۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۲

اعتماد نوشت:

شبكه ملي اطلاعات كه به دنبال ارائه دانش و محتواي بومي به كاربران داخل كشور است، در دل خود شعاري را آفريده كه ناپاكي‌هاي اينترنت را تهديد مي‌كند. اينترنت پاك و شبكه ملي اطلاعات چند سالي است كه مطرح شده است. شبكه جهاني اينترنت به موازات تمامي امكانات و خدماتي كه محقق كرده و براي كاربران به ارمغان آورده، در حوزه كسب و كارهاي كثيف نيز زمينه‌هايي را به وجود آورده كه عقايد باطل را به سمت خود فرا مي‌خواند و بهره‌برداري از اين بستر ‌را براي رسيدن به عقايد شوم براي آنها ايجاد مي‌كند. به گزارش ايسنا، عناويني كه در برنامه پنجم توسعه حول شعار دولت الكترونيكي مي‌گردد و الزاماتي از جمله ايجاد شبكه داخلي براي اتصال تمامي دستگا‌ه‌ها و ارگان‌ها به اين شبكه تا پايان سال دوم برنامه، بر اهميت مباحث الكترونيكي در بدنه جامعه مي‌افزايد و اين نكته را نيز يادآور مي‌شود كه براي تحقق چنين اموري بايد به سمت ايجاد و توسعه برخي زيرساخت‌ها رفت كه اين كار نياز به سرمايه‌گذاري مالي و انساني دارد.

از اوايل برنامه پنجم كه وزارت ارتباطات هم و غم خود را روي پروژه شبكه ملي اطلاعات گذاشت تا حال حاضر، با موارد متعددي برخورد كرده‌ايم كه ناشي از ابهامات اجراي چنين طرحي بوده است و هر زمان كه مردم با موضوع جديدي روبه‌رو مي‌شده‌اند كه پاسخي از سوي مسوولان دريافت نمي‌كردند، به نوعي جريان‌ساز مي‌شده و كار را به جايي مي‌رسانده كه متوليان در برنامه‌يي به پاسخگويي اقدام كنند. عنوان اينترنت پاك نيز بر اساس برخي حرف و حديث‌ها بر سر جدايي اينترنت ملي (شبكه ملي اطلاعات) از اينترنت شكل گرفت و شايد چندان هم در آن برهه جدي مطرح نشده بود اما به دليل پاسخي كه بالاترين مقام مسوول وزارت ارتباطات به اين پرسش و ابهام داد، خود به تنهايي توانست به جرياني جديد منجر شود كه طي مدت كوتاهي از آن با عناويني مختلف ياد شود. جالب است كه همين موضوع منجر به بحثي شد كه مسوولان مجبور شدند به خاطر پاسخي كه در زماني در ارتباط با برخي ابهام‌ها عنوان كرده بودند، بار ديگر منظورشان را به صورت جدي از اينترنت پاك مطرح كنند كه همان شبكه ملي اطلاعات است و با نظارت‌هايي كه روي اين شبكه اعمال مي‌شود، محتواي ناپاك و كسب و كارهاي كثيف از بستر آن حذف مي‌شود. از طرف ديگر واكنش كارشناسان فناوري اطلاعات در خصوص موضوعاتي چون حذف اينترنت از شبكه ملي اطلاعات و فيلترينگ گسترده‌تر براي پاكسازي اينترنت باعث شد اين عنوان نيز مانند بسياري از عناويني كه به كل از دستور واژگاني برخي پروژه‌ها حذف شدند، حذف شود و اگر طرحي هم در ارتباط با‌ آن مطرح بوده، در حال حاضر حرفي از آن زده نشود.

علي‌اكبر جلالي، استاد دانشگاه علم و صنعت، درباره موضوع اينترنت پاك و مفهوم آن كه يكي از برنامه‌هاي مطرح‌‌شده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است، اظهار كرد: صادقانه بگويم كه هيچ تعريفي نه از آن ديده و نه شنيده‌ام و اين يك نوآوري و خلاقيت وزارت ICT است و در اين باره نيز بهتر است تعريف درستي از اين پديده اعلام شود تا با تعريف‌هاي نامشخص دچار سردرگمي نشويم. حال اگر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مصمم به اجراي پروژه‌هايي همچون شبكه ملي اطلاعات است، زمان مناسبي براي تعريف و تبيين آن است تا همگان از رسالت اين شبكه و طرح‌هايي زيربنايي در آن همچون اينترنت پاك كه رسالتي انساني بر دوش دارد و نه اسلامي و همچنين اين موضوع كه قبل از اجرا مي‌تواند الگويي براي ساير كشورهايي باشد كه از ناپاكي‌هاي اين شبكه جهاني ناراحت هستند، آگاه شوند.
2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • SD IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    63 0
    به نظرم اينترنت همه رو قطع كنن از همه تست فرهيختگي بگيرن هر كي رد شد بفرستنش اينترنت ملي هر كي قبول شد اينترنتش رو وصل كنن و بذارن فيس بوك داشته باشه و از عينك گوگل استفاده كنه. نظر شما چيه؟
  • نوید IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    33 0
    با وایتکس یا مایع دستشویی؟
  • نوید IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    9 5
    آقا من یه سوال فنی دارم!!!!!!!!!!!!!! دو روزه که صفحه م تو فیسبوک به زحمت باز میشه!!!!!!! یعنی بعداز وارد کردن یوزر و پسم یه سری اخطارها بهم میدن و ازم میخوان قبول کنم. اخیرا به مدت یک هفته از دادن درخواست دوستی محرومم. ولی من تو فیسبوک فقط به هم دانشگاهیا و استادا و بچه های باشگاه ریکوئست دادم! اصلا نمیفهمم جریان چیه؟
  • نامدار IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    46 3
    به نظر من همه اينا يعني توهين به شعور مردم-بچه كه نيستيم-خوب و بد رو ميفهميم.
  • سمر IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    28 0
    میدونید دلیل این کارها چیه؟ آخه مردم درک درستی از مسایل ندارند و خوب و بد رو تشخیص نمیدن اینه که قیم های مردم تصمیم میگیرن مردم چی ببینن و چی نبینن.
  • بی نام PL ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    22 1
    از عکسی که زدید مشخص هست که دیدتون نسبت به اینترنت چگونه است!
  • بدون نام IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    6 0
    این چه مسخره ای هست به نام اینترنت. مگه مخابرات پولشو نگرفته؟ چرا سرعت اینترنت اینقدر پایینه؟ چرا کسی جواب نمیده؟ مگه وزیر و نماینده های این کشور پول نمیگیرند واسه این کارها؟ ...
  • علی IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    7 0
    از هر چیزی میشود هم استفاده مثبت کرد و هم منفی با یک چاقو هم میشود جراحی کرد و جان یکی را نجات داد و هم یکی را با اون به قتل رساند . عیب از چاقو نیست از کسی است که اون بد استفاده کرده. اینترنت هم اینگونه است. بستگی داره کی و چطور ازش استفاده کنه. به جای کند کردن و قطع کردن سرعت اینترنت بهتره فرهنگ سازی بشه که به نحو مثبت از اون استفاده بشه . وگرنه قطع کردن یا کند کردن سرعت اینترنت توهینی آشکار به مردم است.
    • بدون نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      5 0
      مسئله اینه که از دید بعضی ها مردم ایران اون پزشک نیستن که چاقو دستش هست...
  • بدون نام US ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    1 0
    آقایی که می گی اینترنت ...،بالای 98 درصد مردم از اینترنت استفاده درست میکنند،نکنه می خوای بگی نزدیک به چند میلیون ایرانی منحرفند و از انترنت استفده غیر اخلاقی میکنند؟ ...