۰ نفر
۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵

با افزایش قیمت دلار در سال 90 هزینه فرصت مصرف داخلی (یارانه) هر لیتر بنزین به 348 تومان رسید.

علی پاکزاد: با کاهش ارزش ریال در مقابل دلار در اولین سال اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها هزینه فرصت مصرف داخلی هر لیتر بنزین به 348 تومان رسید.
براساس روش مورد استفاده در دستگاههای دولتی که هزینه فرصت عدم صدور حاملهای انرژی (مابه التفاوت قیمت حاملهای انرژی در فوب خلیج فارس با قیمت فروش داخلی) به عنوان یارانه پرداختی دولت به مصرف کنندگان داخلی محاسبه می شود، بر اساس این روش که مبنای تبدیل نرخ جهانی به تومان در آن نرخ دلار در بازار آزاد است میزان یارانه هر لیتر بنزین در سال 1390 به رقمی معادل 348 تومان رسیده است.

 


این در حالی است که با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها قیمت فروش داخلی هر لیتر بنزین از 275 تومان به حدود 580 تومان افزایش پیدا کرده است ولی می بینیم در همین زمان به دلیل رشد شدید قیمت دلار در ایران میزان یارانه هر لیتر بنزین از 322 تومان به 348 تومان رسیده است.
نکته قابل تامل آنکه این رشد در حالی اتفاق می افتد که قیمت بنزین معمولی در خلیج فارس طی سال 90 نسبت به سال 89 حدود26 درصد رشد داشته و در بازار ایران 110 درصد افزایش پیدا کرده است.
این وضعیت به خوبی نشان می دهد که اگر دولت می خواهد برنامه هدفمند سازی یارانه ها به نتیجه برسد پیش از افزایش یارانه های نقدی باید برای تثبیت ارزش پول ملی کشورمان برنامه ریزی کند در غیر این صورت هیچ گاه شاهد به نتیجه رسیدن قانون هدفمندسازی یارانه ها نخواهیم بود.

 

میزان هزینه فرصت فروش داخلی بنزین (یارانه)
سال متوسط قیمت هر لیتر بنزین (فوب خلیج فارس/سنت) متوسط قیمت دلار آزاد (تومان) معادل قیمت هر لیتر بنزین به تومان قیمت فروش داخلی بنزین (تومان) هزینه فرصت داخلی فروش بنزین (لیتر/تومان)
1384 39.1 904 353 80 273
1385 42 922 387 100 287
1386 50.3 935 470 100 370
1387 56.01 966 541 109 432
1388 43.9 1000 439 120 319
1389 54.3 1100 597 275 322
1390 68.3 1358 928 580 348
منابع: ترازنامه انرژی/ اموربین الملل وزارت نفت/ بانک مرکزی   


/22231
 

کد خبر 206908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبي اكبريان IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    14 0
    درد ما و دل ما
  • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    29 0
    اساساً به نظر می‌رسد هدف اصلی از اجرای این قانون مقابله با عدم پرداخت بیشتر یارانه بنزین بوده زیرا این موضوع که در شرایط موجود بتوان اقدام عملی در جهت تثبیت ارزش پول ملی انجام داد سرابی بیش نبوده و نخواهد بود
  • بدون نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    39 0
    چرا با دلار آزاد حساب کردین؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    92 2
    میشه بگین چرا بنزینی که 100% تولید داخله هی به دلار محاسبه میکنین؟ مگه بنده حقوقم به دلاره که هی دلار دلار میکنین؟
  • بدون نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    45 1
    اگر واحد پول ما به دلار تبدیل شود و تمانی پرداخت ها ودر دریافتی به این پول پرداخت شود دیگر مشکل حل است درسته
  • محسن IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    47 1
    چرا فرایند تولید بنزین در کشور ما با اینکه دارای منابع انرژی هستیم بالاتر از کشورهایی است که نفت را از ما میخرند حمل میکنند پالایش میکنندو با گرفتن مالیات از سوخت مصرفی تازه نرخی معادل 4دلار بابت هر گالن میپردازند درضمن فراموش نکینم که کیفیت بنزین تولید داخل بسیار پایین تر از تولیدات سایر کشورهاست
  • بدون نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    8 0
    نويسند محترم بنزين سوپر آزاد 850 مي باشد و 580 از کجا محاسبه کرديد 60 ليتر 550 بنزين که بنظر قابل چشم پوشي است.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    4 6
    با توجه به نرخ واقعی دلار در بازار آزاد که حدود 1900 تومان است این هزینه به مراتب بیشتر بوده و قطعا باعث افزایش قاچاق سوخت به خارج از کشور خواهد شد.
  • حیران IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    2 0
    مگر چند وقت پیش وزیر اقتصاد عزیز در اخبار سراسری اعلام نکرد ارز از حالت چند نرخی در آمد وفقط قیمت دولتی داریم پس عزیزان لطف کنید با همان ارز حساب کنید .
  • بدون نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    4 0
    اول اينكه هزينه مديريت ناصحيح دولت بر توليد بنزين رو كه قيمت تمام شده ش بالا ميشه رو نبايد مردم بدند دوم اينكه مديريت ناصحيح دولت بر ارزش پول ملي كه باعث ميشه نرخ دلار بره بالا چه ربطي به مردم داره كه توي همه زمينه ها بايد هزينه اضافي پرداخت كنند اينجاهم بايد هزينه كنند .مسئولان راد مرد باشند و خودشونو كنار بكشند تا اونايي كه بلدند بيان اداره كنند مگه مردم ما دلار توليد ميكنند كه بايد همه هزينه هاشون رو دلاري كنيم؟