بسیاری از نمایندگان کنونی مجلس در مجلس آتی حضور نخواهند داشت.

نسرین وزیری: از میان 290 نماینده کنونی مجلس، 114 نفر از آنها کرسی خود را به دیگران واگذار کرده​اند. از این میان، 60 نفر از نمایندگان کنونی اصلا در رقابت​های انتخاباتی مجلس نهم – به دلیل عدم ثبت نام در انتخابات، رد صلاحیت و یا از دست دادن شرایط نمایندگی همچون سقف سنی-  حضور نیافته بودند و مابقی نیز در رقابت انتخاباتی، عرصه را به رقبایشان بخشیدند. 58 نفر از امضا کنندگان طرح سوال از رئیس​جمهور نیز در این زمره​اند که دیگر در مجلس نهم نخواهند بود.

اما هر یک از این نمایندگان که به هر دلیل از ساکنین آتی خانه ملت نخواهند بود، چه برنامه​ای برای پایان دوره نمایندگی​شان دارند؟ این سوالی است که 30 نفر از این نمایندگان به آن پاسخ دادند. در حالی که کمتر از دو ماه دیگر تا پایان عمر مجلس هشتم زمان باقی​است، برخی از نمایندگان بازمانده از مجلس نهم، هنوز برنامه مشخصی برای خود ندارند. برخی نیز بازنشسته شده​اند اما اکثرا به کارهای سابق خود خواهند پرداخت که عموما بازگشت به عرصه فعالیت​های آموزشی در دانشگاه​ها و حوزه​های علمیه و کارهای مطالعاتی است.
برخی نمایندگان منتقد دولت که پیش از نمایندگی کار اجرایی داشته​اند، نگرانند که می​توانند به کار پیشین خود بازگردند یا نه؟ عماد حسینی نماینده قروه از این دست نمایندگان است که می​گوید: «این دیگر دست دولتی​هاست که مرا به عنوان کارمند سابق وزارت نفت، معاون کنند یا کارشناس! باید ببینم به من چه کاری خواهند داد؟» برخی دیگر نیز منتظر پیشنهاد کارهای جدید هستند. نمایندگانی همچون اقبال محمدی که از سوابق اجرایی و مطالعاتی​اش می​گوید و از پیشنهاد کار در وزارت نیرو و کشاورزی استقبال می​کند یا جواد زمانی که امیدوار است به عنوان کارشناس بتواند به کمیسیون​های مجلس در ادوار آینده، مشاوره بدهد. محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس پیش از این به خبرآنلاین گفته بود که برای اغلب نماینده​هایی که حتی فقط یک دوره نماینده بوده​اند؛ سخت است که بعد از دوره نمایندگی برگردند سر کارهای پیشین خود.
 البته برخی نیز به شوخی پاسخ سوال خبرآنلاین را دادند. از جمله اینکه سیدرضا اکرمی با بیان اینکه «دانستن این موضوع چه فایده​ای برای شما دارد؟»، از پاسخ به آن سرباز زد و جمشید انصاری هم گفت که به «بیکاری قبل»ش باز می​گردد. مصطفی رضاحسینی هم که قبل از نمایندگی، شهردار کرج بوده، گفت: بار دیگر لباس نارنجی​هایم را می​پوشم! علیخانی هم با بیان اینکه «برای شما دعا می​کنم» و یوسف​نژاد هم با پیشنهاد اینکه «کارمند خبرآنلاین بشوم خوب است؟» به این سوال پاسخ دادند.
در این میان پاسخ جهانبخش محبی​نیا عضو هیات رئیسه مجلس با 16 سال سابقه نمایندگی، به این سوال که «پس از پایان دوره نمایندگی چه می​کنید؟» متفاوت از دیگران بود. او از احتمال تاسیس یک حزب جدید و تلاش برای ارتقای فرهنگ سیاسی کشور در کنار کار تدریس در دانشگاه سخن گفت.
نمودار زیر نشان می​دهد که نسبت هر یک از پاسخ​های داده شده به سوال مذکور، چیست.
 
مشروح پاسخ​های 30 نماینده​ای که دیگر در مجلس نهم نخواهند بود را در این جدول بخوانید:
 
