از شرکتها را در مرز ورشکستگی قرار داده است. از سویی فعالیت های بخش خصوصی اروپا نیز در ماه مارس خسارات بی سابقه ای را تجربه کرده است. چین، دومین قدرت اقتصادی جهان بعد از ایالات متحدۀ آمریکا نیز متأثر از نوسانات قیمت نفت خسارات زیادی را متحمل شده است. تولید بخش صنعتی چین برای چهارمین ماه متوالی در ماه مارس به 48.1 تنزل یافت. قیمت نفت خام دریای شمال در اول مارس به 128 دلار رسید که بالاترین قیمت از جولای سال 2008 بوده است. با توجه به بحران بدهی اروپا، افزایش قیمت نفت می تواند سبب افزایش تورم نیز بشود.

 

خلیج تایمز/ 25 مارس 2012
ترجمه: زهرا خدایی

31263
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمیر IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    4 6
    کارشناسان اتحادیه اروپا که عقل داشتند تحریم نمی کردند آشی که خودشون پختند و باید خودشون بخورند .