بهناز شیربانی: جواد عزتی بازیگری است که تجربه حضور در سینما،تلویزیون و تئاتر را دارد، او که بازیگر نقش بابا اتی مجموعه «قهوه تلخ» است پیش از حضور در این سریال، در مجموعههای طنزی چون «باغ مظفر»،«مرد هزار چهره»، «چار دیواری» بازی کرده است.
این بازیگر در فیلمهای سینمایی چون «آفریقا» و «طلا و مس» هم به خوبی از پس اجرای نقشهای جدیتر بر آمدهاست. عزتی این روزها مجموعه «دست بالای دست» را روی آنتن تلویزیون دارد و در آن نقش متفاوتی را ارائه داده است. به همین بهانه با او گپی زدهایم که میخوانید:
گویا تا قبل از حضور محسن یوسفی درمقام کارگردان سریال «دست بالای دست»شما با تیم دیگری در این مجموعه همراه بودید .تا چه حد فیلمنامه در هنگام حضور تیم جدید تغییر کرد؟
خب فیلمنامه به دفعات بازنویسی شد اما طرح کلی تغییر نکرد و هر بار بعد از بازنویسی دچار نوساناتی میشد اما به هر حال ما یک فیلمنامه قوی به لحاظ قصه پردازی داشتیم که این تغییرات جزئی باعث افت کیفیت آن نشد.
شما از جمله بازیگرانی بودید که هم با تیم نخست و هم با گروهی که جایگزین آنها شدند همراه بودید آیا تغییراتی در نوع شخصیت پردازی شما در فیلمنامه لحاظ شد؟
شخصیت سعید از ابتدا به همین صورتی بود که می بینید. در ذهن من هم این شخصیت به همین شکل بود و همان را اجرا کردم. برای من تفاوتی نداشت که این گروه را عاقبت چه کسی هدایت میکند، مهم این بود که من بتوانم نقشم را به درستی اجرا کنم.
معمولا در اجرای نقشهایتان چاشنیهایی را به هر نقش اضافه میکنید که با سایر بازیهایتان متفاوت میشود. این موضوع از کجا نشات می گیرد؟
معتقدم که اولین برخورد با نقش بهترین برخورد است و اگر با خواندن چندین باره فیلمنامه چیزهایی به نقش اضافه شود دیگر نمیتوان تعریف درستی از نقش داشت. من به این اصل معتقدم که فاکتورهایی که در ابتدا از نقش به من منتقل میشود، بهترین است و درهمه کارها سعی کردم اولین تصویری را که در ذهنم از نقش شکل میگیرد، به اجرا بگذارم. در مجموعه «دست بالای دست»هم همینطور بود.
آیا در حین ایفای نقش بنا به نظر کارگردان هم تغییری در شخصیت سعید اعمال شد؟
چون من از ابتدا و با گروه سابق هم همین نقش را به همین شکل اجرا کردم، در کل در اجرای نقش من تفاوت چندانی اعمال نشد، در مورد هر سکانس تا پیش از تصویربرداری در مورد اجرای نقش با آقای یوسفی( کارگردان) و آقای مولایی (تهیه کننده )صحبت میکردم.برای من این اهمیت دارد که شکل کلی قصه از بین نرود، متاسفانه اکثر بازیگران یا کارگردانهایی که در حوزه طنز کار میکنند، از بس به شیرین بودن اجرای سکانس فکر میکنند، قصه کلی یادشان میرود. من بیشتر به قصه کلی کار فکر میکنم.
این مجموعه از ابتدا تغییر و تحولات بسیار در ساخت داشت. کارگردانی که از ابتدا با او همراه بودید چه کسی بود؟
اولین قرار داد ما با آقای گلستانه بود که قبل از اجرای کار انصراف دادند.
آیا همراه شدن با تیم جدید و به تبع آن بازیگران جدید برای شما سخت نبود؟
برای من شخصا سخت بود چرا که باید خودم را با تیم جدید تطبیق میدادم تا بازی یکدستی در کلیت کار ارائه شود. من آقای فیض نوروزی و خانم بهاره افشاری از ابتدا در تیم سازنده این مجموعه حضور داشتیم و بازیگران دیگر به کار اضافه شدند و باید مدام مراقب این ماجرا بودم که جنس و لحن سریال تغییر نکند و لحنی را برای نقشم انتخاب کنم که در خدمت سریال باشد. اما خب خوشبختانه من به غیر از خانم افشاری تجربه همکاری با سایر بازیگران این کار را داشتم و خیلی اذیت نشدم و در کل جو خوبی در سریال بین بازیگران وجود داشت و من بعد از سه سال مجددا با آقای نوروزی در این مجموعه همکاری کردم که خود این ماجرا برای من دلگرمی بود.
فکر می کنید شتابی که در ساخت مجموعه «دست بالای دست» برای رسیدن به پخش نوروزی وجود داشت، در کلیت کار تاثیر گذار بود؟
من بیشتر نگران این موضوع بودم که عجله باعث افت کیفیت کار نشود. اصولا من آدمی هستم که سریع فکر میکنم و خیلی زود به جواب میرسم برای همین در مورد نقش خودم حواسم بود که این شتاب باعث افت کیفیت بازی من نشود و امیدوارم در کلیت کار هم تاثیر منفی نگذاشته باشد.
هر چند که از طرف دیگر می توان به این موضوع هم اینطور نگاه کرد که این عجله و شتاب در ساخت آثار مناسبتی باعث می شود که بازیگر از ریتم و فضای قصه دور نشود. باور کنید من سریال کار کردم که سکانس ورود من به یک اتاق را یکسال تصویر برداری کردهاند و خروج من از همان اتاق را سال بعد و این موضوع برای بازیگر به لحاظ حفظ ریتم و فضای قصه بسیار سخت است. به هین خاطر این عجله و شتاب خیلی هم بد نیست.
5757
نظر شما