شاهین امین

«بوسیدن روی ماه» را به دلیل امتیازها و جذابیت‌هایش بهترین فیلم  جشنواره  سي ام فیلم فجر بود.

جشنواره امسال از لحاظ كيفيت فيلم‌ها در سطح متوسط بود.نمي توان برآيند دقيقي از ضعف يا قوت فيلم ها ارائه داد اما در يك نظر كلي مي توان گفت تعدادي از فيلم ها خوب، ٰتعدادي متوسط و قسمت اعظم آن ضعيف بود.در واقع مي توان گفت سال گذشته يكي از بهترين سال هاي سينما ي ايران بود كه با وجود فيلم هايي كه اكران شد ،مي توان جشنواره پارسال را ويژه و برتر بين 7-8 سال گذشته خواند.
شايد دليل ضعف فيلم‌ها ،تصورغير واقع گرايانه ما از سينما باشد. سينما رسانه اي است كه تابع هزاران متغير سياسي، اجتماعي و اقتصادي است، كيفيت همه عوامل به كيفيت محصولات سينمايي تاثير گذار است. گاهي پيش مي‌آيد كه همه شرايط مساعد مي شود و ما شاهد فيلم هاي شاخص هستیم اما گاهي همه چيز عكس مي‌شود.
از طرفي ديگر هم من فكر مي كنم كه ما داريم به سينما ظلم مي كنيم. بعضي از ما دچار تصورات خوشبينانه از سينما هستيم. حجم توجه تبليغاتي و رسانه اي بيش از ظرفيت سينماي ماست و گاهي ديده مي شود كه توقعات از اين سينما زياده از حد مي شود. بايد توجه داشت كه ظرفيت سينماي ما از جهات سخت افزاري و بعد اجتماعي و فرهنگي بالا نيست.ما به جريانات قوي در سينما احتياج داريم، جرياناتي كه ماندگار و رو به رشد باشد نه در حال درجا زدن يا افت.
امسال شاهد برنامه ريزي‌هاي منظم و جدول نمايش دقيق در خصوص اكران فيلم ها بوديم. اما برج میلاد اصلا مناسب اهالي رسانه و منتقدين نیست. در فضاي مغشوش و شلوغ برج میلاد ديدن فيلم به معناي واقعي آن غير ممكن است. اين مسئله براي كارگردان ها هم مشكل ساز است، آنها بازتاب كار خود را در اهالي رسانه مي بينند و اگر اهالي رسانه از امكانات كافي براي مشاهده و نقد فيلم برخوردار نباشند، زحمت هر دو گروه به هدر خواهد رفت. امیدوارم در دوره های بعد يك سالن 500 تا 600 نفره به اهالي رسانه اختصاص پیدا کند. سالني در جايي از شهر كه قابل دسترسي براي همه باشد، آرامش آنها را تامين كند و به انتقال داده‌هاي آنها سرعت ببخشد.
«ملكه» فيلمي است كه به لحاظ ساخت دشوار و سخت است. كارگرداني این فیلم به شدت به چشم مي‌آمد و به نظر مي رسيد كه كار دشواري بر عهده كارگردان بوده است.اما فيلم داراي مشكل روايت است و در روشن كردن موقعيت‌ها مشكل اساسي دارد. فيلم «ضد گلوله» ايده‌ای تكراري دارد و در مقايسه با فيلم «ليلي با من است» گامی به پیش برنمی دارد.
 تعدد فيلم‌ها در حوزه جنگ نشانگر توجه به آن نيست. از نظر من بايد راجع به دفاع مقدس فيلم خوب ساخت. فيلمي كه علاوه بر جذب مخاطب، محترمانه و قابل دفاع باشد. اگر فيلم‌هاي اينگونه بسازيم مي‌توانيم بگوييم كه موفق بوده‌ايم. «بوسیدن روی ماه» بهترین فیلم این دوره از جشنواره بود که قصه تازه و اجرایی بی‌نقص داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207881

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =