رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی کشورها نمی‌دانند که آتش جنگ در سوریه ممکن است دامن خود آنها را نیز بگیرد، لذا به آنها توصیه می‌کنیم که این موضوع بازی با انبار باروت است.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المنار(لبنان) در خصوص موضع ایران در قبال تحولات سویه، پرونده هسته ای ایران، رابطه با ترکیه و عراق، اظهارات اخیر مقامات اماراتی و انتخابات مجلس نهم سخن گفت.
لاریجانی که پیش از ریاست مجلس شورای اسلامی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود در پاسخ به این پرسش المنار که شما درگذشته در شورای امنیت ملی نیز حضور داشتید و در جریان مذاکرات هسته ای ایران قرارداشتید، روند مذاکرات را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: تفاوت‌ها بسیار زیاد است و از آن زمان تاکنون شرایط ما بسیار متفاوت شده و البته برخورد آنها نیز تغییرات اساسی داشته است.
وی یادآور شد: غربی ها در آن مقطع زمانی به دنبال فریبکاری بودند چرا که همان زمان 3 وزیراز کشورهای اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) به ایران آمده و اعلام کردند در صورتی که ایران چند هفته فناوری هسته‌ای خود را تعلیق کند، غرب نیز مسائل را با گفت‌وگو و مذاکره حل خواهد کرد، بنابراین ایران نیز موضوع را پذیرفت.
لاریجانی تاکید کرد: ایران به دلیل حُسن نیت، تعلیق فناوری هسته‌ای را پذیرفت، ولی جهان غرب پس از گذشت دو سال هیچ اقدامی انجام نداد و اعلام کرد برای اطمینان بیشتر ایران باید فعالیت هسته ای خود را به طور کامل لغو کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اکنون شرایط تغییر کرده و به دلیل عدم تعهد غرب و بی‌اعتمادی که از رفتار آنها نشات گرفته است ایران فعالیت هسته‌ای خود را از سر گرفته است.
عضو شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این که ایران جزیره ابوموسی را جزء سرزمین خود می داند و امارات نیز مدعی مالکیت جزایر سه گانه است و نسبت به سفر احمدی نژاد به ابوموسی واکنش اعتراضی نشان داده است ،گفت:: کشورهای حوزه خلیج‌فارس در این زمینه در شطرنج دشمن بازی کرده‌اند چرا که غربی‌ها قصد دارند توان کشورهای منطقه را از بین برده و آنها را به امور فرعی مشغول کنند تا از موضوعات اصلی غافل شوند. 
وی همچنین تاکید کرد: مهمترین نکته اینجاست که میان کشورهای منطقه، منافع مشترک وجود دارد ولی هدف کشورهای بزرگ این است که دشمن وهمی و تصنعی برای مردم منطقه ایجاد کنند و در ازای دریافت پول نفت و گاز کشورهای حوزه خلیج‌فارس سلاح‌های نظامی خود را در اختیار آنها قرار دهند.
 رئیس قوه مقننه تاکید کرد: طی سال گذشته آمریکا میزان قابل توجهی سلاح به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس فروخته است بنابراین باید مراقب باشیم تا در دام این طراحی‌ها گرفتار نشویم.
لاریجانی با اشاره به گستاخی اخیر مسئولان کشور امارات گفت: استراتژی ایران در مقابل همسایگان خود همواره همگرایی و رفتار دوستانه بوده است ولی اقدام اخیر امارات حاکی از گستاخی است و برخی مسئولان این کشور حرف‌هایی زده‌اند که به صلاح آنها نیست.
وی در توصیه ای به مسئولان کشور امارات گفت: باید شئونات را رعایت کنند و بدانند که سفر رئیس جمهور ایران به جزیره ابوموسی، یک سفر استانی و داخلی بوده است و در صورتی که آنها موضوع مورد بحثی دارند باید براساس مسیر دیپلماتیک این اظهارات را پیگیری کنند.
 
گزیده ای از اظهارات علی لاریجانی در ادامه می آید:
* ایران طی این دوره به حدی از بلوغ رسید که وقتی غرب اعلام کرد برای ادامه فعالیت سوخت رآکتور هسته‌ای تهران را تامین نمی‌کند، ایران غنی‌سازی خود را از 5 درصد به 20 درصد افزایش داد، چرا که سوخت رآکتور هسته‌ای نیازمند غنی‌سازی 20 درصدی بود.
* مذاکرات 1+5 با ایران در این مقطع زمانی از جنسی دیگر است.
* توصیه می‌کنیم غرب مراقب رفتارخود باشد و شرایط خود را به خوبی درک کند و پس از این به دنبال رفتارهای فریبکارانه و تاکتیکی نباشند.
* غرب بهتر است که مذاکرات استراتژیک را دنبال کند و در پی اقدامات فریبکارانه و صرف وقت نباشد، بنابراین در مذاکرات هسته‌ای استانبول مسیر معقول‌تری دنبال شده است.
* البته قصد ندارم در حال حاضر قضاوت کاملی نسبت به این موضوع داشته باشم، ولی باید رفتار آنها با حساسیت بیشتری رصد شود.
* توجهی به الفاظ نداریم و تنها رفتار افراد را مورد توجه قرار می‌دهیم، بنابراین در صورتی که مسیر معقول مذاکرات بر پایه معاهده عدم اشاعه و NPT سامان یابد می‌تواند مسیر بهتری را پیش‌رو داشته باشند.
 
مذاکرات استانبول و عقب نشینی ایران از مواضع گذشته خود؟!
* نباید به مذاکرات از این منظر نگاه کرد [که مذاکرات استانبول عقب نشینی ایران از مواضع گذشته است]. زمانی که طرف مذاکره قصد دارد تنازعی داشته باشد، می‌تواند مسیر مذاکره را به انحراف بکشاند.
*مهم است که یک‌سری مذاکرات استراتژیک بر پایه اصول درست را بنا کنیم و در این مسیر به دستاورد مناسبی برسیم.
* البته مهم بازگشت اعتماد ایران در مقابل رفتار غرب است که دچار خدشه و بی‌اعتمادی شده است، بنابراین غرب باید این بی‌اعتمادی به وجود آمده در گفتار و رفتار را اصلاح کند.
* ایران انتظار موضوع خارق‌العاده‌ای را از سوی غرب ندارد و تنها به دنبال کسب حقوق قانونی خود در زمینه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در عرصه بین الملل است.
* ایران به دنبال به دست آوردن حقوق اعطایی NPTدر زمینه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایستادگی کرده و عقب‌نشینی نخواهد کرد.
* براساس فتوای رهبر معظم انقلاب، از نظر دینی تولید سلاح‌های هسته ای هیچ گونه مشروعیتی ندارد و در صورتی که فردی نسبت به اهمیت این فتوا توجه کند، متوجه می‌شود این امر مهمترین دستاوردی است که برای امنیت منطقه و مسلمانان می‌تواند در آینده ساماندهی شود.
*هر قانونی که مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رساند ممکن است توسط مجلس آینده دچار تغییر شود، ولی فتوای شرعی را نمی‌توان تغییر داد، بنابراین این حکم شرعی می‌تواند زمینه‌ای برای خلع‌سلاح و ایجاد امنیت پایدار در منطقه باشد.
 
دلایل انتخاب ترکیه به عنوان کشور برگزار کننده مذاکرات 1+5
* اینکه محل مذاکرات 1+5 کجا باشد براساس گفت‌وگوها و مسیرهای طی شده انتخاب شده است و ترکیه کشور همسایه و دوست ایران است و مسئولان ترکیه در بسیاری از امور با ما مشارکت و رایزنی دارند.
* سطح روابط اقتصادی ایران و ترکیه بسیار وسیع است، البته ممکن است اختلاف‌نظراتی در برخی امور میان دو کشور وجود داشته باشد، ولی همکاری پایدار میان دو کشور حاکم است.
* زمانی که سران کشور ترکیه تقاضای انجام مذاکرات 1+5 در این کشور را خواستار شدند با وجود اینکه برخی کشورهای دیگر این تقاضا را داشتند ایران پذیرفت که مذاکرات 1+5 در استانبول برگذار شود.
* البته همین شرایط ترکیه برای کشور عراق نیز وجود دارد. عراق کشوری برجسته در منطقه است که پس از گذران یک دوره بسیار پرمشقت در دوره صدام و اشغال آمریکا در حال حاضر به سطحی از دموکراسی و آرامش رسیده است.
* زمانی که دوستان عراقی درخواست انجام مذاکرات 1+5 در این کشور را مطرح کردند، ایران از این موضوع استقبال کرد.
* این برخورد ایران با کشورهای همسایه نشان می‌دهد ایران توجهی خاص به همسایگان خود داشته و برگزاری مذاکرات در استانبول و بغداد را نشانی بر آرامش‌خواهی ایران در منطقه خواهد بود.
*در مراودات ایران و ترکیه اختلاف نظرهایی وجود دارد . همانطور که گفتید اختلاف‌نظرهایی در میان دو کشور وجود دارد و نمی‌توان گفت این اختلافات استراتژیک است.
* ایران و ترکیه هر دو معتقد به اجرای اصلاحات در سوریه هستند بنابراین اختلاف استراتژیکی در این مورد وجود ندارد و در این باره تنها روی روش و چگونگی اجرای اصلاحات مباحثی مطرح است.
* ممکن است غرب از انجام کارهای خود هدف دیگری را دنبال کند و با اعمال فشار بر ترکیه محور مقاومت را تخریب کند، ولی ممکن است ترک‌ها نسبت به مسئله سوریه نظر دیگری داشته باشند، چرا که آنها نسبت به موضوع فلسطین حساس بوده و نسبت به رفتار اسرائیل اعتراض کردند.
* نمی‌توان تصور کرد ترک‌ها با نظر آمریکا موافقند البته آنها در انجام تاکتیک دچار لغزش و اشتباه شده‌اند ولی قصد آنها با غرب مشترک نیست.
ایران خواهان اصلاحات در سوریه است
* ایران می کوشد در سوریه اصلاحات رخ دهد، دموکراسی حاکم شود ، نهادهای مدنی تشکیل شوند و محورهای مقاومت در این کشور شکسته نشود. 
* برخی کشورهای کوچک منطقه که همچنان به صورت دیکتاتوری اداره می‌شوند نگران اوضاع سوریه هستند در حالی که در زمان جنگ 33 و 22 روزه غزه و لبنان هیچ کمکی نسبت به مردم مظلوم و مسلمان فلسطین و لبنان نکردند وحتی طبق اخبار رسیده کمک‌های مخفیانه خود را به اسرائیل می‌رساندند.
* منطق ترکیه با زبان غرب متفاوت است، چرا که ملاحظات اسلامی دارد، البته ممکن است تاکتیک آنها صحیح نباشد، ولی ایران مذاکرات خود را با آنها را قطع نمی کند.
 
در طرح کوفی عنان نواقص بزرگی وجود دارد
*کوفی عنان درایران با برخی مسئولان ایرانی دیدار و گفت و گو کرد ولی آنچه مسلم است و در این مذاکرات برای ما مهم بود و به وی انتقال دادیم مسئله سوریه و مداخلات نظامی برخی کشورها در این کشور بود.
* در صورتی که کشورهای واسطه به دنبال از بین بردن خشونت در سوریه هستند باید جلوی ارسال سلاح به این کشور را بگیرند.
*در طرح کوفی عنان نواقص بزرگی وجود دارد. یکی از نواقص موجود این است که پس از ایجاد امنیت باید مدل سیاسی تعریف شود و این اصلاحات چگونه به سرانجام برسد.
* سوریه در حال حاضر به صورت آهسته و گام‌به‌گام پیش می‌رود و ایران نیز دراین اقدام از وی حمایت می‌کند تا طرح ایجاد شده به موفقیت برسد و با رفع نواقص موجود، این روند تکمیل شود.
*عجیب است غرب که طرح کوفی عنان هنوز اجرا نشده، آن را ناقص دانسته اند.
*برخی کشورهایی که تاکنون جنگی را در کشورشان تجربه نکرده اند، قصد دارند این تجربه آتشین را به سرزمین های دیگر وارد کنند تا سلاح های خود را به فروش برسانند.
