به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی رحمانی، از شاگردان امام خمینی در گفتو گویی با خبرنگار خبرآنلاین با عنوان «امام درباره سوبسید به میرحسین چه گفت؟/ امام به خلخالی گفت یک نفر بیشتر از موافقت شورا اضافه اعدام کنی بعدی خودت هستی/ نظام را با حرام نمیشود حفظ کرد» درخصوص نظر امام در رابطه با حجاب برای زن، بیان کرد: مگر بعد از انقلاب، امام فرمان صادر کردند که همه باید حجاب بپوشند؟ همین الان در عراق آیتالله العظمی سیستانی بعد از اینکه صدام رفت، فرمود آقایان حق ندارید به زندگی شخصی افراد دخالت کنید، کارمندان هرکس با حجاب و بیحجاب آمد، کاری نداشته باشید.
وی ادامه داد: به مرور باید با اینها صحبت شود. در تظاهرات میلیونی که خانمها با آقایان میآمدند، مگر در میانشان افرادی نبودند که چادر نداشتند. عکس هایش هم موجود است. ولی هیچ کس وظیفه نداشت که اصرار کند، اگر چادر ندارد به راهپیمایی نیاید. از امام درباره حجاب استفتاء کردند، وقتی لفظ چادر را آوردند، ایشان گفتند بله چادر حجاب برتر است. حضرت امام به نظر دانشمندان توجه داشت و خودش هم آدم روشنی بود. در پاریس این همه میآمدند.
رحمانی افزود: بعد از انقلاب هم مشی بر این نبود که افراد را برای بیحجابی مواخذه کنند. بله هر نهادی که تشکیل میشود، شرایطی دارد. مثلا بانک میگوید لباس کارمندان من اینگونه باشد. یا مثلا هواپیمایی میگوید کادر پروازی و خدمه اینگونه لباس بپوشند که در دنیا هم معمول است. در چین بعد از اینکه مائو به قدرت رسید، گفت لباس سنتی هیچ، همه بلوز و شلوار بپوشند. گفت ماشین بیماشین همه با دوچرخه رفت و آمد کنند. حتی برادر حق ندارد خواهرش را جلوی دوچرخه بنشیناند. ممنوع بود.
این شاگرد امام خمینی تصریح کرد: مادامی که این رعایت نکردن حجاب زمینه انتشار فساد در جامعه شود، حاکم اسلامی باید کنترل کند. مثلا؛ تا سال دوم هجرت پیامبر حجابی نبود. اصولا در آن زمان کسانی که شوهر و زندگی داشتند، باحجاب بودند. اما یکی از کالای تجاریشان برده بود که زن و مرد لخت بودند. چراکه میخواست پول دهد، بخرد. در جاهلیت با انسان با بردهها مثل گوسفند برخورد میکردند.
وی ادامه داد: اما کمکم این بیتفاوتی به این شکل حتی در میان زنان مدینه اثر گذاشته بود. خداوند مسئله حجاب را به تدریج به وجود آورد. اول از زنان پیغمبر شروع کرد. یک قانون کلی برای زن و مرد مسلمان بود؛«به مومنین بگویید که چشم چرانی نکنند»، « برای سلامت محیط که آدمها میروند و میآیند چشم چرانی نکنید». نه اینکه چشمت را ببند، اینگونه که به دیوار و به هم دیگر میخورند، مثلا کسی به شما جسارتی میکند و رفیق شما میگوید از حرفش چشم پوشی کن؛ یعنی شما مهم نشمار. اولین قانون اسلام این است. در جامعه افراد نسبت به یکدیگر چشم چران نباشند.
رحمانی خاطرنشان کرد: مرحله دوم؛ اول خدا خطاب کرد به زنان پیامبر«خانمهای پیغمبر (منظور آنهایی که در حوزه زندگی پیامبر هستند) شما شوهرتان پیامبر خداست و شما مثل بقیه زنها نیستید، شما پوشش داشته باشید.، حتی وقتی صحبت میکنید، ناز و طنازی نکنید، تا اینکه آن کس که مریض است از تو سوء استفاده نکند». سپس کمکم به زنان مسلمان گسترش پیدا کرد که روسری بیندازید که گردن و جلو سینه را ببندد.
وی بیان کرد: آنها لباسی آزاد داشتند، مثل مانتوهایی که امروز پیدا میشود. یا پیراهنهایی بلند که در مکه و کشورهای عربی میپوشند. همه که چادری نیستند. بنابراین چادر به فرمایش امام بهترین بود اما معنایش الزامآور نیست. کتاب شهید مطهری درباره حجاب که استدلال علمی و فقهی دارد، چرا در کشور اجرا نمیشود. فتوای امام همان فتوای شهید مطهری است. این سختگیریهایی که درباره حجاب میکنند را، کجا امام گفته است؟
رحمانی در پاسخ به این سوال که «این سخت گیریهای امروز درمورد حجاب را میفرمایید؟» گفت: بله. این سخت گیریهای امروز به این کیفیت؛ حق ندارند دست دختری را بگیرند و بکشند..... این ضامن است. تذکر یک بحث است، الان هم راه و روش دارد. بنده عقیده دارم، همه چه زن و چه مرد کارت ملی داریم، اگر قرار شود، کسانی تذکر دهند، چه خانم و چه آقا، حق ندارد بگیرد و یک مرد هم هل دهد تا او را به ماشین بیندازند.
وی گفت: این خلاف شرع است. بگویند شما کارت ملی تان را به ما بدهید، بعدش در یک جایی محترمانه تذکر دهند. الان من تخلف رانندگی کنم، کارتم را نمیگیرند؟ نمیگویند به کلانتری بیا، به من آموزش نمیدهند؟ اگر ما از این طریق برخورد کنیم این همه بساط به وجود نمیآید. بنده عدهای از مسئولین در کشور، با یک مشت از این تندروها را مقصر این بیحجابی که الان در کشور رواج یافته و از روی لج و لجبازی است، میدانم.
رحمانی در پاسخ به این سوال که« یعنی میفرمایید که با مشی امام سازگار نیست؟» بیان کرد: بله.
۳۱۲۲۲۲