به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین؛ علیرضا کاظمی در نشست توسعه عدالت در فضای آموزشی با مشارکت مردم در شهر جیرفت از توابع جنوب استان کرمان، با برجستهکردن نقش خانواده در تربیت دانشآموزان و آیندهسازی کشور اظهار کرد: هرچه که یک خانواده به فرزند خود توجه کند، همان اندازه از سرمایه زندگیاش میگذارد و آیندهای روشن برای او میسازد.
وزیر آموزش و پرورش گفت : ما باید هوشیارانه بین مسائل اقتصادی و کاری و حساسیتهای شغلی، توجه خود را به آیندهسازی و آموزشوپرورش معطوف کنیم؛ تشخیص ما این است که ساخت آینده کشور با مدرسه و دانشآموز است و این مهم نیازمند همراهی و مشارکت تمامی مردم است.
کاظمی تصریح کرد: تقویت هویت ملی و دینی، باورهای انقلابی، ترویج آداب و سنن اسلامی در میان دانشآموزان و همچنین شناسایی و حمایت از دانشآموزان نخبه از اولویتهای اصلی وزارتخانه است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت فعلی آموزشوپرورش در مناطق جنوب استان کرمان اشاره کرد و افزود : شاخصهای آموزشی برخی از مناطق جنوب کرمان قابلقبول نیستند و نیازمند سرمایهگذاری جدی در حوزه زیرساختها، تجهیزات و منابع انسانی هستیم.
کاظمی درباره مسائل مربوط به مدارس تخریبی نیز گفت: موضوع مدارس تخریبی یک چالش دائمی است و ما مدارس خطرناک را در اولویت بازسازی قرار دادهایم.
وی در خصوص جذب نیروهای محلی در مناطق جنوب استان کرمان اعلام کرد: ما از استخدام و مشارکت نیروهای بومی استقبال میکنیم و در صورت وجود ردیف استخدامی و نیاز، اقدامات لازم انجام خواهد شد.
وزیر آموزشوپرورش با بیان موافقت مشروط وزارت آموزشوپرورش با استقلال آموزشوپرورش بخش اسماعیلی گفت: موافقت نهایی منوط به تأیید و همراهی سازمان برنامهوبودجه و سازمان امور اداری و استخدامی کشور است. آنچه در حیطه اختیارات وزارت آموزشوپرورش قرار دارد، انجام خواهد شد و روز شنبه نامه موافقت خود را دراینخصوص صادر میکنم.
اظهارات استاندار کرمان در مورد تعامل با بنگاههای بزرگ اقتصادی برای مدرسه سازی
در ادامه محمدعلی طالبی استاندار کرمان از جایگاه ممتاز استان کرمان در نهضت مدرسهسازی کشور خبر داد.
وی با اشاره به تأکید رئیسجمهور بر گسترش مدرسهسازی، گفت: استان کرمان در این مسیر جزو استانهای پیشرو است و تعامل مؤثری با بنگاههای بزرگ اقتصادی برای مشارکت در احداث فضاهای آموزشی برقرار شده است.
وی با بیان اینکه کلید این هماهنگی در سفر رئیسجمهور به استان زده شد، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت معافیتهای مالیاتی و انگیزههای مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی، فرصت مهمی برای توسعه زیرساختهای آموزشی در استان است.
مشارکت خیران و نهادهای اجتماعی
استاندار کرمان با تأکید بر اینکه حجم نیاز استان به ساخت مدارس بسیار بالا است، افزود: رفع این نیاز تنها با اتکای به منابع دولتی ممکن نیست و مشارکت خیران و نهادهای مدنی و اجتماعی ضرورت دارد.
وی همچنین به اهمیت کیفیت آموزشی اشاره کرد و تصریح کرد: در کنار توسعه فضاهای فیزیکی، موضوع کیفیت آموزشی بهطور جدی در دستور کار قرار گرفته و آمادگی داریم اعتبارات ویژهای برای تشویق معلمان و مدیرانی که در این زمینه عملکرد مؤثر دارند، اختصاص دهیم.
برنامهریزی برای ساخت ۱۳۵ مدرسه
سپس مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان نیز اعلام کرد: در راستای تحقق نهضت عدالت آموزشی، ساخت ۱۳۵ مدرسه با ۹۸۰ کلاس درس در اولویت اجرایی سال ۱۴۰۴ قرار گرفته است که بخش عمدهای از آنها تا مهرماه به بهرهبرداری خواهد رسید.
رضا هدایتی، افزود: استان کرمان، بهویژه مناطق جنوبی آن، در حوزه مردمیسازی مدرسهسازی و تنوع منابع تأمین، از استانهای پیشتاز کشور است.
تأکید نماینده مجلس بر نوسازی فضاهای آموزشی جنوب کرمان
در ادامه، بهنام سعیدی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ظرفیتهای بالای علمی و استعدادهای درخشان دانشآموزان این منطقه، بر ضرورت تسریع در نوسازی مدارس فرسوده و توسعه فضاهای آموزشی جنوب کرمان تأکید کرد.
سخنان مدیرکل آموزش و پرورش کرمان
سپس محمدرضا فرح بخش مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز گفت: نقطه ای صفر در آموزش و پرورش تعیین کرده ایم و بنا داریم برنامه ها را اولویت بندی و برنامه ریزی کنیم تا به مرحله اجرایی شدن برسند.
وی افزود: شاخص هایی برای آموزش و پرورش استان در نظر گرفته ایم و در این مدت سعی کرده ایم آنچه را تحویل گرفته ایم با رشد نسبی تحویل دهیم، هرچند ادعا نمی کنیم که همه شاخص ها را می توانیم رشد دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: سرانه فضای آموزشی در شهرستان جیرفت از ۱.۵ متر مربع قبل از انقلاب اسلامی به ۴.۹ مترمربع رسیده است.
وی با بیان اینکه طرح های نماد و نهضت مدرسه سازی از تاکیدات رئیس جمهور است، گفت: این دو محور را با جدیت زیاد در حال پیگیری هستیم، در منطقه اسفندقه شهرستان جیرفت مدرسه یک نفره داریم، آنچه که در دسترس آموزش و پرورش است اعم از تامین نیرو و زیرساخت آموزشی تامین شده است اما با این وجود بازمانده از تحصیل زیاد داریم.
فرح بخش گفت: پراکندگی جغرافیایی استان و فاصله ۱۱۰۰ کیلومتری شمالی ترین مدرسه و جنوبی ترین مدرسه استان از معضل های جدی است، بازسازی مدارس تخریبی، توجه ویژه به تارکان و بازماندگان از تحصیل، توسعه هنرستان ها به ویژه در بخش کشاورزی و صنایع دستی و ارتقای بازاریابی از برنامه های مهم آموزش و پرورش استان است.
48
نظر شما