فلسفه لمس حجرالاسود در آغاز طواف از نگاه شریعتی

«از رکن حجرالاسود باید وارد مطاف شوی. از اینجا است که وارد منظومه جهان می‌شوی، وارد مردم می‌شوی. در گرداب خلق، چون قطره‌ای محو می‌شوی و فلک خویش را پیدا می‌کنی.

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، یکی از مشهورترین سفرنامه‌های حج در دوران معاصر، اثر علی شریعتی با عنوان «حج» است. این سفرنامه حاصل دومین سفر شریعتی به مکه در سال‌های ۱۳۴۹-۱۳۵۰ بود و نخستین بار در سال ۱۳۵۰ توسط حسینیه ارشاد منتشر شد.

بنا بر روایت تسنیم،اگرچه این کتاب در دسته‌بندی سفرنامه‌ها قرار می‌گیرد، اما به نوعی بیان اسرار حج و کوششی است برای درک بهتر مناسک دینی از منظر یک زائر مسلمان که در پی تحول و نجات است.

شریعتی در سراسر کتاب به توصیف پرداخته و همواره انسان را مخاطب قرار می‌دهد. او با طرح پرسش‌هایی، خواننده را به تفکر و خودکاوی وا می‌دارد.

کتاب «حج» در سه بخش تنظیم شده است: بخش نخست، حج عمره، که شریعتی از آن با عنوان «سفر به کعبه» یاد می‌کند؛ بخش دوم، حج اکبر، که «سفر از کعبه» نامیده شده و به اعتقاد شریعتی، با ترک کعبه آغاز می‌شود؛ و بخش سوم، «بزرگ‌تر از حج»، که همان شهادت است. این بخش اشاره‌ای مستقیم به ناتمام ماندن سفر حج امام حسین(ع) و حرکت ایشان به سوی کربلا دارد.

در بخشی از این سفرنامه می‌خوانیم:

«از رکن حجرالاسود باید وارد مطاف شوی. از اینجا است که وارد منظومه جهان می‌شوی، وارد مردم می‌شوی. در گرداب خلق، چون قطره‌ای محو می‌شوی و فلک خویش را پیدا می‌کنی. حرکت خویش را آغاز [می‌کنی]، در مدار قرار می‌گیری، در مدار خداوند، اما در مسیر خلق!

در آغاز باید حجرالاسود را «مس» کنی، با دست راستت آن را لمس کنی و بی‌درنگ خود را به گرداب بسپاری.

این سنگ، رمزی از دست است، دست راست، دست کی؟ دست راست خدا.

کد خبر 2072967

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار