یزدان سلحشور

واقعیت مثل اتومبیل است اتومبیلی با 120 کیلومتر سرعت! جلوی آن اگر بایستی له‌ات می‌کند! حالا [به قول خدابیامرز عمران صلاحی] حکایت من و «قلاده‌های طلا» ابوالقاسم طالبی ‌است.

امسال [به روایت رسانه‌ها از جمله همین خبرآنلاین] انصار حزب‌الله به اکران دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» اعتراض کردند و به وزیر ارشاد مهلت دادند که چهل و هشت ساعته اکران این دو فیلم را متوقف کند. در دهه هشتاد این امر چندان مسبوق به سابقه نبوده چون «فیلم‌های مورددار» [از نگاه این گروه سیاسی] فرصت عرض اندام پیدا نکردند همچنان که فیلمسازان مورددار! این دو فیلم مورد اعتراض هم آن طوری که در جشنواره سال 90 شنیدم متلعق به فیلمسازان بی‌مورد بوده اما خُب، پیش می‌آید دیگر.

نتیجه این اعتراض این شد که [به روایت رسانه‌ها البته! نیایید کامنت بگذارید «مگر تو مرکز آمار داری؟!»] هر دو فیلم از اکران شهرستان محروم شدند و اکران تهرانشان هم نصف شد و حق به حق‌دار رسید و فیلم طالبی باز هم بیشتر فروخت چون تعداد سینماهایش بیشتر شد. به این می‌گویند «واقعیت» و اگر کسی مثل من یا خدای نکرده شما، بخواهید جلوی‌اش بایستیم، می‌شویم شبیه این عکس‌هایی که راهنمایی و رانندگی نشان مردم می‌دهد جهت درس عبرت و توی بزرگراه ویراژ ندادن.

الان، «قلاده‌های طلا» [باز هم به روایت آمار رسانه‌ها] دارد می‌فروشد و خوب هم دارد می‌فروشد [یک میلیاردی شده] آن هم در حالی آمار مسافرت‌های نوروزی [ایضا همان منبع: رسانه‌ها] 20 درصد افزایش داشته و تهران هم که خیلی خلوت شده بود، اما به هر حال این فیلم که به روایت آنونس‌اش سیاسی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است باز هم فروخته چون واقعا‌‌‌‌‌‌‌ً مخاطبان سینمای ایران از «‌ترین»‌ها خوششان می‌آید و تا آنجا که یادم هست این نوع جمله‌بندی برای آنونس، در سینمای پیش از انقلاب هم خیلی کاربرد داشت.

ابوالقاسم طالبی با برخورداری از فرصت بی‌نظیر تبلیغی [چه با حضورِ - پیش از نمایش فیلمش - در برنامه تلویزیونی «پارک ملت» و چه با نمایش تقریباٌ 10 تا 15 دقیقه‌ یک بار آنونس فیلم در ایام تعطیلات و از تلویزیون] توانسته تا اکنون چند رکورد به جا بگذارد:

الف. در حالی که به گفته خودش در برنامه «پارک ملت»، وزارت اطلاعات موافق اکران فیلم نبوده، فیلم را اکران کند آن هم اکران نوروزی.

ب. در حالی که فیلم را [باز هم به گفته خودش در‌‌ همان برنامه] به سفارش هیچ نهادی نساخته و فقط به قصد ادای تکلیف ساخته و هیچ نهادی هم کمک مالی نکرده، هیچ مشکلی در ساختن صحنه‌های پرجمعیت نداشته نه از لحاظ مالی و نه از لحاظ هماهنگی با نهاد‌های ذی‌ربط. فقط یک جا، با همه نهاد‌ها هماهنگ شده بوده الاّ با پایگاه محل که مردم فکر کرده‌اند دوباره خبرهایی شده و نزدیک بوده کلا فیلم و سیاهی لشگر‌ها و اکیپ فیلم منتفی شوند. [این‌ها را خودش گفته و من کلا بی‌تقصیرم و خوشبختانه نه وزارتخانه دارم و نه وزیرم که کسی مهلت 48 ساعته بدهد به بنده.]

ج. در حالی که طالبی، هم در ویژه‌برنامه جشنواره فیلم فجر جیرانی و هم در «پارک ملت» گفته که نظرات هر دو طرف را در قضایای پس از انتخابات 88 منعکس کرده و بعضی از دوستان هم خرده گرفته‌اند به این نوع انعکاس ماجرا و البته او بی‌طرفانه قضاوت کرده، اما اعتراض انصار حزب‌الله مشمول این فیلم نشده.

د. در حالی که «پایان‌نامه» با ایده‌ای مشابه، در اکران قبلی نتوانسته حتی با گذاشتن اتومبیلی جلوی سینمای آزادی [برای برندگان قرعه‌کشی بلیت‌هایش] دخل و خرج کند آن هم موقعی که مردم تهران در تهران بوده‌اند و دانشجویان هم در تهران بوده‌اند و کلا همه در تهران بوده‌اند، فیلم طالبی نه تنها دارد دخل وخرج می‌کند موقعی که خیلی‌ها تهران نبوده‌اند که دارد رکورددار امسال هم می‌شود.

آمار چیز خوبی‌ است در این مملکت و می‌شود آن را به عنوان نور چراغ‌های اتومبیلی که اسمش واقعیت است تصور کرد؛ پس من از سر راه‌اش کنار می‌روم. شما هم همین کار را بکنید و البته... موفق باشید.

5858
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    آقا ای ول. این نویسنده رو باید طلا گرفت. آرام نوشته و هرچی که لازم بوده بنویسه نوشته. ای ول
  • منتظر IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    منتظر کامنت های شبه روشن فکران و شبه متفکران هستیم... یالا! عجله کنید! و اصولا مخالفت کنید! مهم نیست با چه چیزی مخالفت میکنید! مهم این است که بعضی ها از "مخالفت" خوششان می آید...
    • منتظر IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      6 11
      مرسی از همه... هرچند متوجه نشدم به چی منفی دادین... ولی دمتون گرم!
    • بدون نام IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      9 8
      اگر با نظر نویسنده موافقی که آمار گویای همه چیز هست، شما یه نگاه به تعداد منفی هات بنداز!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    6 11
    D:
  • بدون نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    65 10
    چرا نظرها حذف شدن؟ چند تا نظر تایید شده بود! شما در مورد فیلم قلاده حساسیتتون بیشتر از مسئولین ارشد نظامه! مگه مال کیه این فیلم که اینجوری میکنین؟
  • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    46 6
    مگه اخراجی های 3 یادت رفته؟ همزمان با جدایی اکران شده بود. مردم می فهمند.
    • ... PL ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      16 27
      " همه " ی مردم می فهمند ؟!!!!! اگه حرفت درست باشه پس چرا اخراجی ها اون همه فروش کرد ؟ کی رفته سینما پس ؟
    • امیر IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
      8 7
      من خودم ررفتم سینما و اخراجیها خیلی شلوغ بود اوناییکه دیدند می دونند جدایی نادر از سیمین هم همینطور ولی من خودم کلی تو اخراجیا خندیدم چون نیاز به خنده داشتم تو جدایی نادر از سیمین پا شدم رفتم چون برام جذاب نبود از نظر هنری هم به اخراجیا 7 به جدایی نادر از سیمین تا جاییکه نشسته بودم 10 دادم از نظر حقیقت وجدانن هر دوی آنها تو زندگی ما بود ولی تو عالم سیاست به هر دوی این فیلمها ظلم شد چون سیاسی شد ووقتی چیزی سیاسی بشه دیگه از نظره من البته ارزشی نداره مردم افراط و تفریط بده با دیده مستقل ببینی من بایسیکل رانو دیدم فیلم خیلی هنری بود ولی برای من جذاب نبو دروغ نمی گم راستشو می گن بذار بگن فیلم شناس نیستم شایدم
  • بدون نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    47 28
    فوق العاده زیبا بود، دمت گرم
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    35 10
    مقاله ی قبلتون رو که خونده بودم یادمه فک کردم نقاط مشترک فکریمون خیلی کمه... اما ظاهرا اشتباه کردم. این مقالتون عالی بود البته آمار های تلویزیونی و رضایت های 120 درصدی مخاطبان رو هم در ذهن داشته باشید... کاش اون اتومبیلی که می گید فقط اسمش واقعیت نبود برادر! راستی شما می تونی بری از جلوی این اتومبیل بری کنار من ِ دانشجوی آمار ِ این مملکت چی کار کنم؟ منم برم کنار؟
  • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    26 96
    ولی واقعا سوختن داره هااا چون یه سری از حقایق رو نشون داده و از قدیما گفتن حقیقت تلخه
    • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      36 10
      آره بابا. تو راست میگی !
    • بدون نام CH ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      10 17
      عزیزم انکار واقعیت سوختن داره...
  • بدون نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    15 39
    یه خورده آب بخور بعد با آرامش دوباره یه متن دیگه بنویس دور هم بخونیم.
  • محمد FI ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    25 13
    ایول به نویسنده - اینقدر با هوش بالا این مطلب نوشته شده که ....
  • بدون نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    3 13
    خواهش می کنم منفی ندین بچه ها