به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سردار سرتیپ دوم پاسدار «علیمحمد نایینی» در دومین همایش استانی مدار امید و دهمین آیین اختتامیه جشنواره رسانهای ابوذر در سالن ولایت سپاه اردبیل با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی اظهار داشت: شهید رئیسی انقلابی، مردمی، ولایتمدار و مجاهد بزرگ و خستگیناپذیر بود که دغدغه دین و ارزشهای دینی و انقلابی داشت.
شهید رئیسی مدیر تراز انقلاب اسلامی بود
بنابر روایت دفاع پرس، او با بیان اینکه همه وجود شهید رئیسی وقف اسلام و انقلاب و ارزشهای دینی بود، اضافه کرد: این شهید بزرگوار پای کار جدی مقاومت بود و در شرایط سخت تحریم، تهدید و تخریب شخصیت بسیار مستحکمی داشت.
سخنگوی سپاه ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری، شهید رئیسی به عنوان یک شخصیت جامع الاطراف، مدیر تراز انقلاب اسلامی و الگویی برای مدیریت کشور بود.
سردار نائینی گفت: سایر عزیزانی هم که همراه ایشان بودند همه از برجستگان انقلاب اسلامی و خدمتگزاران صادق و مردمی برای مردم ایران بودند
روابط عمومیها هنر شنیدن، گفتن و مدیریت تصویر داشته باشند
سخنگوی سپاه با بیان اینکه سرمایه اجتماعی سازمانها در آماج جنگ رسانهای و ناکارآمدیهای داخلی قرار دارد، گفت: هدف امروز جنگ تضعیف سرمایه اجتماعی است، روابط عمومیها باید هنر شنیدن، گفتن و مدیریت تصویر را داشته باشند، هر سازمانی یک تصویر مطلوب و یک تصویر موجود دارد، فاصله این دو تصویر را روابط عمومیها مدیریت میکنند.
وی یادآورشد: مردم با تصویرهای ساخته شده سر و کار دارند نه با واقعیتها و از این جهت از بسیاری از واقعیتها بیخبر هستند و رسانهها با تکنیکهای پروپاگاندایی اجازه نمیدهند واقعیتها به درستی منتقل شود.
سردار نائینی گفت: در عصری که سرعت انتقال پیام سرنوشتساز و معادلهساز است، کار روابط عمومیها بسیار سخت و پیچیده است و تلاش خستگیناپذیر و اقدام حرفهای و هوشمندانه نیاز است که متاسفانه ما ضعفهای جدی در این زمینه داریم.
معاون روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه روابط عمومیها مهندسان افکار عمومی و اعتماد اجتماعی هستند، تصریح کرد: مدیریت خط تولید سرمایه اجتماعی بر عهده روابط عمومی هاست و فعالان این بخش باید با صداقت، نوآوری و کار حرفهای اعتبار اجتماعی تولید کنند.
وی گفت: مهمترین ثروت برای یک سازمان و نظام سیاسی سرمایه اجتماعی آن است و از دل بحرانها، رویدادها و حوادث مهم باید فرصت تولید کرد.
سخنگوی سپاه یادآور شد: در عصری که یک فیلم، پادکست و یک ویدیوی چند ثانیهای میتواند سرمایه اجتماعی را تضعیف کرده و یا ارتقا دهد، برخی از کارهای متعارف دیگر کارساز نیست و باید در این زمینه تدبیر کرد.
سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه یک جنبه کار روابط عمومی و رسانهها مقابله با عملیات روانی است، گفت: با مردم باید صادقانه حرف زد و واقعیتها نباید فضای جذابیت و شکل کار رسانهای شود.
در عرصه جنگ شناختی ضعف داریم
سردار نائینی ادامه داد: دشمن در جنگ شناختی در عرصههایی پیشروی دارد و در جاهایی موفق بوده و برای مقابله با آن باید جنگ شناختی را باور کرد ، متناسب با آن باید آرایش گرفت.
سخنگوی سپاه با اینکه به ضعفهای موجود در پیش بینی و پیشگیری تهدیدات نرم دشمن اظهار کرد: یکی از مهمترین رسالتهای رسانهها و مدیران روابط عمومی دفاع از ارزشها، هویت دینی و انقلابی به عنوان جوهر اصلی انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: ما رسانههایی داریم که به جای منافع ملی به منافع دشمن میاندیشند و دغدغه ارزشهای دینی، انقلابی و هویتی ندارند در چنین شرایطی یکی دیگر از رسالتهای ما رشد فکری و اخلاقی جامعه و روشنگری است.
سخنگوی سپاه با تاکید بر لزوم ترویج گفتمان مقاومت اظهار کرد: گفتمان مقاومت دستاورد اصلی انقلاب اسلامی است و امروز هدف اصلی دشمن هم مقابله با این گفتمان است، با نرمافزار گفتمان مقابله میکند و در چنین شرایطی مدیران رسانهها باید بدانند دشمن کجا را هدف قرار میدهد. روابط عمومیها مسئول حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی سازمانها هستند.
رسانهها باید روحیه انقلابی داشته باشند
وی با بیان اینکه نباید در عملیاتهای فرعی و فریب و در میدانهای دشمن عمل کنیم، گفت: میدان را باید با ابتکار عمل از دشمن گرفت و این کارها فقط با روحیه انقلابی ممکن است، رسانهای که روحیه انقلابی نداشته باشد معلوم نیست در میدان انقلاب رسانه موفقی باشد.
سردار نائینی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم انتقال واقعیتها اظهار کرد: در این جنگ کسی پیروز است که روایتها و واقعیتها را درست انتقال دهد و ما معمولا در فضای میدانی قویتر از فضای رسانهای ظاهر میشویم.
وی خاطرنشان کرد: دشمن جایی که میداند با اقدام نظامی انسجام و همبستگی در جامعه افزایش مییابد، ادراک جامعه را هدف قرار میدهد، مردم ایران قدرت بازدارندگی و تهاجمی جمهوری اسلامی را باور دارند ، به دانش هستهای افتخار میکنند، به دشمن بیاعتماد هستند، بصیرت هم به معنای شناخت درست همین میدان نبرد است. رسانهها قدرتمندترین ابزار روایتسازی هستند.
سخنگوی سپاه اضافه کرد: دشمن با استفاده از تکنیکهای پیچیده خبری، روان شناختی و جنگ شناختی نظام ارزشی، نظام تصمیمسازی و تصمیمگیری را هدف قرار میدهد و این را هم می داند که قدرت شکستن نرمافزار انقلاب اسلامی را ندارد.
سنگرهای کلیدی با نرمافزار مقاومت فتح شده است
وی گفت: امروز سنگرهای کلیدی جهان با نرمافزار مقاومت فتح شده است و این همان چیزی است که امام فرمودند فتح سنگرهای کلیدی جهان فتح قلوب و ارادههاست.
سردار نائینی افزود: ما در این ۴۶ سال فراز و فرود زیاد داشتیم اما هرگز شکست نخوردیم و هرگز توقف نداشتیم و روند قدرتیابی ما رو به فزونی بوده است، هر چند دشمن در جاهایی موفقیتهایی هم داشته است.
سخنگوی سپاه گفت: در جنگ شناختی ادراک و قدرت تحلیل و اراده نخبگان هدف است و مهمترین مسئله اختلال در ادراک، باور و ارزشهاست با تغییر باورها هویتها تغییر کرده و به تبع آن رفتار سیاسی و فرهنگی هم تغییر میکند و در نهایت دانسته و نادانسته در میدانی عمل میکنیم که خواسته دشمن است.
وی با اشاره به نقش فناوریهای جدید مثل هوش مصنوعی درجنگ شناختی گفت: هوش مصنوعی صرفا یک فناوری جدید نیست بلکه یک الگوی حکمرانی و سبک زندگی جدید است.
سخنگوی سپاه یادآور شد: همچنان که در حوزه دفاعی در حدود ۴۰ سال بعد از جنگ، در همه عرصهها به قدرت بازدارندگی قاطع رسیدیم و قدرت تهاجم به دشمن هم در همه عرصهها در صورت تهاجم توسط دشمن را هم داریم، در این عرصه هم باید توان کار حرفهای داشته باشیم چرا که اگر حرفهای عمل نکنیم میدان را به دشمن واگذار میکنیم.
وی با بیان اینکه جنگ شناختی سرمایه اجتماعی را هدف قرار میدهد، گفت: سرمایه اجتماعی یعنی هویت انقلابی و دینی و جامعهای که هویت خود را از دست بدهد به تعیبر حضرت امام جامعهای است که از درون پوک و میان تهی است و به راحتی تسلیم دشمن میشود.
سردار نائینی خاطرنشان کرد: در جنگ شناختی کارآمدیها کمتر از جنگ نظامی است، وقتی تانک و نفربرهای دشمن از مرزها عبور میکند همه به هم ریخته میشوند اما در جنگ نرم چنین نیست و خطر احساس نمیشود.
اجازه ندهیم عناصر هویتی و انقلابی خدشهدار شود
وی در ادامه گفت: انقلاب اسلامی یک هویت و الگوی حکمرانی است و نباید اجازه دهیم عناصر هویتی انقلاب خدشهدار شود.
سخنگوی سپاه با بیان اینکه رسانهها نباید اجازه رفتار تهاجمی به دشمن بدهند، خاطرنشان کرد: یکی از کارهای دشمن تولید ترس و یاس در جامعه است و متاسفانه برخی از رسانهها روایت و محتوای دلخواه دشمن را تولید میکنند.
سردار نائینی افزود: برخی از داخل پیام تضعیف مقاومت و انفعال را به دشمن میدهند و وقتی دشمن پیام انفعال را دریافت کرد، رفتارهای خود را تهاجمیتر میکند و به فشار بیشتر امیدوار میشود.
وی اضافه کرد: در اتاقهای فکر آمریکاییها و غربیها ایران یک کشور مقتدر، مردمی، مستقل، بازیگر اول منطقه، باتجربه در بحران ها و دارای الگوی حکمرانی الهام بخش و موفق است. این کشور قدرت بازدارنده تهاجمی دارد و دائما در حال افزایش قدرت است اما در ادارک سازی و جنگ شناختی تصویر جعلی از ایران ارائه میکنند که مطابق آن ایران منزوی است ، مردم ناامید و گسستهای نسلی دارد، بی توجه به حقوق بشر است.
۳۱۲۲۱۹