نرگس کیانی: ایستاده در میانه محوطه باز میدان آزادی، کنار دو ستون عظیم و بلندی که در بالا به هم میرسند، در حال زمزمه کردن قطعه «ایران جوان» همراه با ملودیِ آن که گروهی سه نفره؛ علی قمصری، حمیدرضا یوسفی و کامران منتظری مینوازند. این قابی است که روز یکشنبه، دوم تیرماه ۱۴۰۴ با حضور تماشاگران کنسرت رایگان علی قمصری ساخته شد. او در میانه جنگی که اسرائیل آغازکننده آن بوده است برای آرام کردن قلبهایی که این روزها از دلهره به سینه میکوبند ساز در دست گرفت و از ایران برای ایران نواخت. قمصری صحبتهای خود را با اشاره به یاد سوزان تنهای بیگناهی آغاز کرد که جانشان را در این جنگ تحمیلی از دست دادند. او همچنین از این گفت که قصدش نواختن قطعاتی از موسیقی ایرانی است تا شاید کودکی احساس بهتری داشته باشد یا دلهره کسی اندکی کمتر شود. ازجمله حاضران در کنسرت سه نفره علی قمصری، نادره رضایی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگوارشاد اسلامی، بابک رضایی مدیرعامل دفتر موسیقی، محمدعلی مرآتی مدیرعامل انجمن موسیقی و امیرعباس ستایشگر مشاور ارشد و معاون آفرینشهای فرهنگیهنری بنیاد رودکی بودند. تماشاگران این برنامه نیز مردمی با ظاهری متفاوت از یکدیگر بودند. مردمی که یک چیز گرد هم آورده بودشان؛ دلهره این روزهایشان برای ایران.
از ایران بنوازیم برای ایران
علی قمصری، نوازنده تار و آهنگساز پیش از آغاز این اجرا چنین گفت: «بسیار خوشحالم که صحیح و سالم اینجا ایستادهاید. عشق و نور نثار دلهایتان باشد. من بسیار متاسفم که برخی از هموطنانمان را در این روزها از دست دادهایم. ایرانیان عزیز در این روزها با پختگی خود، با سخاوت خود در میزبانی از یکدیگر و همچنین با وقار و زیبایی رفتارشان نشان دادند که میراثدار تمدنی هزارساله هستند. ما امشب میخواهیم از ایران بنوازیم برای ایران. قصد ما این است که به همراه حمیدرضا یوسفی و کامران منتظری قطعاتی از موسیقی ایرانی را برایتان بنوازیم و سعی کنیم با هم حال تهران را بهتر کنیم. شاید کودکی احساس بهتری پیدا کند، شاید دلهره کسی اندکی کمتر شود. ایران مهد هنر، اندیشه و فرهنگ است و به نظرم این موقع است که باید سازهایمان را کوک کنیم و نباید بگذاریم سازهایمان خاک بخورند. ما باید رسالتی را که بر عهده داریم به خوبی انجام دهیم و مسئولیتمان را بر عهده بگیریم. امیدوارم روسفید شویم و اجرای خوبی برایتان داشته باشیم؛ از ایران، برای ایران»
زندگی جاری است و ایران ماندگار
ازجمله حاضران در اجرای علی قمصری نادره رضایی، معاون امور هنری وزیر فرهنگوارشاد اسلامی بود. او ضمن آغاز کردن سخن خود با «نام و یاد خدا» به خبرآنلاین گفت: «ابتدا باید اشاره کنم، به گواه تاریخ یقینا ایران، پایدار است و باقی و پابرجا. احساس ما این بود که در شرایط کنونی، نمونههایی از بهترین نوع آنچه میتواند زندگی و روند جاری آن را تقویت کند در هنر یافت میشود. ما از این ابزار و وسیله برای نشان دادن این نکته استفاده کردیم که هنر میتواند در شرایط دشوار جنگ، یاریرسان و دلگرمکننده مردم باشد. دلگرم به این که با وجود همه مشکلاتی که بر وطن میرود، زندگی جاری است.»
موسیقی؛ آغوشی برای آرامش
محمدعلی مرآتی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در مورد این که اجرای علی قمصری در محوطه باز برج آزادی حاصل همکاری چه نهادهایی با یکدیگر بود، به خبرآنلاین توضیح داد: «به عقیده من با آغاز جنگ اسرائیل علیه ایران، اتفاقات عجیب بسیاری رخ داد که اگرچه قابل پیشبینی بودند اما گویی فراموش شان کرده بودیم. ما فراموش کرده بودیم هر گاه کشورمان تهدید میشود حسی از همدلی، یگانگی و وحدت در میان ایرانیان شکل میگیرد. انجمن موسیقی ایران چنانچه میدانید دارای ۱۶ هزار عضو در ۳۱ استان ایران است. اعضایی که وقتی از پویش حمایت دفتر موسیقی از آثاری با مضامین اتحاد و وطندوستی مطلعشان کردیم، همگی پای کار آمدند. بر همین اساس بود که اقدام به برنامهریزی کردیم و اگر خداوند توفیق بدهد و بتوانیم انجامش بدهیم انشاالله شاهد چنین اجراهایی در دیگر نقاط ایران نیز خواهیم بود. تا هنرمندانی که در کنار مردم هستند بتوانند برای آنها به اجرا نیز بپردازند و ما هم در حد توان یاریشان کنیم.»
مرآتی در مورد اجرای علی قمصری بهعنوان نخستین خروجی پویش حمایت دفتر موسیقی از آثاری با مضامین اتحاد و وطندوستی گفت: «من اگر بخواهم از زاویه موسیقایی بگویم میتوانم این اجرا را رزونانس عشق بمانم؛ لرزشی از شدت وحدت و عشق. به عقیده من این احساس از طریق موسیقی با شدت بیشتری هم منتقل میشود. به شخصه باید بگویم تصور نمیکردم این اجرا در شرایط کنونی بتواند کسانی را محوطه باز میدان آزادی گرد هم بیاورد. مهمترین مسئله این است که کوچکترین گزش در جان ایران، موجب میشود هر کس هر آنچه از دستش برمیآید انجام دهد و موسیقیدانان نیز در این میان بسیار آگاهانه عمل میکنند.»
مرآتی صحبت خود را با اشاره به نقش تعیینکننده موسیقی با توجه به این که هم زبان هویت است و هم زبان همدلی به پایان برد و آن را همچون آغوشی دانست که برای لحظاتی احساسی از آرامش را منتقل میکند.
تهران زنده است، هرچند فشارها را کتمان نمیکنیم
امیرعباس ستایشگر، مشاور ارشد و معاون آفرینشهای فرهنگیهنری بنیاد رودکی در گفتوگو با خبرآنلاین درمورد اجرای علی قمصری چنین توضیح داد: «به عقیده من حین بروز شرایط بحرانی، بهترین کار آن است که هر کسی وظیفه خود را به درستی انجام دهد. هر کسی اعم از پزشک، نیروی نظامی و انتظامی، فعالین اقتصادی و... در این میان هنرمند هم باید کار هنری خود را انجام دهد. ضمن این که باید چند قدم هم جلوتر از جامعهاش حرکت کند. علی قمصری هواره هنرمندی پیش رو بوده است و همین موجب شد پس از طرح موضوع، به سرعت آن را بپذیرند. موضوع ما این بود که نشان دهیم تهران زنده است. علی رغم این که فشارها را کتمان نمیکنیم اما تصورمان این است که شاید هنرمندان بتوانند با حضورشان بخشی از بار روانی موجود را از دوش جامعه بردارند.»
او با اشاره به خودجوش بودن این اجرا تصریح کرد: «آنچه ما انجام دادیم، آمادهسازی زیرساختها بود. در کنار این، اگر سیستم فکری و نوع نگاه نظام سیاسی در راستای موافقت با برنامههای این چنینی باشد، هرچند به ماه محرم نزدیک میشویم، اما از آمادگی لازم برای برگزاری چنین برنامههایی در مکانهای مختلف تهران برخورداریم.»
آنچه علی قمصری در میدان آزادی کرد به تهران محدود نمیماند
حمایت دفتر موسیقی از آثاری با مضامین اتحاد و وطندوستی، خبری بود که در میانه جنگ اسرائیل علیه ایران منتشر شد. براساس اطلاعیه منتشر شده، دفتر موسیقی اعلام آمادگی کرده بود تا «از آفرینش آثاری حاوی مضامین مرتبط با وقایع کنونی مانند انسجام و غرور ملی، وطن، سلحشوری یا محکومیت تجاوز و جنگافروزی و... حمایت کند یا در انتشار آن به سهم و در حد توان خود همکاری نماید.» اجرای علی قمصری به همراه حمیدرضا یوسفی و کامران منتظری نخستین قدم در این راه بود. راهی که طبق گفته بابک رضایی، مدیرعامل دفتر موسیقی ادامه دارد.
رضایی در مورد فراخوان مذکور توضیح داد: «به هر حال، آنچه به ذهن ما رسید و تصور کردیم ضمن لحاظ کردن مجموع شرایط این روزها، امکانپذیر است، آغاز پویش حمایت دفتر موسیقی از آثاری با مضامین اتحاد و وطندوستی بود. آنچه از عهده ما برمیآمد فراخواندن هنرمندان حوزه موسیقی برای شرکت در این پویش بود. قاعدتا با توجه به شرایط خاصی که در آن به سر میبریم و وضعیت نیمهتعطیل فضاهای اداری، باید مدتی بگذرد تا بتوانیم این پویش را به نتیجه بهتری برسانیم. با این حال امیدوارم از آن استقبال شود. باید تاکید کنم که توجه ما فقط معطوف به شهر تهران نیست و امیدواریم در همین هفته به شکلی منسجم شاهد برگزاری پویش حمایت دفتر موسیقی از آثاری با مضامین اتحاد و وطندوستی در سراسر ایران باشیم. هرچند با شروع ماه محرم قاعدتا نمیتوانیم برگزاری برنامههای موسیقی را به این شکل ادامه دهیم. البته که برای آن این ماه نیز در حال برنامهریزی برای برگزاری به اجراهای موسیقی به گونهای دیگر هستیم تا همچنان شاهد حضور هنرمندان در میان مردم باشیم. قصد ما ایفای نقش و ادای سهممان در فضایی است که به همدلی، همکاری و همراهی بیشتر مردم با یکدیگر نیازمند است. ما این سهم را به کمک هنر موسیقی پرداخت میکنیم.»
عاشیق احد ملکی در میدان هفتتیر مینوازد
بابک رضایی در پاسخ به این خروجی نخستین گام برداشته شده ذیل فراخوان مذکور را چگونه میبیند، گفت: «من پیش از این هم دلم روشن بود و مطمئن بودم اتفاقی بزرگ رقم میخورد. ضمن این که به نوبه خود از علی قمصری بسیار سپاسگزارم. هرچند از ایشان کمتر از این نیز انتظار نمیرفت که پیشتاز این حرکت باشد. من اطمینان دارم موسیقی همانطور که در همه ادوار تاریخ، در فراز و نشیبها در کنار مردم و صدای مردم بوده است، امروز نیز بار دیگر چنین عمل میکند. طوری که میتوانیم بگوییم نقش خود را به بهترین شکل ممکن ایفا خواهد کرد. من امیدوارم این اتفاق موجب شود نگاه مسئولین کشوری و مدیران دست بالایی به موسیقی بهتر از آن چیزی که در گذشته بوده است، شود. امیدوارم آن ها متوجه شوند که هنرمندان موسیقی و هنر موسیقی به چه میزان میتواند در بزنگاههای تاریخی این چنینی نقشآفرینی و با مردم همراهی کند.»
مدیرعامل دفتر موسیقی در پایان در مورد ادامه پیدا کردن چنین برنامههایی تا پیش از آغاز ماه محرم در تهران چنین گفت: «همین حالا خدمتان اطلاع میدهم که فردا، دوشنبه دوم تیرماه ۱۴۰۴ در میدان هفتتیر شاهد تکرار همین برنامه با حضور عاشیق احد ملکی به همراه گروه موسیقی مقامی خواهیم بود. ضمن این که برنامه شبهای آینده نیز شب به شب اعلام خواهد شد تا مردم بتوانند در نقاط گوناگون شهر شاهد آن باشد.»
۵۹۲۴۲
نظر شما