واحدمرکزی خبر نوشت:

سخنگوی طرح تحول اقتصادی گفت : پرداخت یارانه نقدی موجب بهبود شاخص های رفاهی در جامعه شده و سهم 40 درصد پایین و 40 درصد میانی خانوارها از درآمدها افزایش و سهم 20 درصد خانوارهای بالای درآمدی از درآمدها کاهش یافته است.
محمد رضا فرزین افزود : برآوردهای اولیه نشان می دهد شاخص ضریب جینی در شش ماه اول سال 1390 در مقایسه با سال 1389 از کاهش قابل ملاحظه ای برخوردار بوده که نشانگر بهبود توزیع درآمد در جامعه است.
ضریب جینی معمولا بین یک تا صفر ارزیابی می شود و هر اندازه کمتر و به صفر نزدیک باشد به معنی بهبود توزیع عادلانه درامدها در میان دهک های جمعیتی ست.
وی گفت : اگر قانون هدفمندی یارانه ها را اجرا نمی کردیم ، وضع خیلی نگران کننده می شد، واقعاً اداره کشور ممکن نبود. اگر این قانون اجرایی نمی شد ما سالانه باید میلیاردها دلار بنزین وارد می کردیم، اما خدا را شکر هم اکنون نه تنها وارد کننده نیستیم بلکه صادر کننده بنزین هم شدیم و تمام اینها از برکات اجرای قانون بوده است.
معاون وزیر مور اقتصادی و دارایی تاکید کرد : اگر این قانون اجرا نمی شد ، منافع حاصل از اجرای قانون مانند صرفه جویی و توزیع عادلانه ثروت و ... برای اقتصاد کشور بدست نمی امد و هر سال تأخیر در اجرای قانون، اجرای آن را سخت تر می کرد.
وی گفت: چنانچه موضوع اصلاح نظام یارانه ها در سال های برنامه دوم یا سوم به مرحله اجرا در می آمد ، با توجه به حجم یارانه ها و میزان مصارف انرژی و ... اجرای آن بسیار سهل تر از موقعیت کنونی می بود.
فرزین درباره این که برخی افراد معتقدند با اجرای فاز دوم قانون، اقتصاد کشور با بحران مواجه خواهد شد ، تصریح کرد : منتقدان در گام اول هدفمندی یارانه ها نیز می گفتند اگر دولت هدفمندی را آغاز کند کشور با بحران مواجه می شود! اما آیا این گونه شد؟! آنها می گفتند اجرا کنید ، شکست می خورید.
دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها گفت : همان گونه که دولت مرحله اول قانون را با یاری خداوند متعال و همراهی و همدلی مردم با موفقیت کامل اجرا کرد، همچنان مراحل بعدی قانون را نیز با موفقیت پشت سر خواهد گذاشت که نتیجه آن تماماً عاید مردم و اقتصاد ملی در حال و آینده خواهد شد.
وی افزود : برخی معتقد هستند که دولت می توانست بهتر از این قانون را اجرا و مدیریت کند، اما دولت هم معتقد است به بهترین نحو ممکن مرحله اول قانون را اجرا و مدیریت کرده است به گونه ای که حتی نهادهای بین المللی نظیر صندوق بین المللی پول آن را ستودند.
فرزین اظهار داشت : منصفانه نیست به دلیل برخی مشکلات جزئی که در جریان اجرای قانون رخ داد، این اقدام ارزشمند و شجاعانه که دستاوردهای قابل توجهی را نیز به همراه داشته است ناموفق جلوه دهیم، البته هیچ کاری بدون عیب نیست.
وی گفت : دولت مصمم است بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه ها و برنامه تنظیمی ، گام دوم هدفمندی را در موعد زمانی مناسب خود به مرحله اجرا در‌آورد و همانگونه که با مدیریت مناسب گام اول، آثار تورمی اجرای طرح در حداقل ممکن محدود شد، در گام دوم هدفمندی نیز طرح به گونه ای مدیریت و اجرا خواهد شد که حداقل آثار قیمتی را به همراه داشته باشد.
شایان ذکر است نرخ تورم پیش بینی شده برای پایان سال 1390 حدود 21،6 درصد می باشد که در مقایسه با تورم سال 1389 حدود 9 واحد درصد افزایش را نشان می دهد که البته علاوه بر اجرای قانون، عوامل دیگری نظیر تورم جهانی و وضع بازار ارز در آن مؤثر هستند.
سخنگوی طرح تحول اقتصادی گفت : تحریم ها نیز موضوع جدیدی نیست و نمی توان اصلاحات اقتصادی کشور از جمله اصلاح نظام یارانه ها را تحت تأثیر آن متوقف کرد یا به تأخیر انداخت. ضمن آن که اصلاح ساختارهای اقتصادی ، توان اقتصادی کشور را برای مقابله با تحریم ها افزایش می دهد.
/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یارانه IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    103 1
    پاسخ سوال آقای فرزین : مگر تعریف شما از بحران چیست ؟
    • بدون نام A1 ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
      41 0
      می گفتند با اجرای این طرح، از مخل درامد ناشی از افزایش حاملهای انرژی، سالیانه هزاران مدرسه، صدها بیمارستان مدرن، دهها هزار کیلومتر جاده ساخته خواهد شد. اما آیا اینگونه شد؟ می گفتند با اجرای این طرح، یک فقیر، یک بیکار در مملکت وجود نخواهد داشت؛ اما آیا اینگونه شد؟ می گفتند این جراحی اقتصادی است، اما پس از آن تمام مشکلات اقتصاد برطرف خواهد شد، اما آیا اینگونه شد.
    • بدون نام A1 ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
      30 0
      تا آنجا که مات در خاطر داریم، صرفه جویی جز آخرین مزایای اجرای طرح عنوان میشد؛ الان شده تنها مزیت قابل افتخار!!! درست نیست که مردم، به خاطر گرانی گاز، آن را کم مصرف کنند، در شرایطی که امکان صادرات گاز وجود ندارد، گاز زیر زمین بماند تا قطری ها آن را بکشند و بفروشند. راه ترویج صرفه جویی، گران کردن نیست، راهش کار فرهنگی و رعایت اصول مهندسی در ساخت خانه ها و سیستمهای گرمایش و تبرید و تولید خودرو با کیفیت و رفع ترافیک است. اعمال صرفه جویی با گران کردن محصول، مثال کشتن پشه روی صورت توسط خاله خرسه است. چطور بقیه آمارهای نهاد های بین اللمللی دروغ است! اما اگر این طرح را تایید کردند،؛ نشان موفقیت طرح است؟ این حرف غلطی است که " این طرح انقدر خوب است که حتی مخالفان دولت هم آنرا قبول دارند". !!
  • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    93 1
    دلار 2 برابر شد.
  • امید KW ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    87 1
    پ نه پ . قیمتها همه ثابت موند. همه چیز اروم بود مردم همه خوشحالند
  • امين IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    55 0
    نخير.احتمالا آنگونه شد.
  • امیر IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    8 73
    واقعا مردم پای رهبری وانقلاب ایستاده اند وگرنه سیاست هدفمند کردن یارانه ها در اصل خودش اصول هدفمندی را دنبال نمی کند
  • ARMIN IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    78 0
    ببخشید جناب آقای فرزین اگر بخواهیم نقدپذیر باشیم باید بگوییم چون بار اقتصادی مردم به دوش دولت نیست مضافا اینکه چون دولت منابع درآمدی را آنگونه که خود می خواهد هزینه می کند و ایضا گوشتان به هیچ انتقادی هم شنوا نیست اینگونه می شود که خود خودتان تشریف می برید و می نشینید و از همدیگر تعریف و تمجید می کنید ، اما من در یک جمله به شما می گویم:با فعالیت هایی که در طول دولت آقای احمدی نژاد صورت گرفته زندگی کردن برای کسانی که کار شرافتمندانه انجام می دهند و حقوق ثابتی می گیرند سخت کردید
  • احسان IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    80 1
    گویا آقای فرزین فراموش کرده اند که هدف اصلی هدف مند کردن یارانه ها ارتقا سطح کیفی وکمی تولید وحمایت از تولید بود ! یا شاید هم دولت برای در رفتن از زیر هزینه های یارانه بوده که بهش دست پیدا کرده پس بیخیال مردم
  • بدون نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    71 0
    يعني باچهل هزارتومان زندگي مردم بهبود پيداكرئه.
    • عجب IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
      25 0
      خوش به حالت که اینقدر گرونیا کم روت اثر گذاشته که داری حرف از 40 هزار تومان میزنی. به خدا قسم ما فقط به خاطر اینکه در شهرستان زندگی میکنیم و در قدیم خونه بزرگی ساختیم به علت تعداد زیاد خانوار حالا باید یه پولی بگذاریم روی کل یارانه دریافتی فقط پول گاز رو بدیم. حالا پول برق و بنزین و مواد غذایی هم به کنار ما همون 40 ت رو نخواستیم. قیمتا برگرده به قبل. والا ما بابام دادالشم و خودم 3 نفری داریم کار میکنیم که یهن ون حلال بیاد سر سفره. من و داداشم جفت فوق لیسانسیم و فعلا بی خیال ازدواج شدیم .
  • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    61 1
    تامرد سخن نگفته باشد عيب وهنرش نهفته باشد گاه خاموشي بهتر باشد يكماه حقوق يك كارمند متوسط (10 سال سابقه كار و داراي دو يا سه تا بچه دبيريستاني را و .. (كارگر را هم نميگوييم بيكار را هم نمي گوييم ) براي خرجت بگذار (كرايه آپارتمان و...) و وبعد بياسخنراني شيرن بكن . وجدانا
  • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    41 1
    هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه
  • سيامک IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    56 0
    جناب آقای فرزين!به نظر شما بحران چيه؟بحران فقط زلزله و آتشفشان بايد بياد تا بگي بحرانيه؟داداش برو تو بازار ببين چه خبره؟معلومه خبر از قيمت ها نداری؟یه آب ميوه ساده که پارسال 1800 تومن بود الان هر قوطي 1 ليتريش 2800 قيمت زدن روش!گوشت ،مرغ،لاسيتک خوذرو،خودرو،دلار هم خودت برو تحقيق کن!
  • ABI IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    48 1
    جناب فرزین لطفا بحران رامعنی کنید اینکه شما یارانه کارمندی راحقوق زیر یک میلیون که داری 400هزارتومان قسط و300هزارتومان حانه اجاره راقطع میکنید یعنی شما ودولت عدالت پرور برای این خانواده بااین هزینه های سرسام اور زندگی بحران ایجاد کردید
  • SD IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    49 1
    جناب آقاي فرزين! ما مردم به آمار و اطلاعات مركز آمار و بانك مركزي دسترسي ندارنيم لاجرم هر چه شما بگوييد مي پذيرنيم ولي آنچه در زندگي روزمره خود و اطرافيان مي بينم اين است كه با گراني و تورمي كه شما احتمالا به كلي منكر آن هستيد قدرت خريد مردم كاهش پيدا كرده است. تعداد زيادي از واحدهاي صنعتي به دليل تورم ناشي از توهم هدفمندي يارانه ها قادر به تهيه مواد اوليه و پرداخت هزينه هاي سربار خود نيستند و ناچار از تعطيلي كارگاه و اخراج كارگران خود شده اند. با اين حال نمي گويم كه اين بحران است قضاوت باشد به عهده متخصصان. اما آقاي فرزين واقع بين باشيد اين تازه آغاز راه هدفمندي يارانه هاست. در واقع به نظر بنده همين شرايط امروز كه گوشه اي از آن را خدمتتان عرض كردم محصول اتفاقي است كه هنوز نيافتاده است!
  • بدون نام A1 ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    22 0
    دولت دلار را گران کرد، تا رقم جهان یسوخت به ریال بالا برود تا بتواند در صورت یکه مجبور به اجرای دقیق قانون هدفمندی شد، بتواند حاملها را، علیرغم رعایت قانون، تا سقف بیستری افزایش دهد و پول بیشتری از این محل حاصل کند تا یارانه بیشتری در جهت اهداف سیاسی خود در اتنتخابات 92 به قشر ضعیف جامعه بدهد.