به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ایوان زاخاروف روز چهارشنبه در ویدئوکنفرانس مشترک خبرگزاری اسپوتنیک با ایرنا در خصوص همکاریهای ایران و روسیه در حوزه رسانه گفت: در جهانی زندگی می کنیم که رسانههای غربی با تحریف واقعیتها به ابزاری برای فشار سیاسی تبدیل شدهاند.
وی ادامه داد: در چنین فضایی، اخبار جعلی و جنگ روانی، محدودیتهای حوزه فناوری، تهدید امنیت سایبری و حملات سایبری به زیرساختهای رسانهای از جمله چالشهای مشترک ما هستند.
زاخاروف ایجاد پلتفرمهای رسانهای مستقل و چندزبانه برای دور زدن تحریمهای ارتباطی، توسعه همکاریهای امنیتی سایبری و تبادل تجربیات فنی را از جمله راهحلهای این چالش مشترک دانست و افزود: با راهاندازی موسسههای مشترک می توانیم به مخاطبان در تشخیص اخبار جعلی آموزش دهیم.
وی اظهار داشت: از یک سو، هوش مصنوعی، کلاندادهها و شبکههای اجتماعی، انقلابی در شیوههای تولید و توزیع محتوا ایجاد کردهاند و از سوی دیگر، جنگ روایتها، گسترش اخبار جعلی و تحریمهای ناعادلانه علیه کشورهای مستقل، همکاریهای رسانهای روسیه و ایران را بیش از پیش ضروری ساخته است.
مدیر پروژه اداره مشترک پخش خارجی اسپوتنیک، پیشنهادهایی برای توسعه همکاریهای رسانهای روسیه و ایران ارائه کرد که از جمله آنها میتوان به ایجاد پلتفرم رسانهای مشترک، توسعه پایگاه دادهای برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی متناسب با فرهنگ و زبان فارسی و روسی، ایجاد کنسرسیوم رسانهای ایران و روسیه و ایجاد واحد مشترک مبارزه با اخبار جعلی اشاره کرد.
درنا محمدیان کارشناس روابط بینالملل ایرنا نیز در این ویدئو کنفرانس با اشاره به اهمیت روابط رسانهای ایران و روسیه گفت: همکاریهای ایرنا و اسپوتنیک، در سطح آشکار نه تنها بر پایه اهداف حرفهای و منافع دو طرف، بلکه برای مقابله با اخبار نادرست که گاه منتشر میشود و میتواند به منافع دو کشور آسیب بزند، شکل گرفته است. بنابراین، همکاریهای دو طرف هم از منظر رسانهای و ارتباطات و هم از زاویه دید دیپلماسی عمومی حائز اهمیت است.
وی با اشاره به ضرورت گسترش این روابط در میان دیگر رسانههای ایران و روسیه گفت: تنها به همکاریهای دوجانبه ایرنا و اسپوتنیک بسنده نمیکنیم و از همکاری دیگر رسانه های ایران و روس نیز حمایت می کنیم.
کارشناس روابط بینالملل ایرنا، ایجاد شبکه رسانهای جایگزین در سطح منطقهای، گسترش رسانههای چندزبانه و آموزش و تبادل تجربیات فنی را از دیگر مزایای بالقوه گسترش روابط میان رسانههای دو کشور عنوان کرد و افزود: در این راستا سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) زمینه دیگری برای همکاریهای رسانهای ایران و روس در سطح منطقه ایجاد کرده است.
محمدیان با اشاره به اهمیت گفتمانسازی و جریانسازی خبری گفت: دو کشوری که میخواهند در حوزههای اقتصادی، سیاسی یا فرهنگی همکاری کنند باید به افکار عمومی و نخبگان دو طرف اطلاعرسانی کنند. رسانه روسزبان روسیه که در داخل این کشور مخاطبان گسترده دارد در همکاری با رسانه فارسیزبان ایران که در داخل ایران مخاطبان فراوان دارد میتوانند برای همکاری رسانهای در چنین مواردی فعال باشند.
وی برگزاری رویدادهای مشترک، تولید محصولات مشترک رسانهای که کمتر تجربه شدهاند مانند گزارش تصویری مشترک، بولتن خبری مشترک، تبادل تجربیات حرفهای در حوزههای فنی و تحریریه، همکاری در حوزه بازرگانی رسانهای و تقویت تبادل هیاتهای رسانهای را از دیگر زمینهها برای تقویت همکاری رسانهای میان خبرگزاری های ایران و روس عنوان کرد.
۵۷۵۷
نظر شما