اپلیکیشن جدید متا: Llama 4 با فید discover و عینک‌های هوشمند Ray-Ban میدان‌داری می‌کند

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، روز سه‌شنبه از راه‌اندازی اپلیکیشن مستقل هوش مصنوعی این شرکت خبر داد؛ اقدامی که متا را در رقابت مستقیم با ChatGPT شرکت OpenAI قرار می‌دهد.

نگار علی- این اپلیکیشن که بر پایه مدل Llama 4 توسعه یافته، تازه‌ترین تلاش متا برای تثبیت جایگاه خود در رقابت داغ میان غول‌های فناوری در عرصه هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

اپلیکیشن جدید متا با دارا بودن یک چت‌بات هوشمند، حالت مکالمه صوتی و یک «فید discover» برای مشاهده نحوه استفاده دیگر کاربران از این دستیار، امکاناتی فراتر از نسخه‌های پیشین خود ارائه می‌دهد.

کاربران می‌توانند در حین استفاده از سایر اپلیکیشن‌ها از حالت صوتی بهره ببرند، تصاویر تولید یا ویرایش کنند و پاسخ‌هایی دریافت کنند که بر اساس داده‌های شخصی‌شان در محصولات متا نظیر فیسبوک و اینستاگرام تنظیم شده است. همچنین، کاربرانی که از عینک‌های Ray-Ban Meta استفاده می‌کنند، قادر خواهند بود گفت‌وگو را از عینک آغاز کرده و از طریق اپلیکیشن ادامه دهند.

مدل Llama 4 که قلب تپنده این اپلیکیشن است، به گفته متا نسبت به مدل‌های رقیب همچون Gemini، GPT و DeepSeek مقرون‌به‌صرفه‌تر است. اگرچه متا دیرتر از رقبایی چون OpenAI، گوگل، مایکروسافت و Anthropic وارد حوزه اپلیکیشن‌های مستقل هوش مصنوعی شده، اما از سال ۲۰۲۳ دستیار هوش مصنوعی خود را در چهار پلتفرم واتس‌اپ، فیسبوک، اینستاگرام و مسنجر ارائه کرده بود و همین موضوع امکان آموزش گسترده‌تر مدل‌های هوش مصنوعی را برای این شرکت فراهم کرد. به گفته متا، این دستیار تا دسامبر گذشته بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر ماهانه جذب کرده است.

در حالی که اپلیکیشن‌هایی مانند ChatGPT، Gemini و Copilot در حال تثبیت جایگاه خود هستند، شرکت‌های تازه‌واردی چون xAI (به رهبری ایلان ماسک) نیز با عرضه اپلیکیشن مستقل Grok وارد این میدان شده‌اند. متا با بهره‌گیری از زیرساخت وسیع خود در شبکه‌های اجتماعی، امیدوار است با اپلیکیشن جدیدش نقشی محوری در آینده هوش مصنوعی ایفا کند.

منبع: forbes

۲۲۷۲۲۷

کد خبر 2057604

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =