نایب رئیس مجلس، با سابقه حضور در شش دوره از مجالس هشت‌گانه شورای اسلامی از جمله نامزدهایی است که به دور دوم انتخابات پایتخت راه یافته است.

نسرین وزیری: محمدرضا باهنر نماینده تهران، در گفت‌وگویی با خبرآنلاین از نحوه چینش لیست جبهه متحد اصولگرایان در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم سخن گفت و از اینکه چرا به جای چهره‌هایی چون علی مطهری و حسن غفوری‌فرد، نوباوه و نبویان از جبهه پایداری به لیست جبهه متحد راه یافته‌اند.
اگرچه جبهه متحد لیستی با حضور دو چهره جبهه پایداری برای این مرحله از انتخابات ارائه داده است اما باهنر معتقد است که برخی اعضای این جبهه به دلیل اظهارنظرهایی که کرده‌اند، دچار ریزش رای خواهند شد. او بی آنکه از روح‌الله حسینیان نام ببرد از موضع‌گیری اخیر وی مبنی بر هیات رئیسه‌ای زنانه برای مجلس نهم سخن گفت که یا برای جلب رای زنان چنین حرفی زده و یا به دلیل آنکه مسائل جدی را به شوخی گرفته است.
مشروح این مصاحبه را در ادامه مطالعه فرمایید:
 
*لیست‌های انتخاباتی جبهه متحد و جبهه پایداری برای دومین دوره انتخابات مجلس نهم در تهران در حالی ارائه شده است که تمامی اعضای لیست جبهه پایداری، از اعضای پیشین همین جبهه هستند اما جبهه متحد، دو تن از اسامی لیست پایداری را در لیست خود گنجانده است. بر اساس چه ساز و کاری این لیست در جبهه متحد تهیه شده است؟
هم جبهه متحد و هم جبهه پایداری، برخی اعضای لیست‌های خود را از نیروهای تشکیلاتی و ستادی انتخاب کردند و برخی نیز با مذاکره به لیست راه یافته‌اند. اگرچه تفاوت‌هایی میان این دو لیست وجود دارد اما بالاخره اعضای هر دو لیست، اصولگرا هستند و مورد تایید شورای نگهبان. اعضای هر دو لیست هم خودشان را ولایی و دلسوز انقلاب می‌دانند و شعارهای مشترکی را هم اعلام کرده‌اند.
در مرحله اول انتخابات مجلس نهم، پنج عضو لیست‌های جبهه پایداری و جبهه متحد مشترک بودند. از میان آن‌ها سه نفر (آقایان مرندی، حدادعادل و میرکاظمی) در همان مرحله اول به مجلس نهم راه یافتند. دو نفر (کوثری و طبیب‌زاده) هم به مرحله دوم راه یافتند. در چینش لیست مرحله دوم جبهه متحد، 23 نفر از اعضای لیست قبلی ما هستند و برای انتخاب دو نفر جدید هم آقایان نوباوه و نبویان را از لیست جبهه پایداری پسندیدیم. این بدان معنی نیست که با آن‌ها قرارداد تفاهم امضا کرده باشیم تا یک اقدام دو جانبه باشد. این دوستان از نظر ما قابل قبول هستند. لیست جبهه پایداری هم لیست خیلی متفاوتی از لیست جبهه متحد از ابتدا نبوده است. در واقع کسانی که در لیست جبهه متحد جایی برای حضورشان وجود نداشت، در آن لیست جای گرفتند. از این رو تفکیک صریح و روشنی میان آن‌ها نیست. همان‌طور که گفتم برخی اعضای هر دو لیست - حدود 5 تا 7 نفر- از نیروهای تشکیلاتی و سازمانی هستند و مابقی هم بر اساس توافقاتی به دلیل آنکه چهره‌های قابل قبولی بودند، در لیست‌های انتخاباتی جای گرفتند.
 
*قبل از مرحله اول انتخابات که مهمان خبرآنلاین بودید، گفتید آقای مطهری نفر 31‌ام لیست جبهه متحد بودند و به همین دلیل در لیست جای نگرفتند. آقای غفوری‌فرد هم که در لیست بودند و در روزهای پایانی یکباره خارج شدند. چرا به جای آقایان نوباوه و نبویان، این دو نفر را در لیست جبهه متحد نیاوردید؟
البته وضعیت این آقایان که گفتید متفاوت است. برخی اعضای جبهه متحد با حضور آقای مطهری در لیست این جبهه از ابتدا مخالف بودند و به همین دلیل هم به ایشان رای منفی دادند و در لیست جای نگرفتند. اما در مورد آقایان غفوری‌فرد و سجادی وضعیت متفاوت بود و چون با محدودیت اعضا روبرو بودیم و جا نداشتیم، نام این آقایان در لیست نیامد.
 
*این‌ها که گفتید دلایلتان برای عدم حضور این آقایان در مرحله اول لیست بندی جبهه متحد بود. این بار در مرحله دوم چرا باز در لیست جای نگرفتند؟
آقای مطهری همچنان مخالفان جدی در جبهه متحد داشت و اصلا برای حضورشان در لیست جبهه متحد در این دور رای گیری نشد. اما برای آقایان غفوری‌فرد، نوباوه و نبویان رای گیری کردیم که آقای غفوری‌فرد رای کمتری کسب کردند.
 
*با توجه به اینکه تنها چهار نفر از اعضای لیست جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات دور اول مجلس نهم به این مجلس راه یافتند، به نظرتان این لیست، لیست موفقی بود؟
حضور بالای مردم در این دور از انتخابات مجلس که بالغ بر دو میلیون و چهارصد هزار نفر بود یک رکورد به شمار می‌رود. همین میزان حضور مردم، متعدد بودن لیست‌ها و کاندیدا‌ها هم سبب شد که انتخابات رقابتی باشد و نمایندگان کمتری در دور اول به مجلس راه یابند. البته در برخی ادوار گذشته نیز این‌چنین بود. با این حال همان‌طور که گفتم سه نفر از اعضای مشترک لیست ما با جبهه پایداری و یک نامزد اختصاصیمان –حجت الاسلام ابوترابی‌فرد- و یک نامزد اختصاصی جبهه پایداری –حجت الاسلام آقاتهرانی- به مجلس نهم وارد شدند. این نشان دهنده این بود که هر دو لیست در مرحله اول، شانه به شانه هم پیش رفتند. در مرحله دوم هم 24 نفر از لیست جبهه پایداری و 23 نفر از اعضای جبهه متحد به مرحله دوم راه یافتند.
 
*فکر نمی‌کنید حضور برخی اسامی ناشناخته و یا کمتر شناخته شده در این لیست سبب شد تا تعداد کمتری از اعضای جبهه متحد در دور اول به مجلس راه یابند؟
این موضوع یک شمشیر دو لبه است. مشاهیری که مد نظر شما هستند، یا باید سابقه طولانی نمایندگی داشته باشند و یا سابقه طولانی وزارت داشته باشند. اما واکنش مردم به چنین چهره‌هایی یکسان نیست. کما اینکه ما در لیست جبهه متحد اسامی دو تن از وزرای آقای احمدی‌نژاد را داشتیم. آقای میرکاظمی در‌‌ همان مرحله اول به مجلس نهم وارد شدند اما آقای فرشیدی اصلا به مرحله دوم هم راه نیافت. پس نمی‌توان نسخه واحدی پیچید. برخی نظرسنجی‌ها حاکی از این بود که بهتر است اسامی تکراری در لیست‌ها نباشند و چهره‌های جدید وارد میدان شوند.
به نظرم از هم اکنون نمی‌توان در این زمینه بحث و بررسی کرد. باید مرحله دوم هم برگزار شود و یک کار تحلیلی و پیمایش می‌دانی انجام شود تا ببینیم مثلا مردم چرا به باهنر رای داده یا نداده‌اند. البته ممکن است نتایج متضادی هم حاصل شود. مثلا برخی به دلیل سوابق نمایندگی‌ام به من رای داده‌اند ولی برخی باز هم به همین دلیل فکر کرده‌اند که دیگر بس است و دیگر به من رای نداده‌اند!
 
اما برخی معتقدند که حضور اسامی ناشناخته در لیست جبهه متحد با اعمال نفوذ یک ضلع این جبهه از یکسو و ارائه لیست «اصلح» چند روز قبل از انتخابات، با این هدف بوده که جبهه متحد یا دست کم یک ضلع آن، پیروز این انتخابات نباشد. نظر شما چیست؟
من این تحلیل را قبول ندارم. لیست «اصلح» مرکب از دو لیست جبهه متحد و جبهه پایداری بود و حتی اکثریت آن هم نامزدهای جبهه متحد بودند. بهتر بود یکی دو نفر از اعضای این لیست، نامزد اختصاصی آن‌ها می‌بود تا مشخص باشد که این لیست چه وزنی دارد. این‌گونه نیست که بگوییم لیست «اصلح» پیروز انتخابات بوده است.
 
*در این دور از انتخابات ممکن است با لیست صدای ملت یا ائتلاف آقای غفوری‌فرد، اتحاد کنید یا دست کم در لیست واحدی با آن‌ها حضور داشته باشید؟
این موضوع در جبهه متحد مورد بررسی قرار گرفت. تصمیم گرفته شد که اعضای لیست اگر مایلند کلونی‌های چند نفره تشکیل دهند و کار تبلیغاتی کنند ولی بیرون از این لیست، کار مشترکی با نامزدهای دیگر نداشته باشند. البته ممکن است کسانی کار تلفیقی بکنند و برای چند نفر از نامزدهای لیست‌های متعدد کار تبلیغاتی و انتخاباتی بکنند. ولی بنای ما این است که چهره‌های معرف لیست‌های دیگر نباشیم.
 
*از شما برای حضور در لیست‌های انتخاباتی دیگر دعوت نشده است؟
مذاکراتی شد ولی من همین جوابی که به شما دادم را به آن‌ها گفتم و تاکید کردم که نمی‌توانم در لیست‌های مخلوط باشم.
 
*با توجه به اینکه میزان مشارکت در مرحله دوم انتخابات کاهش می‌یابد، تصورتان از رقابت‌های آتی چهار قطبی جبهه متحد، جبهه پایدرای، صدای ملت و اصلاح‌طلبان در این دور از انتخابات چیست؟
افرادی که در مرحله دوم انتخابات مجلس مشارکت می‌کنند، انگیزه‌ای بیش از حفظ اقتدار نظام دارند و حساس هستند. به همین دلیل میزان مشارکت کمتر می‌شود. تجربه نشان داده است، که میزان مشارکت در مرحله دوم یک سوم مرحله اول است. البته ممکن است در این زمینه نیز شاهد استثنا باشیم و میزان بیشتری از مردم در انتخابات حضور یابند. از این رو هر یک از گروه‌هایی که نام بردید بسته به اینکه تا چه میزان بتوانند مخاطبانشان را راضی به حضور در انتخابات کنند، پیروز میدان خواهند بود.
البته فکر می‌کنم اکثر نمایندگان تهران از لیست جبهه متحد وارد مجلس نهم شوند. به ویژه آنکه برخی اعضای جبهه پایداری در این مدت مواضعی گرفتند که مخالف اظهارات پیشینشان بود و مطمئنا این اظهارات روی رای مردم اثرگذار خواهد بود.
 
مثلا چه مواضعی؟
مثلا اینکه یکی از آن‌ها گفته است که تمامی پاسخ‌های آقای احمدی‌نژاد در روز برگزاری سوال از رئیس جمهور، از نظر وی قانع کننده بود! در حالی که قبلا خودش را منتقد برخی مواضع دولت معرفی کرده بود. یا اینکه یکی دیگر از اعضای جبهه پایداری گفته بود که اعضای هیات رئیسه مجلس نهم باید از زنان باشند! البته ممکن است یکی دو نفر از خانم‌های مجلس نهم در هیات رئیسه نیز حضور داشته باشند اما هیچ کس نیست که تصور کند همه اعضای هیات رئیسه می‌توانند از خانم‌ها باشند. از این کسی که این حرف را زده است یا با هدف جلب آرای خانم‌ها در دور دوم انتخابات این حرف را زده یا اینکه مسائل جدی مملکت را با طنز و شوخی دنبال می‌کند! این نوع اظهارنظر‌ها قطعا در آرای آن‌ها در مرحله دوم موثر خواهند بود. مخاطبین توقع دارند کسانی از تهران وارد مجلس نهم شوند که به امور اشراف بیشتر و جدی‌تری دارند.
 
از هم اکنون به نظر می‌رسد که برخی پیشاپیش برای جایگاه ریاست مجلس برنامه‌هایی دارند، دیدارهایی ترتیب می‌دهند و نمایندگان منتخب را به سفرهای دسته جمعی می‌برند. مگر نه اینکه رئیس مجلس نهم را نمایندگان‌‌ همان مجلس باید انتخاب کنند؟ به نظرتان این نوع کارهای پیش دستانه برای چیست؟
قطعا همین طور است که گفتید. رئیس مجلس نهم را نمایندگان‌‌ همان مجلس پس از تشکیل آن باید انتخاب کنند. به نظر من احزاب و گروه‌ها در حال حاضر باید تلاش کنند که نمایندگان مد نظرشان را به مجلس بفرستند و بعد آن‌ها رئیس مجلس را باید انتخاب کنند. البته طبیعی است که یک نفر که علاقمند به ریاست مجلس است، از هم اکنون تلاش‌هایی بکند. نمی‌توان این کار را مذموم دانست و کار او را تقبیح کرد. اما از این نوع دوستان توقع می‌رود که از مثبت‌های خودشان بگویند و رقبایشان را منکوب نکنند. ما چنین انتظاری از آن‌ها داریم. البته نمی‌توان جلوی فعالیت‌های آن‌ها را گرفت.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    99 8
    يك پيشنهاد به جناب مطهري اگه دوست داريد جزو خوديها باشيد و در اول ليست اصولگرا ها و چشم و چراغ باشيد كاري نداره مطيع باشيد هيچ نگوييد اگه خواستيد ستايش حضرات كنيد تا عزيز دل باشيد نگوييد كه قباي آقايون را ميگيرد و تردد محفل دوستان مي شويد
  • بدون نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    10 40
    علت اينكه اقاي باهنر صريح در خصوص مطهري كه به اصلاح طلبان نزديك تر است سخن حرف نمي زند جيست!!؟؟
    • بدون نام US ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
      17 2
      کاش سید احمد خاتمی میشد رئیس جمهور تا دوستان خوششون بیاد
  • بدون نام US ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    95 7
    مطهری به لیست شما شخصیت می داد آقای باهنر...شان او اجل از این بود که در لیست شما باشد.
    • محمد IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
      30 8
      اصلا شان مطهري بالاتر از اينه که بره تو لیست جبهه متحد . یه نگاه به اسامی این لیست بندازید همشون مدافع دولتند. از اصلاحات جز مفت خوری چیزی ندیدیم از متحدین اصولگرایان هم که ....
    • بدون نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
      4 3
      البته به گفته خود آقای مطهری ابتدا منتظر جبهه متحد بودند، و بعد به سراغ لیست جدید رفتند! یعنی ترجیح‌شون ابتدا حضور در جبهه متحد بود!
    • بدون نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
      2 1
      البته به گفته خود آقای مطهری ابتدا منتظر جبهه متحد بودند، و بعد به سراغ لیست جدید رفتند! یعنی ترجیح‌شون حضور ابتدا حضور در جبهه متحد بود!
  • بدون نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    52 3
    راستی راستی خجالت نمی کشید؟؟؟؟؟
  • آراز NL ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    17 6
    بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران تا ساعاتی دیگر طرح آبرسانی به مناطق کویری ایران (استانهای کرمان، یزد ، سمنان ) از دریای خزر به دست رئیس جمهور محمود احمدی نژاد افتتاح خواهد شد . دریاچه اورمیه برای تو می... گریم چون ابر در بهاران کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران تو جان می دهی نابود می شوی و دولت به فکر آبادنی کویر است من می گریم برای تو نه .... برای فلامینگو هایت ، می گریم می گریم و می گریم
  • بدون نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    51 6
    درود بر مطهری نماینده شجاع، مردمی و آزاده ایران.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    61 7
    آقای باهنر اگه مجلس هشتم فقط و فقط 20 نفر نماینده شجاع، آزاده همچون مطهري داشت اين اتفاقات توش نمي افتاد
  • بدون نام IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    19 2
    واقعا در این موضوع یاد ماجرای حکمیت ابو موسی اشعری در جنگ صفین و کلک عمروعاص نیفتادین؟
  • zeinab goli US ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    1 0
    به نظر من بعصی کاراای مطهری مثل استیضاح رییس جمهور خیلی خوب و لازم بود ولی حرفایی که در مورد ولایت فقیه میزنه قبول ندارم مثل اینکه میگه نماینده لازم نیست تو هر کاری نظر رهبریو ببینه چیه در صورتی که توی واقعیتم نماینده ها واسه هر کاری نظر رهبریو نمیپرسن یا اینکه عدالت از ولایت بالاتر در صورتی که من در این مورد با نظر آقای پناهیان موافقم نه مطهری چون واقعا به رهبرم و کارهاش ایمان دارم و دیدم توی هر شرایطی بهترین و به جا ترین حرفارو زده.