سیروس مقدم با ساخت 20 سریال در مدت 15 سال، پرکارترین کارگردان تلویزیون در نیمه دوم دهه 70و دهه 80 است.

الهام نداف: سیروس مقدم، بعد از 15 سال سریال سازی برای تلویزیون، حالا دیگر از معدود کارگردان‌هایی است که سلیقه مخاطب را می‌شناسد. او فعالیت‌ هنری‌اش را از نقطه خوبی آغاز کرد؛ دستیاری ناصر تقوایی در «دایی جان ناپلئون» و طراحی صحنه و لباس این سریال.
مقدم  11 سال پس از این تجربه -سال 1366- وارد سینما شد. اول منشی صحنه بود، آن هم در فیلم  «ردپایی بر شن» به کارگردانی محمدرضا هنرمند. بعد از آن 3 فیلم ساخت ؛ «شیخ مفید»، «شکوه بازگشت» و «گرگ‌های گرسنه». با شکست این فیلم‌ها در گیشه، متوجه شد برای کار در سینما ساخته نشده و به همین دلیل در سال 1377 سریال سازی برای تلویزیون را تجربه کرد.
 
«بسوی افتخار» و استقبال از آن، انگیزه‌ای برای مقدم شد تا کارگردانی در سینما را فراموش کند و در مدت 15 سال، 20 مجموعه تلویزیونی مناسبتی و غیر مناسبتی برای تلویزیون بسازد. البته در کنار این مجموعه‌ها، مقدم فیلم‌های تلویزیونی و تله‌ فیلم‌های زیادی هم برای تلویزیون ساخت. او ازنخستین پیشگامان درام‌های اجتماعی 90شبی در تلویزیون بود.

 

حالا با گذشت 15 سال از اولین سریال‌ این کارگردان، همچنان می‌توان امضای او را پای مجموعه‌ها دید و شاهد روند صعودی اش بود. آخرین سریالش «چک برگشتی» بود که امسال یکی از موفق‌ترین سریال‌های نوروزی سیما بود.

در پرونده کاری مقدم البته یک نکته دیگر هم به چشم می خورد؛ بیشترین مجموعه‌های تلویزیونی که این کارگردان ساخته از شبکه سه سیما پخش شده است.

 
نام سریال
تهیه کننده
بازیگران
شبکه‌های سیما
سال تولید
بسوی افتخار
مجید اوجی
داریوش ارجمند، اکبر عبدی، سیاوش طهمورث، مهدی فتحی
شبکه سه سیما
1375
روزهای زندگی
مجید اوجی
کتایون ریاحی، مجید مظفری
شبکه سه سیما
1377-1378
مسافر
مصطفی عزیزی
دانیال حکیمی، ابوالفضل پور عرب، پانته‌آ بهرام، آناهیتا نعمتی
شبکه پنج سیما
1379
پلیس جوان
رامین عباسی زاده
شهاب حسینی، مریلا زارعی، میترا حجار، فرهاد اصلانی، داریوش ارجمند
شبکه سه سیما
1380
دریایی‌ها
مسعود رسام
پروانه معصومی، پژمان بازغی، مریلا زارعی، داریوش ارجمند
شبکه پنج سیما
1381
عروج
مهران رسام
عبدالرضا اکبری، رامبد شکرابی، کتایون ریاحی، لادن طباطبایی
شبکه سه سیما
1381
بانویی دیگر
رضا جودی
حسن پورشیرازی، لاله صبوری، نگار فروزنده، مهرانه مهین ترابی
شبکه سه سیما
1383
مزرعه کوچک
مهناز میرجهانگیری
کیهان ملکی، پونه حاج محمدی
شبکه یک سیما
1384
ریحانه
مجید مولایی
زیبا بروفه، مرجان شیرمحمدی، افسر اسدی
شبکه سه سیما
1384
نرگس
ایرج محمدی، مهران مهام
مهدی سلوکی، ستاره اسکندری، پوپک گلدره، عاطفه نوری
شبکه سه سیما
1385
پرواز در حباب
مجید مولایی
علی نصیریان، آرام جعفری، حامد کمیلی، چکامه چمن ماه
شبکه سه سیما
1385
اغماء
رضا جودی
امین تارخ، حامد کمیلی، نفیسه روشن، اسماعیل خلج
شبکه یک سیما
1386
پیامک از دیار باقی
سید امیر سید زاده
محمدرضا شریفی‌نیا، افسانه بایگان، حامد کمیلی، سروش گودرزی
شبکه یک سیما
1386-1387
روز حسرت
مهران رسام
افسانه بایگان، فرامرز قریبیان، پوریا پورسرخ، لیندا کیانی، مهراوه شریفی‌نیا
شبکه یک سیما
1387
رستگاران
محمدرضا شفیعی
عاطفه نوری، روناک یونسی، صبا کمالی
شبکه سه سیما
1388
چاردیواری
الهام غفوری
امیر جعفری، آتیلا پسیانی، بهنوش طباطبایی، سعید آقاخانی
شبکه یک سیما
1388-1389
زیر هشت
الهام غفوری
امیر جعفری، پانته‌آ بهرام، کامران تفتی، آتیلا پسیانی
شبکه یک سیما
1389
پایتخت
الهام غفوری
علیرضا خمسه، محسن طنابنده، ریما رامین‌فر، احمد مهران‌فر
شبکه یک سیما
1389-1390
تا ثریا
الهام غفوری
آزیتا حاجیان، هومن سیدی، مهران احمدی، همایون ارشادی، لیندا کیانی
شبکه یک سیما
1390
چک برگشتی
الهام غفوری
امیر جعفری، هومن برق‌نورد، هدایت هاشمی، بهاره رهنما، ریما رامین‌فر، وحید آقاپور
شبکه یک سیما
1390-1391
 
 