اسامی نمایندگان
حوزه انتخابیه
پس از نمایندگی چه می کنید؟
ابراهیمی حسین
بیرجند
هنوز فکر نکرده ام. به کارهای سابقم در حوزه علمیه و مسجد الاقصی تهران پارس و فعالیت در موسسه فرهنگی ثقلین باز خواهم گشت.
احمدی​بیغش محمود
شازند
نمی​دانم. فکر نکرده ام. مدرس دانشگاه که هستم و تدریس قطعا در برنامه​هایم هست. از سپاه هم بازنشسته شده​ام.
اکبرنژاد شکور
تبریز
به کارهای مطالعاتی می پردازم. البته بنده دکترای تخصصی توانبخشی دارم و در بیمارستان و مطب خودم به کار حرفه​ایم ادامه می​دهم
اکرمی رضا
تهران
دانستن این چه فایده ای برای شما دارد؟ وقتی مشغول به کار شدم، خبرتان می​کنم!
انصاری جمشید
زنجان
{با خنده} به همان بیکاری قبل از نمایندگی برمی​گردم.
اولیا علی اکبر
یزد
یکسال است که بازنشسته شده ام. برنامه مشخص تمام وقتی ندارم. شاید کارهای نیمه کاره گذشته​ام را تمام کنم و شاید هم به برخی دوستان مشاوره بدهم.
بنایی علی
قم
به کارهای حوزوی و دانشگاهی مشغول خواهم شد. هم کار پژوهشی در حوزه و هم تدریس علوم قرآنی در دانشگاه.
حسینی عماد
قروه
قبل از نمایندگی کارمند وزارت نفت بودم. اما بعد از نمایندگی بستگی دارد به اینکه در چه جایی مرا بار دیگر بپذیرند؛ این دست دولتی هاست.
حیدری فخرالدین
سقز و بانه
قبل از نمایندگی در سازمان بیمه خدمات درمانی و در وزارت رفاه مشغول بودم به همان جا برمی​گردم. باید ببینم چه پستی به ما می​دهند؟
خباز محمدرضا
کاشمر
از خداوند متعال یک فرصت مطالعاتی چهارساله خواسته بودم که محقق شد. در رشته علوم سیاسی و با تجربه چهار دوره اقتصاد کشور از این فرصت مطالعاتی استفاده می​کنم.
ذاکر سلیمان
ارومیه
به دادگستری و دانشگاه بر می گردم. سابقا دادیار بودم و قاضی و باز هم همین کار را خواهم کرد.
رضاحسینی مصطفی
شهربابک
استخدام شهرداری کرج هستم و قبل از انتخابات هم گفتم که بعد از انتخابات از سیاست کناره گیری می کنم و برای تنفس هوای تازه، از سیاست فاصله می گیرم تا بعد دوباره وارد شوم. البته مسئولین استان البرز و دوستان دیگر هم مسئولیت هایی را پیشنهاد کردند اما چون مسئولیت​ها رفتنی هستند نمی​پذیرم. لباس نارنجی هایم را می​پوشم تا گل و گیاه خوب بکارم و مدتی با گل و گیاهی که با سیاست کار ندارد کار کنم.
زمانی جواد
کنگاور
بازنشسته آموزش و پرورش هستم و بعد از آن نماینده شدم. هنوز معلوم نیست که بعد از این دوره چه بکنم؟ شاید مشاور کمیسیون های مجلس شوم.
شاهرخی علی
کوهدشت
به قوه قضاییه و کار قضاوت برمی​گردم.
طاهرخانی امیر
تاکستان
به کارهای روزمره​ سابقم می​پردازم. تدریس در دانشگاه تاکستان و تهران در رشته حقوق بین الملل و رسیدگی به کارهای مطالعاتی عقب افتاده.
عباسپور علی
تهران
عباسی اسدالله
رودسر
به آموزش و پرورش و آموزش عالی برمی گردم و به درس و مشقم می رسم.
علیخانی قدرت​الله
قزوین
اولا که به دلیل تشابه اسمی در حوزه انتخابیه​ام، هنوز معلوم نیست که من حذف شده باشم و منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستم.ثانیا اگر در مجلس نباشم، شما را دعا می​کنم! استراحت هم می​کنم و به زندگی با خانواده می پردازم. من دیگر بازنشسته شده​ام. اما سیاست را طلاق نمی​دهم.
فروزش پیمان
زاهدان
به تدریس آمار در دانشکده کشاورزی کرج ادامه می​دهم. البته اگر پیشنهاد دیگری هم به من بشود درباره آن فکر خواهم کرد.
فلاحت​پیشه حشمت​الله
اسلام​آباد غرب
قربانی موسی
قائنات
قاضی دادگستری هستم. به قوه قضاییه در تهران بر می​گردم. البته در دیوان عالی کشور هم فعالیت خواهم داشت.
کاتوزیان حمیدرضا
تهران
محبی​نیا جهانبخش
میاندوآب
دنبال کارهای علمی هستم. در دانشگاه آزاد تهران مرکز، رشته علوم سیاسی تدریس می کنم. اگر فضا مناسب شود در راه اندازی یک حزب سیاسی ممکن است فعال شوم و برای فرهنگ سیاسی کشور کارهایی بکنم.
محسنی بندپی انوشیروان
نوشهر و چالوس
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی هستم و تمام وقت مباحث مربوط به مسائل زیست محیطی تدریس می​کنم.
محمدی اقبال
مریوان
با توجه به خدمت 30 ساله​ام در جهاد سازندگی و 17 سال عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، امیدوارم که دولت از این توان تخصصی و تجربه کاری من استفاده کند. در حوزه وزارت نیرو و کشاورزی هم توانمندی​هایی دارم. کمیسیون کشاورزی هم در عوض خدمت فعالانه من می​تواند از توان تخصصی من استفاده کند. البته در دانشگاه کردستان هم به صورت پاره وقت تدریس می​کنم..
 مسعودی​ریحان
غلامحسین
اهر و هریس
فعلا برنامه​ای در ذهنم نیست. هنوز تصمیم جدی ندارم.
مقیمی محمدحسین
خمین
بازنشسته شده​ام و می روم سر زندگیم. هیچ برنامه خاصی ندارم.
نصیری​قیداری سعدالله
زنجان
به کار دانشگاهی سابقم در دانشگاه زنجان برمی​گردم و می​روم سر کلاس درسم.
وارطان گیورک
ارامنه جنوب
برنامه خاصی ندارم.
یوسف​نژاد علی​اصغر
ساری
کارمند خبرآنلاین بشوم خوب است؟! باید منتظر بشوم و ببینم که چه می شود. پیشنهاداتی از برخی وزارتخانه ها دارم. کارمند وزارت صنایع هم هستم. باید ببینم چه پستی به من خواهند داد. تدریس مهندسی صنایع در دانشگاه آزاد مازندران را هم ادامه می​دهم.
 /2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205567

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =