به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، در نزدیکی مقدسترین نقطه زمین در مکه مکرمه، دستانی با وقار و احترام نخهای ابریشم سیاه را میبافند و با نخهای طلای خالص و نقره گلدوزی میکنند. این فرآیند ماهها طول میکشد و مراحل دقیقی را طی میکند تا «مقدسترین و گرانبهاترین جامه»، یعنی پرده (کسوه) کعبه مقدس، خلق شود.
بنابر روایت شبستان، در داخل مجتمع ملک عبدالعزیز برای کسوه کعبه مقدس که در سال ۱۳۹۷ هجری قمری (۱۹۷۷) تأسیس شد، فرآیند تولید پرده (کسوه) با نظارت مستقیم وزارت حج و عمره عربستان انجام میشود. این صنعت، دست به دست میشود و با قدردانی و احترام احاطه شده و نمادی از مراقبت و حفاظت از حرمین شریفین باقی میماند.
این مجتمع مساحتی بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع را پوشش میدهد و بیش از ۲۰۰ کارمند، تکنسین و مدیر را در خود جای داده است که در بخشهای مختلف، از بافندگی و رنگرزی گرفته تا چاپ، گلدوزی و مونتاژ، مشغول به کار هستند. این بنا امتدادی از تاریخ طولانی تولید پرده (کسوه) است.
مراحل تولید
تولید پرده (کسوه) با انتخاب بهترین ابریشم طبیعی، که به طور خاص از ایتالیا وارد میشود، آغاز میشود. این ابریشم قبل از رنگآمیزی به رنگ مشکی در بخش ویژهای در داخل مجتمع، با دقت بررسی میشود. پس از رنگآمیزی، ابریشم به مراحل بافت مکانیکی و دستی منتقل میشود، جایی که قطعات پارچه روی یک دستگاه بافندگی برنامهریزیشده بافته میشوند تا نوارهای طولی که پرده کامل را تشکیل میدهند، تولید شوند.
سپس مرحله چاپ فرا میرسد که در آن آیات قرآنی و طرحهای تزئینی با استفاده از تکنیک سیلک اسکرین به پارچه منتقل میشوند و سپس با نخهای طلا و نقره گلدوزی میشوند. این یکی از ظریفترین و زمانبرترین مراحل است که به زمان و تلاش قابل توجهی نیاز دارد.
پرده با استفاده از تقریباً ۱۲۰ کیلوگرم طلا و نقره گلدوزی میشود و تقریباً ۶۷۰ کیلوگرم ابریشم طبیعی در تولید آن مصرف میشود. هزینه سالانه آن بیش از ۲۵ میلیون ریال سعودی (تقریباً ۶.۷ میلیون دلار) است که آن را از نظر مواد و ارزش معنوی و مذهبی به گرانترین لباس جهان تبدیل میکند.
احمد السویهری، مدیر بخش رسانهای در مجتمع ملک عبدالعزیز برای پرده کعبه، میگوید که این مجتمع یکی از مهمترین بناهای تاریخی است.
وی توضیح میدهد که کعبه بیش از ۱۰۰ سال است که سالانه با زیباترین لباسها پوشانده میشود.
السویهری اظهار داشت که هزینه پرده کعبه ۲۵ میلیون ریال سعودی بوده که توسط دولت سعودی تأمین میشود و پرده کعبه سالی یک بار در روز عرفه، تعویض میشود.
یک شاهکار بینظیر
السویهری پرده کعبه را یک شاهکار بینظیر توصیف کرد که از بهترین مواد جهان ساخته شده و از نخهای طلا و نقره وارداتی از آلمان که از خالصترین انواع هستند، علاوه بر ابریشم طبیعی خالص وارداتی از ایتالیا استفاده میشود.
وی توضیح داد که این پرده در تمام طول سال دوام میآورد و در برابر عناصر طبیعی مانند گرما، باد، باران و گرد و غبار مقاوم است، بدون اینکه تحت تأثیر قرار گیرد یا درخشش خود را از دست بدهد، که این مسئله با خاطر کیفیت ساخت و دقت در اجرای آن است که به مواد مرغوب استفاده شده نسبت داده میشود.
السویهری میگوید که این مجتمع شامل ۵۴ دستگاه بافندگی است که همه آنها توسط دستان ماهر اداره میشوند و کارها با دقت بسیار بالایی انجام میشود.
وی تأکید کرد که این مجتمع ۱۵۹ صنعتگر را استخدام میکند که به دلیل تخصص و مهارتشان در بافتن نخهای طلا و نقره، از بهترین صنعتگران جهان هستند.
وی اظهار داشت که این مجتمع نه تنها پرده بیرونی کعبه را تولید میکند، بلکه پرده داخلی را نیز آماده میکند که سبز رنگ است و عباراتی مانند «لا اله الا الله، محمد رسول الله» و «یا ذا الجلال و الإکرام» و چند آیه قرآنی بر روی آن نقش بسته است. این مجتمع همچنین پرده حجره پیامبر در مسجد النبی را با همان کیفیت و دقت تولید میکند.
السویهری میگوید که بافتن پرده کعبه ۱۰ ماه کار مداوم طول میکشد تا برای تعویض سالانه آن آماده شود.
احرام کعبه
پس از اتمام تمام مراحل بافت و گلدوزی، مرحله «احرام کعبه» با برداشتن پرده قدیمی و جایگزینی پرده جدید آغاز میشود. چهار قطعه (که کنارههای کعبه را میپوشانند) جمع شده و با پرده طلایی معروف به «برقع» که در در کعبه ثابت شده است، بسته میشوند.
هر ساله، قبل از روز عرفه، در یک صحنه باشکوه معنوی، پرده کعبه قدیمی با پرده جدید جایگزین میشود. این فرآیند نیازمند تلاشهای مشترک دهها تکنسین و مهندس است و به جهانیان اجازه میدهد بار دیگر شاهد مراسم «احرام کعبه» باشند.
مسئولان این مجتمع میگویند که پرده کعبه قدیمی پس از تعویض دور انداخته نمیشود. بلکه بریده شده و به عنوان یک پیام معنوی و دیپلماتیک، در قطعات کوچک به چهرههای رسمی و مراکز اسلامی در سراسر جهان هدیه داده میشود.
پرده کعبه (کسوه کعبه) فقط یک تکه پارچه گلدوزی شده نیست؛ بلکه نمادی عمیق در روان مسلمانان است. این، روح عبادت و توحید را منعکس میکند و وحدت ملت را پیرامون یک قبله واحد بیان میکند.
نظر شما