پیکر غلامحسین سمندری، دو تار نواز بزرگ شرق خراسان در شهرستان باخرز تشییع و در قطعه هنرمندان گورستان این شهر به خاک سپرده شد.

مهدی یاورمنش: مراسم تشییع و خاک‌سپاری استاد سمندری، نوازنده برجسته موسیقی نواحی خراسان، ساعت 15 روز شنبه از مقابل فرمانداری باخرز آغاز شد که در آن انبوه مردم این شهر و علاقمندان هنر او که از دیگر نقاط کشور به این شهرستان آمده بودند، حضور داشتند.


پیکر این هنرمند از فرمانداری باخرز تا مزار شهدای این شهر بر دوش دوستدارانش تشییع و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.


مراسم خاک‌سپاری زنده‌یاد سمندری، با حضور و سخنرانی چهره‌های مذهبی، هنری و اداری منطقه تربت جام، تایباد و باخرز برگزار شد. ابتدا از همه، حجت الاسلام حاج آقا غفاری، امام جمعه باخرز در سخنانی کوتاه از استاد سمندری به عنوان انسانی زاهد، قانع و بی‌توجه به مادیات یاد کرد که در هنرش، ستایش خدا و نعت رسول اکرم و ائمه معصومین بسیار پر رنگ بود.


بعد از آن، غلامرضا اسدالهی، نماینده تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خاک هنرپرور این خطه از کشور گفت: «خراسان و ایران، هنرمندی را از دست داد که نوای دوتارش مایه رشک بسیاری از موسیقی دانان جهان بود.»


در ادامه این مراسم، نوبت به چهره‌های هنری رسید تا از یار و همکار خود یاد کنند. غلامحسین غفاری جام و ابراهیم شریف‌زاده، دو خواننده تربت جام و تایباد بودند که ضمن نوحه سرایی، از مقام هنری و ویژگی‌های شخصیتی استاد سمندریان گفتند.


روز یکشنبه نیز مجالس ختم زنده یاد سمندری، صبح و عصر در حسینیه ابوالفضلی باخرز برگزار شد.


در حاشیه این مراسم، حمید سمندری، پسر بزرگ این دوتار نواز چیره دست در گفتگو با «خبرآنلاین» در توضیح سیر بیماری پدرش گفت: «دو هفته پیش استاد سمندری دچار سکته مغری شد که چون باخرز بیمارستان ندارد، بدون تلف کردن وقت او را به تربت جام منتقل و در بیمارستان سجادیه آن شهر بستری کردیم.»


او ادامه داد: «پنجشنبه گذشته، مسئولان و پزشکان بیمارستان سجادیه، پدرم را مرخص کردند که ما هم او را با طی کردن 60 کیلومتر راه، به باخرز آوردیم که متاسفانه بیش از دو ساعت در خانه نماند و با وخیم‌تر شدن حالش، چاره را در آن دیدیم که این بار به تایباد برویم.»


حمید سمندری افزود: «فاصله تایباد هم تا باخرز 60 کیلومتر است که بعد از طی کردن این راه، وقتی به بیمارستان خاتم الانبیاء آن شهر رسیدیم که کار از کار گذشته و پدرمان فوت کرده بود.»


یکی از هنرمندان حاضر در این مجلس ختم، علی مغازه‌ای بود که از اهدای دوتار استاد سمندری به موزه موسیقی خبر داد و گفت: «با خواست و اراده خانواده این هنرمند برجسته خراسانی، دوتار او که بیش از شش دهه نواخته شده است، به موزه موسیقی در تهران سپرده می‌شود تا در کنار سازهای دیگر بزرگان موسیقی کشور قرار بگیرد.»


مرحوم غلامحسین سمندری که سوم فروردین امسال درگذشت، در سال 1311 خورشیدی در باخرز خراسان متولد شد.


او که از هشت سالگی با دوتار آشنا شده بود، نزد استادان بزرگ موسیقی منطقه تایباد و تربت جام تعلیم یافت و شهره‌اش خیلی زود فراگیر و جهانی شد و توانست در بسیاری از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی حضور یافته و مقام‌هایی را کسب کند.

بیشتر مردم، زنده یاد سمندری را با مقام معروف «سرو خرامان» و با آواز استاد ابراهیم شریف‌زاده می‌شناسند.


صبح و بعد از ظهر دوشنبه، هفتم فروردین نیز مراسم سوم و هفتم استاد سمندری در حسینیه ابوالفضلی باخرز و آرامگاه آن مرحوم برگزار می‌شود.
 

58245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    28 0
    امسال شروع خوبی برای اهل موسیقی ندارد. ابتدا ذوالفنون و حالا هم سمندری .خدا رحمتشان کند.
  • نغمه IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    23 0
    یادش گرامی
  • بدون نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    18 0
    دوتار خراسانی چه ساز شگفت انگیزی است. تو دهه هفتاد نوازندگی استاد را در جشنواره موسیقی فجر شاهد بودم . پنجه ای جادویی داشت. یادش گرامی
  • مصطفی FR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    12 0
    امیدوارم در ادامه سال دیگر با چنین خبرهایی روبرو نشوم
  • سید IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    15 2
    با تسلیت. چند ایرانی که مشحون از از نامها و آواهای فرنگی هستند را میتوانید بیابید که این استاد را بشناسند. آیا آثار این این استاد به تعداد جفنگیات خارجی قابل یافته شدن هستند ؟ وای بر ما مرده پرستان
    • محمد IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      11 0
      مرده پرست خطاب کردن مردم درست نیست. همه جای دنیا موسیقی فولکلوریک مخاطبان اندکی دارد و بیشتر مخاطبان آن خود اهالی موسیقی هستند. مهم این است که دستگاه های دولتی و فرهنگی برای استفاده از توان نهفته در این نوع موسیقی ها برنامه داشته باشند و بتوانند آن را به جامعه معرفی کنند .
  • سعيد IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    16 0
    با سلام . خدايش رحمت كند . اي كاش از تجريه ايشان و ديگر اساتيد در گذشته استفاده ميشد تا حداقل شاگرداني تربيت شوند . در عصر حاضر متاسفانه كمتر كسي به موسيقي مقامي و سنتي توجه ميكند .
  • جمال FR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    14 0
    متاسفانه چند سالی می شود که دیگر در مراسم سور و جشن مردم مناطق تربت جام و تایباد از سازها و نعمه های محلی کمتر استفاده می شود و به جای آن دستگاه های ارگ و سینتی سایزر و ... به کار می رود. این روند جز مرگ موسیقی نواحی شرق خراسان ، پیامد دیگری ندارد
  • بدون نام FR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    14 0
    وای بر ما که چنین بزرگانی را بر اثر سهل انگاری و کمبودهای پزشکی از دست می دهیم
  • بدون نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    4 0
    نوازندگان موسیقی محلی غریبانه زندگی می کنند و در غربت می میرند. خدا رحمتشان کند .
  • سعید IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    خدا رحمت کنه تمامی نوازندگان موسیقی مقامی کشور روحشون شاد و یادشون گرامی باد