مهر نوشت:

بعد از نوسانات ارزی بی‌سابقه‌ای که در کشور رخ داد و تغییرات نرخی که در قیمت بسیاری از کالاها در کشور از جمله خودرو رخ داد، تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی به ایران نیز تصمیم گرفتند که قیمت را افزایش دهند تا شاید بخشی از تغییرات این نوسانات ارزی را مدیریت کرده و هزینه بالارفتن نرخ ارز بنا به سیاستهای اشتباه برخی سیاستگذاران را از مصرف‌کنندگان دریافت کنند.

ماجرای افزایش قیمت خودروهای وارداتی

بر همین اساس بود که قیمت خودروهای لوکس خارجی به یکباره به نحو فزاینده‌ای افزایش یافت و زمینه‌ای فراهم شد تا سودجویان وارد این بازار شوند و به نوعی بازار سیاه خودرو را در کشور بوجود آورند، البته روی دیگر سکه این است که خودروهای لوکس خارجی عمدتا از سوی افرادی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد که از تمکن مالی مناسبی برخوردار بوده و بالا یا پایین آمدن قیمت در حد 20 تا 30 درصد هم شاید برای آنها تفاوت چندانی نداشته باشد.

اما هم اکنون به گفته مسئولان اتحادیه نمایشگاهداران خودرو، قیمت خودروهای وارداتی نسبت به روزهای پایانی سال 90 و آنچه که در بحران‌های ارزی برای قیمت خودرو اتفاق افتاد، 10 تا 15 درصد کاهش یافته است و بازار با آرامش نسبی مواجه شده است.

در این میان نکته حائز اهمیت آن است که قیمت خودروهای وارداتی در بحران‌های ارزی 30 درصد حداقل بالا رفته بود و هم اکنون که 10 درصد کاهش یافته است، مسئولان ابراز خوشحالی کرده و آن را نقطه مناسبی در کنترل قیمت در کارنامه خود می‌دانند، این درحالی است که قیمت خودروهای وارداتی باز هم نسبت به چند ماهه پایانی سال 90، معادل 20 درصد افزایش قیمت را حفظ کرده است.

تب تعویض خودرو فروکش کرد

البته بخشی از بازار نیز تحت تاثیر فروکش‌کردن تب خرید خودرو برای مسافرت‌های ایام پایانی سال و تصمیم برخی شهروندان برای تعویض خودروهای خود بود که به نظر می‌رسد این بخش از بازار در حال رسیدن به آرامش است.

بر همین اساس، پیش‌بینی می‌شود که بازار خودروهای وارداتی، چندان نوسان خاصی را به دلیل افزایش تقاضا در هفته‌های آینده تجربه نکند؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود که بازار خودروهای وارداتی به نحو مناسب‌تری کنترل شود.

غضنفری: قیمتگذاری خودروهای وارداتی با ارز 1226 تومانی

در همین رابطه، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در روزهای پایانی سال گذشته اعلام کرده بود که قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی می‌بایستی متناسب با نرخ ارز مرجع و افزایش قیمت خودروهای تولید داخل هم با مجوز سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صورت پذیرد.

وی افزود: بانک مرکزی ارز واردکنندگان خودرو را همانند دیگر واردکنندگان کالا تامین می کند؛ لذا تعیین قیمت متناسب با نرخ ارز دریافتی از دولت، انتظار افزایش قیمت را منتفی می‌کند.

سازمان حمایت: نظارت می‌کنیم، قیمت‌گذاری نه

این در شرایطی است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌کند که قیمت‌گذاری برای خودروهای وارداتی در دستور کار نیست؛ اما کنترل‌های لازم بر بازار صورت می‌گیرد تا از تخلفات جلوگیری شود.

در واقع، سازمان حمایت کار قیمتگذاری را به صورت مستقیم انجام نمی‌دهد؛ ولی بر این قیمتگذاری به شیوه مستقیم، نظارت دارد. شهرام میرآخورلو، عضو کمیته خودرو در این رابطه می‌گوید: واردات خودرو یک فرایند زمان‌بر است و حداقل به سه ماه زمان نیاز دارد تا وارد کشور شود، بنابراین نرخ ارز تاثیری بر قیمت خودروهای وارداتی در هفته‌های آخر سال نداشته است.

مدیر کل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت تصریح می‌کند: در حال حاضر واردکنندگان نمی توانند به صورت مستقیم برای تغییر قیمت اقدام کنند و با توجه به مصوبه دولت هرگونه تغییر قیمتی باید با نظارت سازمان حمایت از مصرف کنندگان صورت گیرد.

وی درباره نظارت بر فروش خودروهای وارداتی گفت: این قیمت گذاری با نظارت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان صورت می گیرد و واردکنندگان نیز برای هر گونه تغییر قیمت باید اسناد و مدارک خود را ارائه دهند و از هرگونه افزایش قیمت بپرهیزند.

قیمت انواع خودروهای وارداتی

نوع خودرو سال تولید قیمت
پرادو 2 درب با کارکرد 54 هزار کیلومتر 2008 69 میلیون و 500 هزار تومان
لندکروز   2009 61 میلیون و 800 هزار تومان
بنز C180 الگانس با کارکرد 120 هزار کیلومتر   1994 33 میلیون و 300 هزار تومان
هامر H2 با کارکرد60 تا 70 هزار کیلومتر  2007 43 میلیون و 500 هزار تومان
کایرون  2012 75 میلیون و 800 هزار تومان
بنز S350 لانگ‌کیلس با کارکرد 40 هزار کیلومتر   2007 200 میلیون تومان
پورشه پانامرا4S صفر کیلومتر  2012  420 میلیون تومان
لکسوس 2010 136 میلیون تومان
ام جی 550  2010 35 میلیون و 700 هزار تومان
BMW 525 2010 89 میلیون و 500 هزار تومان
 تویوتا کرولاXLI 2012 46 میلیون تومان

در این میان، به نظر می‌رسد آن دسته از مصرف‌کنندگانی ضرر کرده‌اند که خودرویی را در هیجانات بازار و ناشی از نوسانات ارزی خرید کرده‌اند، این درحالی است که بیشتر مصرف‌کنندگان در گرانی هر کالایی، تهییج بیشتری برای خرید می‌شوند و همین امر است که با فروکش کردن این هیجانات، آنها را متوجه ضرر و زیان هنگفت خود می‌کند.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    191 5
    خودرو های داخلی که انگار نه تنها تصمیمی بر کاهش قیمت ندارند بلکه در حال کاهش کیفیت و افزایش قیمتمی باشند. برای مثال میتونید برید قیمتهای ایران خوردرو در اسفند 90 و فروردین 91 رو مقایسه کنید که واقعا هم در محصولات و در قیمت نوآوری دارند !!!!!
  • بدون نام US ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    193 4
    30در صدافزایش داشته الان 10 در صد کم شده کجا ارزون شده
  • بدون نام US ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    111 4
    درموردخودروهای لوکس خارجی عمدتا از سوی افرادی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد که از تمکن مالی مناسبی برخوردار بوده و بالا یا پایین آمدن قیمت در حد 20 تا 30 درصد هم شاید برای آنها تفاوت چندانی نداشته باشدادم وقتی خودروهای ایراتی را تو تصادف میبینه مجبور میشه خودرو خارجی باامنیت بالاتر بخره واسه جونش
  • سعید IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    121 5
    این اخبار رو هم مثل سایر اخبار به صورت بخشنامه ای از طرف دولت دریافت کردید؟! چون من هرچی سایتهای اخبار خودرو رو نگاه کردن همه ی اخبار به یه شکل عنوان شده و درحالی که توی بازار هیچ کاهش قمیتی مشاهده نمیشه! با اخبار بخشنامه ای قیمتها کم نمیشه مطمئن باشین!
  • ali IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    33 30
    من که اینقدر پول دارم سوار این ماشینها نمیشم ماشین بهتر نداشتین !!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • یوسف IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    124 2
    قیمت خودروهای صفر (2011 یا 2012) رو باید می نوشتین تا معلوم بشه که قیمتها پائین اومده یا خبرسازیه
  • بدون نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    99 1
    قیمت ماشین کار کرده و مدل چند سال پیش نشانگر قیمت بازار نیست .الان خود شرکت های خودرو که در ایران نمایندگی دارن قیمت پیش فروش خودرو را بیشتر از 40 درصد اضافه کردن تازه تحویل چند ماهه !!! این گزارش خیلی ناقص و ناآگاهانه است و ما تا حالا ندیدیم تو این کشور چیزی که گران شد ارزان بشه مگر اینکه تعرفه واردات کم بشه که اونم محال است با این اوضاع
    • محمد IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      8 0
      حرفت درسته نمایندگی های خارجی هم کلک زده اند: مثلا آسان موتور(هیوندای) علی رغم گران کردن حداقل 20٪ خودروهل ؛ گارانتی 5 ساله را 2 سال نموده. http://www.assanmotor.com/common/html/sales/qualified/price/index.html?submenuheader=0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    121 2
    آخه قیمت ماشین دست دوم هم معیاره!
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    67 35
    براي يه كالايي كه 100% مصرف كنندگانش افراد مرفه بي درد هستند چرا بايد ارز دولتي داده بشه. اونوقت براي چاپ يه مقاله بايد از ارز آزاد استفاده كرد عدالتي ديگر از ...
  • نمایشگاه دار IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    70 2
    سلام ، همون لند کروز 2009 رو 120 میلیون هم نمیدن ، قیمت لند کروز 2012 به 190 میلیون تومان هم رسیده قیمت ها کم کم به قیمت مبنی بر دلار آزاد 1900 تومانی رسیده ،و هرچی تو سایت ها در مورد ارزان شدن قیمت خودرو بحث شده تو بازار به عکس نتیجه داده و بالا رفته.
  • مسعود IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    54 0
    ارامش بازار به خاطر تموم شدن فصل تعطیلاته ولی عملا در بازار اتومومبیلهای لوکس حتی یک ریال هم کاهش نداشته ایم . تازه زمزمه های افزایش قیمت هم به گوش میرسه
  • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    62 3
    من همین الان از نمایندگی MG6 قیمت گرفتم گفت 59 میلیون تومان. این اعداد با هم نمی خونه
  • علی IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    98 3
    مزدا 2 اگه شد 9میلیون تومان، اونوقت حرف از سقوط قیمت خودروهای وارداتی بزن!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    8 1
    آخه قیمت ماشین دست دوم هم معیاره!
  • بدون نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    8 0
    اگر پراید ما بشه 1 میلیون حتما مزدا 2 هم میشه 9 میلیون
  • چوپان دروغگو US ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    1 11
    من که یه پراید دارم یه دونه لکسوس .باور کنید پراید بهتر از لکسوسه .
  • ما شین فروش IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    0 7
    ولی ماشین داره می اد پایین