۰ نفر
۱۹ تیر ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۱
رسانه، باید امیدآفرین باشد

استاندار همدان گفت: اعتماد بین رسانه‌ها، مسئولان و مردم باید تقویت شود تا پیام‌ها به درستی منتقل شوند و افکار عمومی اقناع گردد.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان، حمید ملانوری‌شمسی امروز در جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان، با تأکید بر اینکه رسانه‌های خودی باید به یکدیگر اعتماد کنند و از ایجاد حواشی و شایعات جلوگیری نمایند، گفت: به عنوان نمونه، در دوران دفاع مقدس، هنوز پس از سال‌ها، جنبه‌هایی از آن جنگ که محرمانه و سری بوده، برای برخی ناشناخته باقی مانده است.

وی افزود: در شرایط ویژه، گاهی لازم است اطلاع‌رسانی با نگاهی امنیتی و حرفه‌ای انجام شود، اما این به معنای عدم اطلاع‌رسانی نیست؛ بلکه باید با سیاست‌گذاری دقیق و خرد جمعی پیش رفت. البته برای تحقق این هماهنگی، آموزش و فرهنگ‌سازی بسیار اهمیت دارد.

مقام اجرایی استان همدان با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در این زمینه دارند، تأکید کرد: نقش رسانه تنها انتقال اخبار نیست، بلکه در فرهنگ‌سازی، تبیین مسائل و امیدآفرینی نیز بسیار مهم است. رسانه‌ها باید به گونه‌ای عمل کنند که در عین آگاهی و هوشیاری، موجب نگرانی مردم نشوند. در این میان، اعتماد عمومی به رسانه‌ها و مسئولان بسیار تعیین‌کننده است.

ملانوری با اشاره به اینکه در این جنگ رسانه‌ای و اقتصادی، رسانه‌های داخلی باید حامی نظام و منافع ملی باشند و از انتشار اخبار غلط یا جهت‌دار که به سود دشمن است خودداری کنند، بیان کرد: وقتی اعتماد متقابل بین مسئولان و رسانه‌ها شکل بگیرد، می‌توان از نقدهای سازنده استقبال کرد و زمینه رشد و بهبود عملکرد فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه رسانه نباید صرفاً به دنبال جذب مخاطب باشد بلکه باید به منافع بلندمدت نظام و جامعه بیندیشد، از همه رسانه‌ها و فعالان حوزه اطلاع‌رسانی که در این مدت سخت پای کار بوده‌اند، قدردانی کرد و افزود: حضور و تلاش‌های شما در انعکاس صحیح اخبار و کمک به اقناع افکار عمومی قابل تقدیر است و امیدوارم با تشکیل منظم و منسجم شورای اطلاع‌رسانی، بتوانیم با هماهنگی بیشتر، پاسخگوی نیازهای اطلاع‌رسانی مردم باشیم و به تقویت انسجام اجتماعی، امیدآفرینی و اعتمادسازی در جامعه کمک کنیم.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه وجود شورای اطلاع‌رسانی، نیازمند انسجام و هماهنگی جدی است، گفت: در ذهن من، شورای اطلاع‌رسانی باید همانند شورای تأمین استان عمل کند. همان‌طور که در شورای تأمین، دستگاه‌های مختلف گرد هم می‌آیند، موضوعات مهم امنیتی و اجتماعی را به اشتراک می‌گذارند، گزارش‌ها و اطلاعات را بررسی و نهایتاً تصمیم‌گیری می‌کنند، شورای اطلاع‌رسانی نیز باید چنین جایگاهی داشته باشد. اعضا باید اطلاعات دقیق و موضوعات کلان استان را بیان کنند تا بتوانیم به تصمیمات جمعی و یکپارچه در حوزه اطلاع‌رسانی برسیم.

ملانوری، کار اصلی شورای اطلاع‌رسانی را سیاست‌گذاری کلان در این حوزه دانست و بیان کرد: اینکه چه موضوعاتی نیاز به طرح در این جلسات دارند و به چه شیوه‌ای باید اطلاع‌رسانی شوند، باید در این شورا مشخص شود. بخش تخصصی اطلاع‌رسانی و رسانه، وظیفه رسانه‌ها و واحدهای روابط عمومی دستگاه‌های دولتی و خصوصی است، اما شورای اطلاع‌رسانی باید سیاست‌گذاری راهبردی کلان را انجام دهد تا فعالیت رسانه‌ها هدفمند و هماهنگ باشد.

وی با بیان اینکه وظیفه رسانه‌ها، انتقال درست و به‌موقع اطلاعات به مردم، ایجاد رابطه دوسویه با دستگاه‌ها و پاسخگویی به نیازهای جامعه است، تأکید کرد: رسانه‌های ملی و بخش خصوصی نیز به سهم خود کار اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهند، اما علت تشکیل شورای اطلاع‌رسانی، لزوم ایجاد هماهنگی در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات کلان در زمینه اطلاع‌رسانی است.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه در شرایط جنگ و فشارهای شدید، وظیفه رسانه‌ها بسیار سنگین‌تر می‌شود، عنوان کرد: رسانه‌ها باید دو کار مهم را هم‌زمان انجام دهند؛ اول، مردم را از نظر روانی آرام کنند و احساس ناامنی و اضطراب را کاهش دهند تا زندگی روزمره مختل نشود؛ دوم، مردم را نسبت به وضعیت حساس کنند تا از بروز رفتارهایی مانند احتکار و ذخیره‌سازی بی‌رویه جلوگیری شود.

ملانوری افزود: وقتی اعتماد متقابل بین مسئولان و رسانه‌ها شکل بگیرد، می‌توان از نقدهای سازنده استقبال کرد و زمینه رشد و بهبود عملکرد فراهم خواهد شد. بنابراین رسانه باید صرفاً به دنبال جذب همه نو مخاطب باشد بلکه باید منافع بلندمدت نظام و جامعه را در نظر بگیرد.

کد خبر 2087929

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین