اظهارات اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد طرح مذاکره با آمریکا از جمله موارد مورد بررسی در نخستین جلیه این مجمع در سال 91 بود.

به گزارش خبرآنلاين اگرچه اين موضوع به مصاحبه يک ماه پيش هاشمي و نقل خاطرات وي از گفت​وگوهايش با امام (ره) برمي​گردد اما در فضاي رسانه​اي يک هفته گذشته، موجي از انتقاد را عليه وي برانگيخته است. با اين حال او در جلسه امروز مجمع تشخيص مصلحت نظام بار ديگر تاکيد کرده است که فقط یک خاطره گفته و منظورش فضای امروز کشور نبوده است.
محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اعلام اين موضوع در جمع خبرنگاران ادامه داد: يكي از بزرگان كشور ما خاطره‌اي از زمان حضرت امام (ره) در رابطه با مذاكره با آمريكا را مطرح مي‌كنند و خودشان هم مي‌گويند كه اين بحث فقط يك خاطره بوده است اما اين بحث تبديل به يك مساله بزرگ مي‌شود. اينکه آيا هاشمي با مطرح كردن آن خاطره از مذاكره با آمريكا هدف خاصي داشته‌ است؟، سوال ديگري بود كه رضايي در پاسخ به آن گفت: ايشان گفتند كه من فقط يك خاطره گفتم. برداشت‌هايي كه شد برداشت‌هاي جنجالي بوده است.
وي در پاسخ به سوالي که ارزيابي‌اش از حكم مقام معظم رهبري براي هاشمي رفسنجاني را جويا مي​شد، با بيان اينکه «ابقاي جناب آقاي هاشمي تفسير خاصي ندارد» يادآور شد: نظر مقام معظم رهبري در اداره كشور جذب حداكثري و همراه كردن همه‌ نخبگان بوده است و طبيعي است كه چنين حكمي صادر شده است.
«باتوجه به شروع دور جدید فعالیت مجمع تشخیص، دولت قول همکاری بیشتری را نسبت به گذشته داده است.» اين هم پاسخ دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام به مجموعه اخبار و تحليل​هايي بود که حضور يا عدم حضور رئيس​جمهور در جلسات اين مجمع را ارزيابي مي​کنند. محمود احمدي​نژاد که پس از انتخابات سال 88 از حضور در جلسات مجمع تشخيص مصلحت خودداري کرده است، به عنوان رئيس قوه مجريه از اعضاي ثابت اين مجمع است و با وجود تغيير در ترکيب برخي اعضاي اين مجمع در حکم انتصاب جديد مقام معظم رهبري، او همچنان بايد در مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور يابد.
محسن رضايي در واکنش به گمانه​زني​هايي دال بر تداوم عدم حضور رئيس جمهور در اين جلسات از صحبت‌هایی با احمدي​نژاد خبر داد که طي آن، دولت قول همکاری بیشتری را نسبت به گذشته و با توجه به شروع دور جدید فعالیت مجمع تشخیص داده است. قولي که بر اساس آن رضايي اميدوار است که امسال حضور دولت در جلسات مجمع پررنگ‌تر از گذشته باشد.
او که مي گفت پيشنهادم به عنوان يك سرباز ملت ايران اين است كه مجلس، دولت و فعالان سياسي سال نمونه‌اي از وحدت ملي را به نمايش بگذارند و مسائل فرعي را با يكديگر حل و فصل كنيم، اظهار داشت: مباحثي چون استيضاح‌ها نيز مي‌تواند خيلي عادي حل و فصل شود و منازعه‌اي مطرح نشود.
گزيده سخنان وي را به نقل از ايسنا بخوانيد:
·          دور جديد مجمع با تعيين اولويت‌هايي كه مقام معظم رهبري مدنظر داشتند شروع شده است. هويت، خانواده، فناوري اطلاعات و ارتباطات، نخبگان، سلامت اقتصادي، اقتصاد مقاومتي و جهاد اقتصادي، محيط زيست، نظام قانون‌گذاري و انتخابات، هم‌چنين مساله جمعيت، 10 اولويت مقام معظم رهبري است كه بايد در دستور كار مجمع تشخيص مصلحت نظام در سال جاري قرار بگيرد.
·         با آمدن اعضاي جديد مي‌توان گفت نوعي جوان‌گرايي در مجمع تشخيص آغاز شده؛ چرا كه مجمع تشخيص مصلحت نظام محيط مناسبي براي كادرسازي است و اين تدبير مقام معظم رهبري كه اعضاي جديدي كه با تجربه و با مطالعه هستند و در بخش‌هاي مختلف اداره كشور تجارب لازم را دارند باعث تقويت مجمع تشخيص مصلحت نظام شده است.
·         در انتهاي سال گذشته چندين جلسه متوالي داشتيم كه طي آن متوليان بحث امور اجتماعي در اين جلسات شركت كردند و مباحثي چون زندان‌ها، مواد مخدر، طلاق و فقر و بيكاري و مسائلي از اين دست با حضور نيروهاي انتظامي و وزارت اطلاعات مورد توجه قرار گرفت و آسيب‌هاي موجود توضيح داده شد.
·         با اولويت‌هاي مقام معظم رهبري كه براي مجمع تصويب شده است امسال مجمع سال پركاري را خواهد داشت. در جلسه امروز جناب آقاي هاشمي درخصوص اين‌كه ما سياست‌هاي مربوط به توليد ملي را هرچه زودتر تهيه كنيم و بر روي آن بحث انجام شود مطرح كردند و مهم‌ترين دستور ما بعد از مباحث اجتماعي، پرداختن به شعار امسال و بحث توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني خواهد بود.
·         {در پاسخ به سوالي درباره تناقض شعار امسال با سياست‌هاي دولت} اظهارنظر در اين رابطه هم‌اكنون زود است و ما نظر مجمع را در رابطه با بحث توليد ملي خواهيم گفت. ما مباحث را جمع‌بندي و خدمت مقام معظم رهبري ارسال مي‌كنيم. اصولا توليد در ايران بسيار پرهزينه است. در حال حاضر هم نرخ سود بانكي و هم هزينه انرژي بالاست و نرخ ارز نيز واقعي نيست. ضمن اين‌كه مواد اوليه به دست مردم گران مي‌رسد و مي‌توان گفت توليد ايران در مقايسه با كشورهايي مثل چين و مالزي پرهزينه است و حتما بايد براي كاهش هزينه‌ها فكري شود.
·         {در سال جديد ضمانتي در جهت اجرايي شدن مصوبات مجمع خواهيد داشت؟}اين مساله خدمت مقام معظم رهبري گفته شده و قرار شده كه ايشان تدابيري داشته باشند تا مساله نظارت را از حالت فعلي بيرون بياوريم و نظارت فعال‌تري يا از سوي شخص مقام معظم رهبري و يا مجمع تشخيص مصلحت نظام وجود داشته باشد.
·         {درباره اجرا شدن فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها} هدفمند شدن يارانه‌ها پروژه‌اي خوب ولي نيمه‌تمام است. اگر اين پروژه كامل نشود، ما از همه‌ منافع آن برخوردار نخواهيم شد. بخشي كه مربوط به حمايت از توليد ملي است و اجرا نشده امسال بايد اجرا شود و اين‌كه آيا همه دهك‌ها بايد يكسان يارانه بگيرند و به هر دهكي متناسب با درآمدش يارانه تعلق بگيرد بايد مورد رسيدگي قرار بگيرد. بنابراين هرچه اين پروژه ناقص باشد ممكن است همه منافع آن ديده نشود.
·         سطح جامعه ما هنوز آماده ايجاد وحدت ملي بزرگي نشده است. تفسير من از وحدت تنها بحث عدم تفرقه نيست. من وحدت را در شرايط امروز يك حركت جمعي پشت سر رهبر انقلاب و ارزش‌هاي انقلاب مي‌دانم. وحدت جمعي هم عدم تفرقه و هم گام به جلو را در بر دارد. اگر همكاري جمعي را به عدم اختلاف اضافه كنيم وحدت جديدي شكل مي‌گيرد. در واقع وحدت جمعي با حركت جمعي به سمت آرمان‌هاي انقلاب همراه است.
·         همه بايد تلاش كنيم كه امسال وحدت نمونه‌اي را به دنيا نشان دهيم. مذاكرات 1+5 در راه است. بنابراين ما بايد ثابت كنيم كه ايستاده‌ايم. در حال حاضر مبارزه آمريكا با ما براي تسليم كردن ماست، اما مبارزه‌ ما با آمريكا دفاع از صلح و انسانيت است. خانم كلينتون نيز اخيرا گفته‌اند كه مذاكره با ايران به مصلحت نيست. حال منظور اين صحبت كاملا مشخص است. ما بايد به دنيا و همه دشمنانمان نشان دهيم كه همگي با هم متحد هستيم. همين را هم مي‌خواهيم بگوييم.
·         هيچ‌كس موافق به وجود آمدن مشكل عليه كشور ما نيست و با اولين پرتاب بمب به ايران خيابان‌هاي اروپا مملو از مردم معترض نسبت به اين اتفاق خواهد شد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    59 3
    هاشمی قصد داره مملکت را از این بحران در بیاره. آقای رضایی اینها در تاریخ ایران ثبت خواهد شد .فقط یه خاطره بود؟!
  • بدون نام GB ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    24 6
    مفسر جدید
  • توانا IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    35 3
    مگر ایشان سخنگو ی آقای هاشتی است؟
    • محمد IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      5 0
      تو متن هم اومده خود آقای هاشمی این رو تو جلسه گفتن ایشون هم نقل قول کردن
    • نغمه IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      0 0
      مگر بیامبر عزیز شان بایهود ونصارا عقد دوستی همکاری نبستند
  • من IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    0 8
    مذاکره فقط وقت کشی است
  • طاهر IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    12 5
    چرا نمی گذارید هاشمی عزیز خطبه های نماز جمعه تهران را بخوانند خیلی دلم هوای خطبه های جان بخشش را کرده.هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.« امام خمینی »
    • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      0 0
      من وشما وهاشمی اگر زنده هستیم مدیون خون شهدا هستیم وبس
  • بدون نام IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    1 18
    مرگ بر منافق بی‌حيا
  • سعدی IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    13 2
    برخي سعی می کنند با حمله به هاشمی خود را بزرگ نشان دهند. این دیگر عادی شده است
    • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      0 0
      چرا باید زمینه حمله را فراهم کند ؟
  • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    23 4
    شايد هاشمي نمي دانسته در ايران براي خاطره تعريف كردن و حتي براي خواب ديدن اول بايد مجوز گرفت، بعد تعريف كرد!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    4 2
    یعنی ایشان در حقیقت دارند اوضاع پیش آمده را ماست مالی می کنند؟ آقای هاشمی خیلی صریح و بر اساس یک عمر تجربه دینی و سیاسی خاطره ای را عنوان کرده اند که در همین شرایط کنونی هم مصداق دارد. آیا قبول قطعنامه چگونه بود؟ و امام در چه شرایطی آن را قبول کرده و از آن به کاسه زهر تعبیر کردند؟ حتما بایستی چنین شرایطی پیش بیاید؟ متاسفانه آقای رضایی هم یکی به نعل و یکی به تخته می زنند. مگر ایشان در کاندیداتوری دور اول ریاست جمهوری در مصاحبه با مرحوم رسول ملاقلی پور که نظر ایشان را در باره آمریکا پرسید نگفتند که " با آمریکا نمی شود در افتاد و ... ؟
  • بدون نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    15 3
    هاشمی می تواند این کشتی را از طوفان نجات دهد
  • بدون نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    4 3
    خداوند رهبري و حضرت آيت الله هاشمی رفسنجانی را كه الحق جزو ذخاير انقلابند محفوظ فرمايد بد خواهان و كينه جويان و مقدس معابان ديروز كه در پوست دوست بين رهبري و هاشمي را ميخواهند تفرقه بيندازند كور خوانده اند هر دو بزرگوار به همه قضايا واقفند
  • بدون نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    0 0
    ببخشید شما با بی دین های دنیا مثل شوروی و چین که کافر هستند صحبت میکنید و دادو ست انجام میدهید که از نظر اسلام حرام است با کافر نشت و بر خواست کرد کسی که خدا را قبول ندارد. ولی امریکا حداقل دین دارد