فارس نوشت:

چندی پیش در سایت متمای سازمان فناوری اطلاعات ایران، بخشنامه ای در خصوص جداسازی ترافیک اینترنت از اینترانت منتشر شد.

این بخشنامه با استناد به مصوبه 120 کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات صادر شده و شرکت‌ مخابرات، دارندگان پروانه انتقال خدمات انتقال داده، خدمات انتقال ماهواره‌ای، دارندگان پروانه وایمکس، پروانه توزیع اینترنت، تمامی دستگاه‌های دولتی دارای میزبانی وب و تمامی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی خصوصی، را مورد خطاب قرار داده است.

علی حکیم جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در توضیح بخشنامه جداسازی ترافیک اینترنت از اینترانت، اظهار داشت: باید در کشور به گونه‌ای اینترنت را از اینترانت جا کنیم و این موضوع بسیار مهم است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این اتفاق در بسیاری از کشورهای دنیا روی داده و زمانی که یک کاربر می‌تواند نیاز خود را از منابع داخلی برآورده کند، دلیلی به مراجعه به منابع خارجی نیست.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: علاوه بر این، اینترانت، باعث کاهش هزینه‌ها و بهینه شدن استفاده از پهنای باند بین‌الملل و نیز افزایش حداکثری تولید محتوی در داخل کشور، می‌شود.

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که " این بخشنامه دقیقا چه موضوعی را به مخاطبان ابلاغ می‌کند"، توضیح داد: مخاطبان این بخش نامه بیشتر اپراتورها هستند؛ باید در بخش زیرساخت و اپراتورها، مسیر اینترنت و اینترانت را جدا کنیم.

وی ادامه داد: به این طریق کاربری که نیاز به دسترسی داخلی دارد، از اینترانت استفاده کند و کاربری که نیاز به اطلاعات خارجی دارد، از اینترنت استفاده کند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بالطبع، قیمت و سرعت اینترانت نیز باید از اینترنت متفاوت باشد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: این شرکت ها، با برگزاری جلسات متعدد برای نحوه این جدا سازی کاملا توجیه شده‌اند.

حکیم جوادی در پاسخ به این سوال که "آیا اجرای این مصوبه زمان‌بر خواهد بود"، گفت: خیر؛ بسیاری از شرکـت‌ها این کار را انجام داده‌اند؛ همچنین خوشبختانه برخی از شرکت‌های pap این کار را انجام داده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که " یعنی هم اکنون برای کاربران برخی از شرکت‌های pap، ترافیک اینترنت از اینترانت جدا شده " گفت: بله؛ برای برخی شرکت‌هایی که به صورت آزمایشی این کار را پیاده سازی کرده‌اند، ترافیک اینترنت از اینترانت جدا شده است و برای شرکـت‌هایی که در آینده این کار را پیاده سازی خواهند کرد، نیز این کار به راحتی قابل اجرا است.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    32 0
    بهبود برای چه کسی؟
  • بدون نام US ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    38 0
    خودت به این حرف هایی که زدی اعتقاد داری؟
  • بدون نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    26 1
    به جاي اين كارها به فكر يه زير ساخت خوب باشيد
    • مسعود IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
      24 0
      اتفاقا زیرساخت خوبه.ولی نمی خوان از پتانسیلش استفاده کنند.با وجود قانون محدودیت سرعت اینترنت برای کاربر خانگی، فروش اینترنت کیلویی(حجمی)، سیستم زیبای پالایش.و.... همین الان اگه بخوان می تونن اینترنت با سرعت دو مگابیت بر ثانیه می تونن بدن دست مردم.ولی ....
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    28 0
    يعني تا الان بار اينترنت كشورهاي ديگه افتاده بود روي شبكه ما كه با جدا سازيش سرعت شبكه اينترانت بهتر مي شه؟
  • بدون نام US ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    24 0
    شما یک جا را مثال بزن که اینترانت داشته باشند و اینترنت را به کل قطع کرده باشند!
  • بدون نام US ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    35 2
    اقا ما فقط اینترنت میخوایییم نه اینترانت نه شکلات!! من یه مهندس الکترونیک هستم تمام کار و اینده و زندگی من بسته به اینترنته(اینترانت نه ها!! شبکه ملی بیسوادی نه ها!! اینترنت منظورمه!) یعنی بدون فیلتر به اینترنت وصل بشم! ما تو مباحثمون بحثهایی مربوط به طراحی فیلتر و فیلتر های دیجیتال داریم و شاید به علت شباهت ظاهری بعضی لغات به موارد فیلترینگ کشور!! اون سایتهای کاملا علمی و تخصصی الان فیلتر هستن!! باور میکنید ما با مردم چکار میکنیم؟!!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    12 0
    جناب آقاي حكيم جوادي؛ عرضي داشتم حالا كه تصميم گيري كلان كشور بر راه اندازي اينترانت ملي بنا شده و چاره اي جز سرگماردن بر اين تصميم نداريم لااقل دستور فرماييد كه هزينه دريافتي توزيع كنندگان اينرنت از مردم كاهش پيدا كند. تا قبل از اين مي گفتند كه چون اينترنت را مخابرات گران به ما مي دهد مجبوريم با اين قيمت به مردم بفروشيم اما حال كه اوضاع فرق كرده است. اينترانت كه هزينه ندارد.!!!!
    • مسعود IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
      17 0
      بقول مـسعود شصت چی تو مرد دوهزار چهره. پـول اینترانت جدا ، پـول اینترنت جـدا. و دیـگر هـیچ
  • بدون نام US ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    12 0
    این بنده خدا همون سردار حکیم جوادی نیست؟ ...
    • ali_ghanbar CY ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۴
      2 0
      خیر ایشون دکتر حکیم جوادی هستند استاد دانشگاه شریف . جهت اطلاع
  • بدون نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    9 0
    امروز سرعت اینترنت پایین اومده (۱۳۹۱/۱/۲۸) آدرنالین رفت بالا
  • بدون نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    15 0
    با سلام چند دقیقه پیش گوگل فیلتر شد آغاز تفکیک اینترنت از اینترانت مبارک باد !!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام DE ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    5 3
    تو این طرحهای کلید خورده طرح آبرسانی به کویر از خزر تا خلیج هم هست که جای طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه رو گرفته فاجعه در پیش است صدای ملت رو بشنوید ما آذری ها همه قبلا از هر چیز اونو میخواییم
  • ______________ IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    1 0
    باور نکنید من 1024 kbps دارم با دیال آپ فرقی نداره اولین بارم بود سرم کلاه رفت