بغداد و پکن دو گزینه محتمل برای میزبانی نشست ایران و 5+1 است.

به گزارش خبرآنلاین، پس از آنکه ترکیه فرصت برگزاری نشست ایران و گروه 5+1 را از دست داد نام های چند کشور دیگر مطرح شد.
در حالی که ایران تمایلی به برگزاری نشست با 5+1 در یکی از کشورهای اروپایی ندارد از عراق و چین به عنوان دو گزینه احتمالی میزبانی مذاکرات هسته ای ایران یاد می شود.
علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه کشورمان روز چهارشنبه با بیان اینکه رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت نظری در خصوص مکان برگزاری مذاکرات میان ایران و کشورهای 1+5 مطرح کرد، گفت: جلیلی در مشورت با رئیس‌جمهور نظر نهایی را خواهد داد.ایـــنـــجـــا
 در همین حال معاون وزیر امورخارجه در امور آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع اعلام کرد:  یوکیوهاتویاما مشاور عالی رییس حزب حاکم دمکرات و عضو مجلس نمایندگان ژاپن به منظور دیدار با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران عازم تهران شد.
عباس عراقچی که به ایرنا گفته است «هاتویاما» قرار است در مدت اقامات دو روزه خود در تهران با محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و تبادل نظر کند.
یوکیوهاتویاما مشاور عالی رییس حزب حاکم دمکرات ژاپن، و نخست وزیر سابق ژاپن نماینده حزبی است که در سال 2009 میلادی به حاکمیت 50 ساله حزب لیبرال دمکرات ژاپن شد خاتمه داد.
 این حزب در چند سال اخیر به دنبال اثبات توانایی های ملی و بین المللی خو است و بر همین اساس پیش بینی می شود که تلاش هایی را برای نقش آفرینی در موضوع هسته ای ایران آغاز کند.
سفر یوکیوهاتویاما در شرایطی انجام می شود که هفته گذشته گویشیرو گبنا، وزیر خارجه ژاپن گفت: از یوکیو هاتویاما، نخست وزیر سابق خواسته ایم که سفر خود به ایران را لغو کند.
وزیر خارجه ژاپن گفت: البته در نهایت، تصمیم گیری با خود ایشان است. اما ما از ایشان می خواهیم که به گونه ای عاقلانه عمل کند که نتیجه آن متفاوت از سیاست خارجی رسمی ژاپن نشود.
وی گفت: نه دولت و نه حزب دمکراتیک ژاپن از ایشان نخواستنه اند که به ایران سفر کنند.
در آخرین تحلیل ها درباره نشست ایران و 5+1 فارس امروز نوشت: آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد گزینه‌های بغداد و استانبول هنوز روی میز قرار دارد و مکان (یا مکان‌های) مذاکرات –که احتمالاً سلسله وار و به هم پیوسته خواهد بود- امروز و پس از گفت‌وگوهای علی باقری و خانم اشمیت (دستیار اشتون) نهایی خواهد شد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =