۰ نفر
۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۷

شرق نوشت:

اكثر اوقات بحث پايين بودن سرعت دسترسي اينترنت را به موضوع اشتراك‌گذاري پهناي باند و كم‌فروشي آن از سوي شركت‌هاي تامين‌كننده اينترنت ارتباط مي‌دهند. چندي پيش معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي درباره دلايل كاهش سرعت اينترنت گفته بود كه اگر پهناي باند بيش از ميزان استاندارد به اشتراك گذاشته شود، سرعت اينترنت كاهش مي‌يابد چون بحث به اشتراك‌گذاري پهناي باند اينترنت، استاندارد‌هايي دارد و وزير ارتباطات نيز در اين رابطه معتقد است كه متاسفانه موضوع عمده در بحث پهناي باند اينترنت، بخش دسترسي و توزيع است كه در اين رابطه كم‌لطفي و كم‌فروشي مي‌شود. البته در اين ميان رضا تقي‌پور بيان كرد كه مساله كم‌فروشي بهتر است در خانواده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات حل شده و به مراجع قضايي كشيده نشود. در همين حال معاون نظارت بر خدمات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از نمايندگان مخابرات استان‌ها و همچنين شركت‌هاي خصوصي فعال در اين زمينه دعوت كرد كه در رابطه با دلايل كاهش سرعت اينترنت مذاكره و بحث كنند.
به گزارش ايسنا حسن رضواني ادامه مي‌دهد كه اگر مردم شكايتي در زمينه‌ اينترنت يا مباحث مرتبط دارند، مي‌توانند شكايت خود را به اپراتور‌هاي مربوطه ارجاع دهند تا برطرف شود و اگر به نتيجه نرسيدند، مي‌توانند موضوع را به رگولاتوري اعلام كنند. با اين حال وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات معتقد است در هر صورت با اعمال كنترل‌هايي كه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات در برنامه كاري‌اش دارد، فكر مي‌كنم اين موضوع زياد مشكل عمده‌اي نباشد. او با بيان اينكه «شايد» مشكل در توزيع باشد، مساله كاهش سرعت اينترنت را متوجه شركت‌هاي بخش خصوصي مي‌داند كه عامل اصلي توزيع اينترنت پرسرعت به مشتركان هستند.
كم‌فروش‌ها از فعاليت منع مي‌شوند
بنا بر اظهارات مديركل نظارت بر سرويس‌هاي فناوري اطلاعات رگولاتوري تاكنون مواردي دال بر كم‌فروشي از سوي برخي شركت‌هاي اينترنتي صورت گرفته كه منجر به توقف فعاليت اين شركت‌ها شده است. به گفته عليرضا اصغريان حوزه فناوري اطلاعات و اينترنت حوزه‌اي تخصصي است و بسياري از كاربران شايد تخصص لازم را در اين بخش نداشته باشند و به همين دليل بارها به كاربران تاكيد كرده‌ايم زماني كه سرويسي را خريداري مي‌كنند حتما آن را تحويل بگيرند و سرعت اينترنت خود را اندازه‌گيري كنند. او بيان مي‌كند در صورتي كه كاربران نسبت به سرويس دريافتي خود و ميزان سرعت خريداري‌شده شكايتي داشته باشند ابتدا موضوع را با اپراتور سرويس‌دهنده مطرح كرده و در صورتي كه اپراتور پاسخ مشترك را در چارچوب قرارداد ندهد، مشترك مي‌تواند موضوع را در قالب شكايت با سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مطرح كند تا رگولاتوري آن را پيگيري كند. او همچنين خطاب به شركت‌هايي كه فعاليت‌شان به دليل كم‌فروشي متوقف شده، بيان مي‌گويد: چنانچه شركت‌هاي اينترنتي كه فعاليت‌شان به دليل كم‌فروشي پهناي باند متوقف شده است، نسبت به ارتقاي پهناي باند اقدام نكنند تا بحث لغو و تعليق پروانه، اعمال مقررات خواهيم كرد؛ كاربران بايد دقت كنند كه چه سرويسي را از شركت‌هاي ارايه‌كننده دريافت مي‌كنند.
ديوار شركت‌ها كوتاه‌تر از مخابرات
اظهارات مسوولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات درخصوص كم‌فروشي در حالي بيان مي‌شود كه وجود كم‌فروشي از سوي مديران برخي شركت‌هاي اينترنتي هم به گونه‌اي ديگر تاييد مي‌شود؛ آنها بيان مي‌كنند اين اتفاق نمي‌تواند تامين‌كننده هزينه‌هايي شود كه شركت‌ها صرف مي‌كنند. فرشاد جعفريان مدير يك شركت اينترنتي مي‌گويد: به‌عنوان مثال زماني كه صد مگ پهناي باند از مخابرات خريداري مي‌كنيم، همه آن صد مگ قابل استفاده نيست و در اين مواقع تصور مي‌شود كه كم‌فروشي از طرف شركت‌هاي اينترنتي صورت گرفته است و اين در حالي است كه اين از بالا شروع شده و از سمت مخابرات است.
بنا بر اظهارات مديران بخش خصوصي شركت‌هاي اينترنتي با همان ضريب و سرعتي كه اينترنت را از مخابرات دريافت مي‌كنند، با همان ضريب يا كمتر از آن ارايه مي‌كنند و عملا نمي‌توانند بيش از آن به مصرف‌كننده اينترنت بدهند؛ شركت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات اينترنتي عملا نمي‌توانند در سرعت اينترنت و افزايش آن نقشي داشته باشند، پس طبيعي است علت اين مشكل را نبايد در شركت‌ها جست‌وجو كرد. در واقع مساله اصلي متوجه شركت مخابرات مي‌شود چرا كه معاون نظارت بر خدمات رگولاتوري نيز با ابراز تاسف از عملكرد مخابرات در اين زمينه بيان مي‌كند متاسفانه در بعضي مواقع شاهد بوديم كه مخابرات بيش از ميزان استاندارد پهناي باند را به اشتراك گذاشت كه طبيعي است اين موضوع به نوعي كم‌فروشي محسوب‌ شده و سرعت اينترنت را كاهش مي‌دهد كه در حال بررسي اين موضوع به تفكيك در استان‌ها هستيم. جعفريان ادامه مي‌دهد: شركت‌هاي داراي مجوز و قانوني، كم‌فروشي را انجام نمي‌دهند زيرا هر سه ماه يك‌بار به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گزارش كاري مي‌دهند و آنها متوجه مي‌شوند كه چه ميزان پهناي باند خريداري كرده و چه ميزاني به فروش رسانده شده است؛ بنابراين اگر كم‌فروشي يا تخلفي در اين زمينه صورت بگيرد، مورد بررسي قرار گرفته و با آن برخورد مي‌شود.
او مي‌افزايد: در برخي مواقع كه خط انتقال اصفهان با تهران كه پهناي باند از آن عبور مي‌كند، پر است، يعني ظرفيت خالي براي اضافه شدن پهناي باند ندارد، با چنين مشكلاتي مواجه مي‌شويم كه تصور مي‌شود كم‌فروشي صورت گرفته و سرعت اينترنت كاهش يافته است، در حالي كه اين موضوع ارتباطي به شركت‌هاي اينترنتي ندارد؛ البته اين ميزان و مشكلاتي اينچنيني به شرايط روز هم بستگي دارد. با تمامي اين موارد اما نكته قابل توجه اين است كه مديركل نظارت بر سرويس‌هاي فناوري اطلاعات رگولاتوري بيان مي‌كند كه مصاديق عمده يا عمومي و گسترده‌اي تحت عنوان كم‌فروشي شركت‌هاي اينترنتي تاكنون به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گزارش نشده است و طي رسيدگي‌هاي صورت‌‌گرفته تاكنون با اين فرمت شكايت مواجه نشده‌ايم. اين در حالي است كه گلايه‌هاي مردم از كاهش سرعت اينترنت همواره متوجه شركت‌هاي بخش خصوصي بوده و به گفته عليرضا علمي دبير انجمن كارفرمايان شبكه‌هاي اينترنتي كاربران ديواري كوتاه‌تر از شركت‌هاي خصوصي نمي‌بينند.
2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    27 1
    من تو آمریکا 35 مگ بر ثانیه رو ماهی 150 دلار میدم که اختصاصی هم هست اونوقت یک مگ برثانیه رو تو تهران میدادم 400 هزار تومن اونم یه پهنای باندی که هیچوقت ازش نتونستم استفاده کنم حالا شما تو فکر نقش بند ایوان هستید ؟
    • بدون نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      16 0
      خوش به حالت . من الان پول یک مگ رو میدم .سرعتش 300 کیلوبیته در ثانیه این یعنی چی ؟؟؟ یعنی کم فروشی . یعنی دزدی . حرام خوری . الهی حق من رو. اون پولی رو که خودمو براش می کشم و میریزم تو حلق شرکت ارایه دهنده اش ازم بگیر
  • نوید IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    22 0
    ای بابا! شد یه مشکل مطرح بشه و مسئولین اونو به هم پاس ندن؟
    • محمد هادی IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      17 0
      مگه مسئولم داریم؟؟؟؟!!!! واقعــــــــــــــــــــا؟؟
  • امیر A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    13 0
    خبر آنلاین ! واقعا دیگه وقتش رسیده که قانون قرون وسطایی محدودیت سرعت تا 128 کیلوبیت برای کاربران خانگی تغییر پیدا کنه ! انتظار از مجلس جدید اینه که حداقل بصورت نمادین این قانون من در آوردی حذف بشه . انتظار از شما اینه که با ایجاد موج رسانه ای و مصاحبه با هیئت رئیسه مجلس و وزارتخانه به نسریع این حرکت کمک کنید . چون وقتی سقف 128 باشه به ما 60 کیلوبیت میرسه . حداقل 512 تصویب کنند که به مردم 128 کیلوبیت بدهند . پولش به جهنم . ما از ساعت یک تا سه صبح در شهر رشت نمیتوانیم صفحه باز کنیم . واقعا خنده دار است . isp ما هم بقول خودش بزرگترین شرکت اینترنتی شمال کشور است !
  • رسول IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    5 0
    من اینترنت 512 گرفتم خیر سرم! یه وقتایی سرعتم انقدر میاد پایین که یکی با سرعت 128 میاد یه بوق میزنه از بغلم رد میشه میره...! مسئولین، تا کی فقط حرف!؟
  • بدون نام IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    2 0
    با سلام، این یک سایت کاملا علمی برای ارتباط محققین در سرتاسر دنیا بود که متأسفانه چند روزی است در مازندران و شاید سایر شهرهای ایران فیلتر شده است: www.linkedin.com خود من که دانشجوی دکترای تخصصی هستم از طریق این سایت با محققین هم رشته ای خودم در سراسر جهان ارتباط داشتم و در بیش از 20 گروه علمی عضو بودم! بسیاری از مشکلات پیش آمده در طول انجام رساله را از همین طریق به بحث گذاشتم و جواب سوالاتم را گرفتم! مسئولان جوابگو باشند! به چه دلیلی یک سایت علمی را فیلتر کرده اید؟ این هم شد قضیه یوتیوب؟ نکنه این هم ابزار جاسوسی بیگانگان است؟ مسئولان جوابگو باشند!
  • عباس ابراهیمی IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    2 0
    عجب . اینترنت تو کشور ما که سرعتی ندارد که بخواهند همان را به اشتراک بگذارند باز اگر دست شرکتها باز می گذاشتند در سرعت اینترنت لاقل این همه سرمایه گذاری بخش خصوصی را به هدر نمی رفت آخه این جوری از سرمایه گذاران بخش خصوصی حمایت می کنید. محدودیت سرعت اینترنت شرکتهای اینترنتی را به ورطه ورشکستی خواهد کشاند .
  • احمد IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    0 0
    سلام اینترنت 512دارم در صورتی که در طول روز سرعت دانلودش از 50بالاتر نمیره اینو باید به کی بگیم در صورتیکه ابا این سرعت کم هر سه ماه حداقل 10گیگ ازحجم دانلودمون هدر میره....