57246

کد خبر 206291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.کمال IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    و این به نظر شما افتخار محسوب می شه؟؟؟ شاید از کل این لیست نشه دو تا سریال خوب هم بیرون کشید.
    • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      89 31
      دقیقا
    • بیژن IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      63 19
      بنظر من سریال های بالا از سریالهای خوب و پر مخاطب تلویزیون بوده ولی خیلی خیلی شبیه هم و تقریبا سبک تکراری دارند.
    • هموطن DE ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      44 83
      داداش شما نپسندی حرف دیگس روزهای زندگی،پلیس جوان،نرگس،پرواز در حباب،اغماء،روز حسرت،چاردیواری،پایتخت و حتی این آخری چک برگشتی با اقبال عمومی مواجه شد نظرسنجی ها در زمان خودش اینو ثابت میکنه به نظر شما همش انتقادو نظر منفی دادن افتخار محسوب میشه؟!
    • امین IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      51 37
      به نظرمن که حداقل 4 5 سریال اخیرش که خیلی خوب بودن.پایتخت- زیر هشت- چک برگشتی.
    • جواد IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      33 46
      اولا کجای این متن نوشته "افتخار"؟؟؟ ثانیا حداقل نیمی از سریال های بالا در زمان خودشون بسیار پر بیننده بودن
    • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      14 20
      قیقا بر عکس شما من فکر میکنم به جز 2 تا بد بقیش حرفی برای گفتن داشته و 5 کار اخیرش که عالی بودند تازه اگر سین مثل سریال رو ببینید می فهمید که تمام سریال های دهه هشتادش از گروهش اومده بالا
  • محمد IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    46 10
    از بين اينها نصفشون رو ديدم و فقط پايتخت رو خيلي پسنديدم.اشتباه اقاي مقدم اينه كه روي يه سبك باقي نميمونه و به نوعي تبديل شده به اقيانوسي به عمق 1 متر
  • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    40 15
    یکی هم مثل میرباقری عزیز سالیان سال تحقیق میکنه و لوکیشن میسازهو و کلی از زمان زندگی گران بهاشو برای ساخت سریال با عزمت مختارنامه میکنه. منظور شما از پرکار ترین کارگردان کیه!!! اتفاقا اصلا سریالاش قشنگ نیست و از نظر فیلمبرداری که خیلی ظعیف هست و فیلمنامه هم که هیچس . با آب بستن توش مردمو سرکار میزاره
    • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      15 16
      این حرف کاملا درسته ، ولی با قسمت دومش مخالفم ، سریال زیرهشت واقعا عالی بود .
    • محمد IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      7 17
      اتفاقاً از نظر فيلمبرداري تفاوت و تحولات زيادي در چند سريال اخيرش ديده ميشد. به طور كلي ميشه گفت كار سيروس مقدم از سال 85 گل كرد و سبك سريال هاش بسار بهتر شد. در 3 مجموعه نوروزي اخيرش هم بر خلاف گفته نظرات قبلي تفاوت هاي زيادي ديده ميشه. اگر بخوايم كار هاي سيروس مقدم رو ضعيف بدونيم بايد دور تلويزيون يه خط قرمز بكشيم چون فقط سريال هايي مثل "پنج كيلومتر تا بهشت" باقي ميمونه كه بهتر وقتمون رو صرف ديدنشون نكنيم. در نتيجه به طور كلي موفق ترين و پر مخاطب ترين سريال هاي سال هاي اخير به كارگردان هايي مثل مقدم و فتحي و چند نفر ديگه محدود بوده.
  • محمد IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    10 3
    سریال بانویی دیگر در ایام عید از شبکه تهران پخش شده نه از شبکه ۳.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    11 8
    پلیس جوان
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    21 14
    هیچ یک از کارهای ایشون ماندگار نیست.همش یک سری کارهای مناسبتی و بی فایده بوده. ضمنا یادتون باشه اصلا ایشون رو با میرباقری مقایسه نکنید چون با ارزش ترین کاری که مقدم تا بحال انجام داده،همون دستیاری کارگردان در سریال امام علی (ع) به کارگردانی داوود میرباقری بوده.
  • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    32 5
    به جای فقط پر کار بودن یک کم به کیفیت هم فکر بشه بد نیست !!! یکی مثل حسن فتحی سه تا سریال مثل شب دهم _ مدار صفر درجه _ میوه ممنوعه ساخته که آدم 100 بار هم ببینه بازم تازه ست
    • پارسا IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      6 2
      حسن فتحی ، مهران مدیری ، رضا عطاران و محمد رضا هنرمند .... کارگردان های خوب رو از تلویزیون فراری دادیم !
  • بدون نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    22 2
    پایتخت، اغما و تا ثریا کارای خوب مقدم بودن. ....ولی خوب می دونه چطوری دل مخاطب ایرانی عشق سریال رو به دست بیاره. اما سریالاش رو مقایسه کنین با وضعیت سفید یا معصومیت از دست رفته، مختارنامه، شب دهم، میوه ممنوعه. اصلا قابل قیاس نیستن. از سر احساس نباید مثبت و منفی داد. باید نقد منطقی کرد. هم خوب رو گفت و هم بد.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    7 10
    کارش درسته
  • بهادر IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    7 8
    سیروس مقدم انقدر دلش رو داشت که بعد از چند کار مثل هم قالب بشکنه و کار طنز رو هم تجربه کنه. به همین دلیل کارگردان ارزشمندیه
  • نوید IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    12 7
    من فکر می کنم تو این فحطی کارگردان خوب و سریال هایي که عید از تلویزیون پخش شد باید سیروس مقدم رو رو سرمون بذاریم و حلوا حلوا کنیم واقعا!
  • مخاطب پر و پا قرص IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    7 14
    سیروس مقدم یه دونه است. خیلی هم بی ادعاست چون شروع فعالیت هنری اش با ناصر تقوایی بوده. خدا کنه تلویزیون هر چی طرح داره بده به سیروس مقدم تا اینکه بده به ...
    • جریان چیه؟؟ IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      9 7
      ظاهراً هر چی ایشون بی ادعاست، شما ادعات میشه!!!!
  • محمد IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    11 11
    چه از مقدم خوشمون بیاد و چه نه، اون الان تبدیل به یکی از کارگردان های مهم سیما شده، رقم بیست هم عدد کوچیکی نیست؛ اون هم تو شرایطی که مدوامت معمولا برای کسی اتفاق نمی افته. پس نمی شه ندیده ش گرفت. این جدول تو یه نگاه اطلاعات خوبی رو یه جا انتقال می ده. مقدم تو کاراش صاحب تفاوت و تنوع های بزرگ نبوده، اما واقعا می شه مثلا پایتخت رو با نرگس مقایسه کرد؟ به نظرم بین تراژدی و کمدی کمی فرق وجود داره!!!
  • بدون نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    17 4
    هنوز یاد نگرفته چطور سریالش رو تموم بکنه
  • بدون نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    8 6
    توی کلا این سریالا نهایت دو سه تاش خوب نیست بابا یه کم انصاف هم بد نیست مگه ارث تونو خورده مقدم؟؟؟!!! بعضی‌ها کلا به موفقیت دیگران آلرژی دارن!
  • بدون نام IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    6 4
    لازم بذکر است که به مقوله کیفیت هم باید بها داده شود البته باید اینهم گفت اقای مقدم در اکارهای اخیرش توانسته رضایت بینندگان را تا حدودی جلب کنه
  • حمید IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    7 6
    درباره سیروش مقدم این همه نظر گتره ای دادن موجب شعفه..درباره ایشان باید چند نکته را در نظر داشت: 1. امثال سیروس مقدم در همه جای دنیا عصای دست شبکه های تلویزیون هستند..افرادی بی ادعا که با بودجه معقول در زمان مناسب یک سریال پرمخاطب می سازند...این دسته افراد ادمهای مورد اطمینان هر شبکه ای در دنیا هستند و از قضا گران قیمت هم هستند..در ایران وی و سهیلی زاده این گونه هستند.. 2. امثال سیروس مقدم در ذهنشان شیطنتی دارند و قریجه تجربه گرایی مانند وودی آلن که باعث می شود هر دفعه یک آس جدید رو کنند..از تیرگی زیر هشت تا ایرانی بازی پایتخت...این خیلی اهمیت دارد...این تنوع در کار مهم است... کم پیدا می شود... 3. سیروش مقدم ادعای جا به جا کردن تاریخ هنر را ندارد ولی دقیقا همین کار را در سیما انجام داده
  • بدون نام SE ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    10 0
    راستي از اساتيد كارگرداني ايران چه خبر اساتيد تقوايي،نادري ،نجفي،كيا رستمي،فرمان آرا،مجيدي و.. چرا با وجود اين همه كارگردان بزرگ كه در سطح دنيا تحسين شده اند بازهم فيلم خوب كم ساخته مي شود
  • هادي NL ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    4 4
    به نظر من تو اين سريالها فقط پايتخت خوب بوده و نمره قابل قبول مي گيره اون هم بخاطر رگه هاي طنز سريال و بازيگران خوب مجموعه مثل محسن تنابنده و عليرضا خمسه و احمد مهرانفر . تقريبا از پرواز در حباب به بعد كارهاش تاريك و سياه شده . نورپردازي اش فاجعه است حتي صحنه هاي روز سريالهاش هم تاريكه . اگه فيلمش تلخ باشه مثل تا ثريا اين تاريكي و سياهي واقعا عذاب آوره .فيلم برداري از توي لوله قوري و زير سينك ظرفشويي و لاي فرمون ماشين ديگه خيلي تو ذوق مي زنه . مسلما همچين كارگرداني به درد همچين صدا وسيمايي مي خوره . و الا اينهمه كارگردان خوب داريم كه كارهاي بهتري هم ساختند اما يشترشون با حساسيت كارشون رو مي كنند . مثل حاتمي كيا ، ميرباقري ، هنرمند و همايون اسعديان .
    • امین IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      2 1
      پایتخت هم بخاطر دخالت طنابنده و عوامل دیگه اش مو فق بود .
  • مانی فرهمند IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    6 2
    فیلم زیاد ساختن نشانه حرفه ای یا غیر حرفه ای بودن این فیلم ساز نیست این مقوله ای که جای بحث داره و دلیلشو خیلی هامیدونن . به نظر من اول یه کارگردان خوب توی ژانر های مشابه باید کار کنه . اگه تاریخی کار میکنه مثل امام علی یا مختارنامه میرباقری یا تروی ولفگانگ پیترسون ... اگه تخیلی تو همون ژانر مثل جنگ ستارگان جورج لوکاس و... اگرم طنز که مثل مهران مدیری و .. این کارگردان مجرب کشورمون اول باید بدونه که همه فیلم ها با یا نور پردازی و صحنه آرایی یه دکوپاژ نباید ساخته بشه . از نور پردازی اکسپرسیونیستی که ایشون به اشتبا توی ]مه ژانر ها استفاده میکنن باید گفت که شما باید توی این ژانر ها کار کنید .این قدر نورپردازی صحنه تکراریه فقط با یه نگاه به تلوزیون میشه فهمید که بازم کار کاره سیروس مقدمه
  • علی IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    5 7
    چار دیواری، پایتخت و زیر هشت به نظرم بهترین کارهای مقدم هستند.
  • حمید IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    4 5
    درباره سیروس مقدم نکات دیگری هم باید در نظر داشت: 4. کارگردانهایی چون حسن فتحی و میرباقری الف ساز هستند..نمی شود به ساخت و ساز انها دل خوش بود..مثل ناصر تقوایی یا بهارم بیضایی...قرار نیست رسانه تلویزیون ده سال یک بار فیلم بسازد که...رسانه تلویزیون یک رسانه پویا و دائمی است وجود افرادی مانند سیروس مقدم لازم است...کسانی که در کمترین زمان ممکن با کیفیتی مقبول اثری روانه انتن کنند... 5. تجربه گرایی سیروس مقدم باعث شده وی در هر اثرش گامی به پیش برود...این در شرایطی است که اغلب هنرمندان دچار رخوت و افت حوصله هستند ...استفاده از دوربین جدید در کارهای اخیرش..تلاش برای پیدا کردن زبان بصری جدید..انتخاب بازیگرهای متنوع...داستانهای متفاوت ..اینها همه نشان از فعال بودن ذهن ایشان دارد...
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    6 4
    6. سیروس مقدم از معدود ایرانیانی است که تحت فشار نگره مولف و این گونه ادا اطوارها نیست و با اینکه هر اثرش فریم فریم امضای خودش را دارد ولی عمدتا در کار تیمی بروز پیدا می کند. عدم دست زدن به فیلمنامه دیگران یا عدم ورودش به نوشتن فیلمنامه باعث شده وی یک کارگردان شاخص ژانرساز باشد..یعنی کسی که در نظام استودیویی محبوب است.می توان متن را به وی داد و از وی نگاتیو تحویل گرفت..نه مانند برخی کارگردانان که تا ته و توی متن را مطابق میلشان نکنند کاری پیش نمی رود... 7. وی از معدود کارگردانهایی است که در آثار اخیرش به مدد توجه به موسیقی توانسته نوعی جدید از موسیقی متن را خلق کند...موسیقی متن ایرانی مبتنی بر سازهای ایرانی با فضای مدرن به مدد حضور آریا عظیمی نژاد از سریال چاردیواری تا کنون...غایت تلفیق...
  • سعید IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    4 0
    بابا مردیم از بس با تماشای فیلماش غصه خوردیم. صدا و سیما برای فیلمهای کمدی و سریالهای کمدی سرمایه گذاری کند.