* البته این کشورها نمی‌دانند که آتش این جنگ ممکن است دامن خود آنها را نیزبگیرد، لذا به آنها توصیه می کنیم که این موضوع بازی با انبار باروت است و فکر نکنند که ارسال سلاح به سوریه و به پا کردن آتش، یک تمرین ساده و بازیگوشانه است.
* زمانی که شعله جنگ روشن شود دامنگیر بسیاری از کشورها می شود.
 
با رفتار بازیگوشانه درسوریه مشق جنگ نکنیم
*هیچ کشوری حق ندارد با رفتار بازیگوشانه در خاک سوریه به تمرین جنگ پرداخته و هزینه سنگینی به مردم آن کشور تحمیل کند، بنابراین ایران با انجام اینگونه مداخلات مخالف است و آن را یک هوس سیاسی نارس می‌داند. 
* باید اصلاحات در سوریه با هزینه‌ای کم محقق شود. باید در سوریه اصلاحات ایجاد شده، حقوق مردم پرداخته شود، نهادهای مدنی شکل گیرد، انتخابات آزاد برگزار شود و به نحوی عمل شود که به هم‌ریختگی اقتصادی به وجود نیاید و کشتارهای وسیع در خاک این کشور رخ ندهد. 
 
آیا تاکنون با مخالفان بشاراسد دیدار و گفت وگو داشته اید؟ 
این پاسخ برای همه موضوعات مشترک نیست ولی برای برخی سوالات مشترک است، این حرکتی رو به جلو است و نمی‌توانیم بگوییم این اقدام متوقف شود، بنابراین باید تا به دست آوردن پیروزی مقاومت کرد، البته حاکمیت سوریه و گروه‌های مخالف باید با چارچوب مناسبی دموکراسی سوریه را تقویت کنند. 
* به صورت مستقیم و غیرمستقیم طی یک‌سال گذشته نظرات خود را به غرب اعلام کرده و سخنان آنها را درباره سوریه شنیده‌ایم، بنابراین می‌کوشیم همه آنها در مسیری حرکت کند که حقوق ملت‌های مذکور استیفا شود و اصلاحات در این کشورها صورت گیرد.
* برخی کشورها نسخه های متفاوتی برای کشورهای انقلابی تجویز می‌کنند، ولی ایران منطق خود را صریح اعلام کرده است.
* سقوط یک نظام با ارسال سلاح از بیرون محقق نمی‌شود لذا پروسه تعدیل و اصلاح از درون همیشه موثرتراست.
 
تاثیرمشارکت مردم در انتخابات مجلس نهم بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
 * دنیای غرب هنوز با گذشت 33 سال از پیروزی انقلاب، درک صحیحی از ماهیت انقلاب ایران ندارد، لذا در هر مقطع زمانی، به نحوی با حرکت‌های دموکراتیک ایران مقابله می کند. 
*رئیس مجلس هشتم اظهار داشت: زمانی که بوش به قدرت رسید، نعره‌های سیاسی بزرگی سر داد؛ تا به واسطه آن بر اراده ملت ایران اثر بگذارد ولی هیچ تاثیری نداشت.البته در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 88 دسیسه‌های زیادی مشاهده شد و دشمنان کوشیدند به شیوه های مختلف، برایران ضربه وارد کنند، در حالی که حضور پرشور مردم در انتخابات 88 پاسخ محکمی به همه این تصورات بود.
* در انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی نیز با موج سهمگینی از تحلیل‌ها و نظرات دشمنان و برخی شبکه‌ها مواجه شدیم که به القای تحریم انتخابات می پرداختند.
* البته انگیزه دیگری پشت حوادث اخیر مشاهده می‌شود چرا که دشمنان تصور می‌کردند پس از تحریم‌های گسترده علیه ایران اگر بتوانند ارتباط متقابل حکومت و مردم را مخدوش جلوه دهند می‌توانند بر موج سوار شوند و فشارهای سیاسی و بین‌المللی بیشتری را به وجود آورند.
* دشمنان از این حقیقت غافلند که مردم ایران از تیزهوشی زیادی برخوردارند و منافع ملی خود را به خوبی تشخیص می‌دهند. دشمنان نمی‌دانند هرگاه که نقشه‌ای طرح‌ریزی می‌کنند همبستگی ملت ایران بیشتر از قبل می‌شود.
*ارتباط ولی‌فقیه با مردم از خصوصیات بنیادین دینی برخوردار است، بنابراین زمانی که معظم‌له مردم را به حضور در انتخابات تشویق کردند، موج جدیدی در کشور به وجود آمد.
*در برخی شهرها که بر واگرایی‌های قومی سرمایه‌گذاری‌های زیادی صورت گرفته بود شاهد آمار 85 الی 90 درصدی مشارکت مردم در انتخابات بودیم، لذا این حضور حادثه‌ای عجیب بود.
* در برخی از شهرها که زمینه‌های نژادی و قومی در آنها به چشم می‌خورد و فرصت‌طلبان می کوشند در این مناطق سنگ‌اندازی کنند، نمایندگان آنها در دوره نهم با آرای بسیار بالایی وارد خانه ملت شده‌اند.
*حضور چشمگیر مردم در عرصه انتخابات از نظر بین‌المللی اثرگذار است و دشمنان را متوجه این حقیقت می کند که در ایران نمی‌توانند سنگ‌اندازی کنند.
سپر موشکی عربستان علیه تهدید ایران
*طرح این موضوع، مسئله موذیانه‌ای است که دشمنان طرح ریزی کرده اند. آنها با ایجاد هراس تصنعی در منطقه می کوشند پول نفت و گازکشورهای منطقه را در ازای فروش سلاح‌های جنگی به دست آورند.
* موضوع هلال شیعه در ابتدا توسط شاه اردن و سپس توسط سایر افراد مطرح شد که سروصدای زیادی به پا کرد، البته آنها این مسئله را برای جنگ 33 روزه مطرح کردند چرا که حزب‌الله شیعه بود و در برابر اسرائیل مقاومت می کرد بنابراین موضوع هلال شیعه را به طرح ریزی کردند.
*البته زمانی که در جنگ 22 روزه ایران در کنار لبنان قرار گرفت، دیگر نتوانستند موضوع هلال شیعه را بیان کنند بنابراین مسئله فارس بودن را پیش کشیدند که یک بازی جدیدی است.
 
برخی از شایعات در خصوص احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران
* اسرائیلی‌ها اینقدر بی‌عقل نیستند که به میدانی وارد شوند که از پیش نتیجه آن را می دانند، چرا که آنها در برابر یک گروه کوچک لبنان (حزب‌الله) شکست خوردند بنابراین قطعا در برابر ایران 70 میلیونی نمی‌توانند تاب بیاورند.
* اسرائیل می‌داند پای هر کشوری که به ایران باز شود، به سادگی نمی‌تواند از آن خارج شود، و صدام این موضوع را به خوبی درک کرد، بنابراین آنها می‌توانند با مراجعه به کتاب خاطرات مسئولان نظامی ارشد عراق، خاطرات آنها را مطالعه کرده و متوجه شوند صدام در جنگ با ایران در چه مخمصه‌ای گرفتار شده بود.
/27212
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    19 4
    سلام به نظر من به این سه جزیره یک تیم لیگ برتری فوتبال اهدا شود که در لیگ برتر بازی کند یا اینکه تیم آلومینیوم هرمزگان را تغیر نام و به جزیره ابوموسی منتقل کنند تااین تیم کلیه بازی های خودرا درجزیره ابوموسی برگزار کندتا نام این جزیره اینقدر گفته شود مثل جام خلیج همیشگی فارس که برای همیشه در گوش دشمنان ایران فرو برود
  • بدون نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    6 3
    تو رو خدا یه روز حمله به امارات واین شیخ نشینان رو بصورت کنترات هم شده به یکی از شهرهای کشور عزیزمان بدهند تا تمامشون رو به دریا بریزیم آخه تو رو به حضرت عباس نگاه کن امارات کیه که چشم به خاک ما دارد و ما نباید این توهین رو ببینیم و حرص نخوریم
  • بدون نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    7 3
    احمدی نزاد این کارش به جا بود که از جزایر خودمون طرفداری کرد که حق همینه