به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه درباره قیام ۱۵ خرداد گفت: قیام پانزده خرداد در واقع به دنبال اعتراض حضرت امام به رژیم گذشته بود که از فروردین با حمله رژیم به مدرسه فیضیه آغاز شد. حرکت رژیم در جهت تخریب و تضعیف روحانیت مبارز و انقلابی در کشورمان بود و تلاش کرد با سرکوب روحانیت، به ویژه سخنان و موضعگیریهای حضرت امام رضوان الله، در واقع جلوی هرگونه مانع سر راه وابستگی کاملش به آمریکا و اسرائیل را بگیرد. سخنان حضرت امام که بیشتر دغدغه استقلال کشور و نفوذ و دخالت آمریکا و اسرائیل در کشور را مطرح میکرد، موجب شد که رژیم دست به اقدامی بزند که عواقب آن را نسنجیده بود و آن دستگیری حضرت امام بود.
بنا به روایت ایلنا، وی ادامه داد: با دستگیری حضرت امام در شب و آوردنش به تهران و قیطریه، نیروهایی که مسئولیت لجستیک قیام حضرت امام را برعهده داشتند، مانند نیروهای موتلفه اسلامی، با توجه به اینکه در منزل حضرت امام کشیک داشتند، به سرعت خبر دستگیری حضرت امام را به سراسر کشور و علما منتقل کردند و این بیداری ملت موجب شد که در صبح روز پانزده خرداد قیام مردم آغاز شود. بازارها بسته شد و مردم به صورت کفنپوش از شهرهای اطراف تهران به سمت تهران آمدند و اعتراض خود را نسبت به دستگیری حضرت امام اعلام کردند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه تصریح کرد: این حرکت موجب شد که رژیم دست به خشونت بزند و بسیاری از این راهپیمایان و معترضان را به شهادت برساند. اما این حرکت نتوانست قیام مردم را در سراسر کشور آرام کند و مردم همچنان در تب و تاب دستگیری حضرت امام بودند. لذا بعد از اینکه نامهها و تلگرافهای مختلف از سراسر کشور به دربار رسید و تهدید کردند که اگر امام آزاد نشود، ملت به خیابانها خواهند ریخت و علما اعتصاب خواهند کرد، این مسئله موجب شد که رژیم عقبنشینی کند و حضرت امام را آزاد کند.
ترقی ادامه داد: این اتفاق نشان داد که ملت از مرجعیت و رهبری سیاسی و دینی خود حمایت میکند و تا آخرین قطره خون خود پای حمایت از مرجعیت ایستاده است. همچنین برای رژیم روشن شد که امام از نفوذ و تأثیرگذاری عمیقی در جامعه برخوردار است و قشرهای گوناگون مردم به حمایت از امام بلند شدند. این نشان داد که تصور رژیم از اینکه امام فقط یک فرد است که به وضعیت رژیم و وابستگیاش به اسرائیل و آمریکا اعتراض میکند، تصوری اشتباه و غلط است و باید این محاسبه را تصحیح کند.
وی ادامه داد: با آزادی حضرت امام، ایشان مدرسه فیضیه را که رژیم خراب کرده بود، با مشارکت مالی مردم و یک تومان یک تومان تعمیر کردند. میلیونها نفر از مردم کشور ما در بازسازی مدرسه فیضیه سهیم شدند و با این کار، نفوذ امام به صورت ساختاری افزایش پیدا کرد. همین شرایط موجب شد که رژیم در نهایت به این نتیجه برسد که با کمک آمریکا اگر بتواند رهبری جامعه اسلامی را از ملت و امت جدا کند و بین آنها فاصله ایجاد کند، شاید بتواند این قیام را چندین سال به تأخیر بیندازد و حیات خود را ادامه دهد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه تصریح کرد: این قیام نطفهای شد برای اینکه نسل جوان بعدی کشور ما خود را برای قیام و مبارزه اصلی آماده کند. همچنین، دوران تکوین ملت، یعنی شکلگیری فکری و ذهنی مردم توسط شاگردان حضرت امام، ظرف پانزده سال انجام شد و توانستند اندیشه و تفکر حضرت امام را در بین اقشار جامعه ترویج دهند و جامعه به لحاظ سیاسی آمادگی کامل را برای پیروزی انقلاب اسلامی پیدا کند.
ترقی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به قیام ۱۵ خرداد گفت: این قیام نشان داد که اگر مردم پشتیبان رهبری و ولایت فقیه باشند، میتوانند به اهدافی که در انقلابشان مشخص کردند، به راحتی دست پیدا کنند و تنها راه دستیابی به آن اهداف، پشتیبانی و تبعیت از رهبری دینی و سیاسی در جامعه است.
وی ادامه داد: نکته دوم اینکه رژیم در برابر وحدت و انسجام ملی قادر به هیچ کاری نبود و نشد. اگرچه حضرت امام را تبعید کرد، ولی این قیام و این تبعید زیرساخت یک انقلاب پیروزمند را در کشور پدید آورد و فراهم کرد. امام در دوران تبعید تئوری و مانیفست حکومت اسلامی را نوشتند و تنظیم کردند که به هر حال کار بسیار مهمی بود که باید در حوزه انجام میشد. لذا به طور قطع میتوان گفت که این نوع برخورد رژیمها با ملتی که از رهبری دینی و سیاسی خود حمایت میکند، هیچگاه پیروز نیست و شکست میخورد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه تصریح کرد: در واقع وحدت ملی بود که با محوریت حضرت امام در جامعه وجود داشت و این وحدت در واقع زمینهساز پیروزی انقلاب اسلامی شد و میتوان همیشه این وحدت را زمینهساز دانست. نکته دیگر اندیشه و تفکر حضرت امام بود که پرچمدار اسلام ناب محمدی بود. این اسلام، اسلامی بود که جامعه توانست پشت سر آن قیام و حرکت بایستد و اگر اندیشههای دیگری وجود داشت، مانند اسلام آمریکایی، اسلام انگلیسی و اسلام متحجر، قطعاً نمیتوانست مردم را به این شکل پشتوانه انقلاب حضرت امام کند. بنابراین باید بدانیم که عامل پیروزی اصلی ملت ایران، قرائت حضرت امام از اسلام به عنوان اسلام ناب محمدی بود و هیچ انحرافی هم در آن نباید پدید آید تا بتوانیم به اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی دست پیدا کنیم.
ترقی گفت: نقش جریانهای سیاسی معتقد به امام و پیرو امام و احزابی که نقش لجستیک و کنش سیاسی را از سوی امام داشتند، در این نوع قیام بسیار محسوس بود. اگر نقش آنها نبود، شاید رژیم به راحتی میتوانست نسبت به حذف امام اقدام کند، ولی این جریانها با کشاندن آن به علما و روحانیت و امضا گرفتن از مجتهدین برای اعلمیت و مرجعیت حضرت امام، موجب شدند که رژیم نتواند امام را حذف کند و همچنان به عنوان یک سرمایه برای انقلاب اسلامی تا پیروزی انقلاب اسلامی حفظ شود.
۳۱۲۲۱۱