ریحانه اسکندری: فیلم «سوپرمن» از جیمز گان، یکی از فیلمهای مورد انتظار تابستان در آمریکا، با افتتاحیه قوی در سینماها خبرساز شد.
۱۲۲ میلیون دلار در ۴۱۳۵ سینما برای بازار داخلی ایالات متحده و ۹۵ میلیون دلار دیگر در ۷۹ کشور جهان، که مجموع جهانی آن را به ۲۱۷ میلیون دلار رساند.
شروع نسبتاً متوسط فیلم در بازارهای بینالمللی جای تعجب نداشت، زیرا خاستگاه این ابرقهرمان کمیکبوکی همواره بسیار آمریکاییمحور بوده و جنبه نجاتدهندهاش همانطور باقی مانده است. (نباید فراموش کرد که فیلم زک اسنایدر در ۲۰۱۳ با عنوان «مرد فولادین» منتشر شده است نه «سوپرمن».) جالب اینکه در روز افتتاحیه نسخه جدید، رئیسجمهور دونالد ترامپ تصویری میمگونه از خودش در لباس سوپرمن منتشر کرد.
این فیلم نقطه عطفی در بازسازی دیسی استودیو و یکی از ارزشمندترین سری فیلمهای کمیکبوکی هالیوود محسوب میشود. گان که هم نویسنده و هم کارگردان فیلم است، در سمت مدیریت مشترک دیسی استودیو با پیتر سفرن نیز فعالیت میکند و این نخستین فیلم تحت هدایت آنها از سوی کمپانی براداران وارنر، بهسرپرستی دیوید زاسلاو، است.
میتوان گفت «سوپرمن» توانست با موفقیت از بحران کسلکننده شدن آثار ابرقهرمانی عبور کند و اولین فیلم کمیکبوکی است که طی یک سال گذشته فروش داخلیاش از ۱۰۰ میلیون دلار گذشت. آخرین مورد مشابه فیلم «ددپول و وولورین» از مارول، با بازی رایان رینولدز بود که در تابستان ۲۰۲۴ با افتتاحیه باورنکردنی ۲۱۱ میلیون دلاری پا به عرصه گذاشت.
در میان تمامی فیلمهای ۲۰۲۵، اثر گان جز سه فیلمی است که افتتاحیهای بالای ۱۰۰ میلیون دلار داشته؛ دو فیلم دیگر عبارتاند از «ماینکرفت» از وارنر با ۱۶۲.۸ میلیون دلار و لایو-اکشن «لیلو و استیچ» از دیزنی با ۱۴۶ میلیون دلار. عبور از مرز ۱۰۰ میلیون دلار در دوران پساکرونا، بهویژه برای ژانر آسیبدیدهی ابرقهرمانی، دستاورد کوچکی نیست.
دیسی در این سالها ضربههای سختی دیده است. «سوپرمن» پس از «زن شگفتانگیز» با ۱۰۳.۳ میلیون دلار در ۲۰۱۷ و «بتمن» مت ریوز با ۱۳۴ میلیون دلار در ۲۰۲۲ سومین فیلم این کمپانی است که توانسته تا حدودی شرایط را جبران کند.
نکته جالب دیگر اینکه فیلم گان از «مرد فولادین» با افتتاحیه ۱۱۶.۷ میلیون دلار پیشی گرفت و عنوان بزرگترین افتتاحیه داخلی برای یک فیلم مستقل «سوپرمن» را از آن خود کرد.
در ۲۰۰۶، فیلم «بازگشت سوپرمن» به کارگردانی برایان سینگر در شش روز نخست نمایش در آمریکای شمالی به رقم فروش ۸۴ میلیون دلار رسید که شامل ۵۲.۵ میلیون دلار در سهروز اول بود. دنباله «مرد فولادین» یعنی «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» در سال ۲۰۱۶، رکورد بزرگترین افتتاحیه داخلی دیسی با ۱۶۶ میلیون دلار را در تعطیلات عید پاک ثبت کرده بود.
تا پیش از این، جیمز گان بیشتر بهدلیل ساخت سهگانه موفق «نگهبانان کهکشان» برای مارول شناخته میشد. قسمت دوم این مجموعه با ۱۴۶.۵ میلیون دلار، بهترین افتتاحیه او در بازار داخلی است. «سوپرمن» احتمالاً این رکورد را نمیشکند اما با عبور از ۱۱۸.۲ میلیون دلار «نگهبانان کهکشان ۳»، اکنون دومین افتتاحیه بزرگ کارنامه گان است (بدون در نظرگرفتن تورم).
واکنشها به «سوپرمن» مثبت بوده و فیلم به لطف تبلیغات خوب، به موفقیت ادامه میدهد. این فیلم امتیاز A- را از مخاطبان در نظرسنجی سینمااسکور دریافت کرده که همسطح «مرد فولادین» و بالاتر از B+ فیلم «بازگشت سوپرمن» است. امتیاز تماشاگران در راتن تومیتوز ۹۴ درصد و امتیاز منتقدان ۸۲ درصد بوده است. این عنوان مهم همچنین از تنوع قومی مخاطبان نیز بهره میبرد.

در آستانه آخر هفته، افتتاحیه «سوپرمن» تحت نظر شدید تحلیلگران قرار داشت. در حالی که سرویسهای رهگیری پیشبینی کرده بودند فروش داخلی فیلم از ۱۳۰ میلیون دلار فراتر برود، اما وارنر و دیسی با احتیاط، تخمینی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار را اعلام کرده بودند. آنهم بهدلیل بازار شلوغ و همچنین «عامل نگرانکننده کتابهای مصور» که اغلب باعث افت فروش میشود. حتی استودیوهای رقیب نیز تأیید کردند که در حال حاضر، بازار بیش از حد با آثار با گرایش مردانه اشغال شده است؛ آثاری نظیر «تولد دوباره دنیای ژوراسیک» از یونیورسال و فیلم «فرمول یک» از اپل اورجینال فیلمز.
بر اساس نظرسنجیهای خروجی، ۶۸ درصد خریداران بلیت «سوپرمن» را مردان تشکیل میدادند و تقریباً دو سوم مخاطبان بین ۱۸ تا ۳۴ سال بودند. در حالی که فنبویها معمولاً در آخر هفته افتتاحیه به تماشای فیلمها میروند، تماشاگران مسنتر معمولاً برای اجتناب از شلوغی، صبر میکنند یا اصلاً به سینما نمیروند. به لحاظ جنسیتی، انتظار میرود این ترکیب در ادامه متعادلتر شود.
در فیلم جدید «سوپرمن»، دیوید کورنسوت نقش اصلی را ایفا میکند، ریچل برازناهن در نقش لوئیس لین ظاهر میشود و نیکولاس هولت نقش لکس لوتر را بازی میکند. سایر بازیگران عبارتاند از: اسکایلر گیسوندو (جیمی اولسن)، ایزابلا مرسد (هاوکگرل)، بک بنت (استیو لومبارد)، نیتن فیلیون (گای گاردنر)، آنتونی کریگن (متامورفو) و ادی گاثگی (مستر تریفیک).
بازسازی و تقویت برند دیسی اولویت اصلی دیوید زاسلاو، مدیرعامل وارنر دیسکاوری، بوده و تصمیم او برای سپردن مسئولیت به جیمز گان و پیتر سفرن حرکتی غیرمتعارف اما هدفمند تلقی میشود.
گان و سفرن در سال ۲۰۲۲ سکان رهبری دیسی را به دست گرفتند و مأموریت یافتند تا جهتگیری خلاقانه دیسی را یکپارچه و بازآفرینی کنند و حیاتی تازه در یکی از نمادینترین سری داستانگوییها ایجاد کنند. زاسلاو در بیانیهای گفت: «یادم هست در نخستین دیدارم با جیمز، او درباره کودکیاش در میزوری حرف میزد؛ اینکه چگونه شخصیتهای دیسی برایش فقط داستان نبودند، بلکه خانوادهاش بودند. این پیوند عاطفی قوی با قهرمانان دیسی باعث شد مطمئن شوم او فرد مناسبی برای زنده کردن این شخصیتهاست. عشقش به دنیای دیسی در هر فریم از کارهایش میدرخشد.»
در سوی دیگر، «تولد دوباره دنیای ژوراسیک» از یونیورسال و امبلین، در دومین هفته اکران خود، از مرز ۵۰۰ میلیون دلار فروش جهانی عبور کرد. این فیلم در آمریکای شمالی با فروش ۴۰ میلیون دلاری از ۴۲۲۴ سالن سینما، مجموع فروش داخلی خود را به ۲۳۲.۱ میلیون دلار رساند.

کاهش فروش آن نسبت به هفته اول تنها ۵۷ درصد بود. کاهشی که کمتر از حد انتظار بود. در بازارهای بینالمللی نیز ۶۸.۱ میلیون دلار بهدست آورد تا مجموع جهانیاش به ۵۲۹.۵ میلیون دلار برسد. این فیلم در چین بسیار موفق ظاهر شده و تنها چند روز با کسب عنوان پرفروشترین فیلم هالیوودی سال در این کشور فاصله دارد.
«تولد دوباره دنیای ژوراسیک» همچنان فراتر از پیشبینیها عمل میکند. مقایسه کلی نشان میدهد که شروع ژوراسیک بسیار قدرتمندتر از سوپرمن بوده و این نشانگر این است که دایناسورهای ساخته استیون اسپیلبرگ همچنان گزینهای محبوب برای فرار تابستانی مخاطباناند.
فیلم «فرمول یک» به کارگردانی جوزف کوزینسکی نیز با وجود واگذاری سالنهای آیمکس به «سوپرمن»، همچنان با قدرت ادامه میدهد. این فیلم در سومین آخر هفته اکران خود تنها ۵۰ درصد افت فروش داشت و با درآمد تقریبی ۱۳ میلیون دلار از ۳۴۱۲ سالن سینما، مجموع فروش داخلی خود را به حدود ۱۳۶ میلیون دلار رساند. فروش جهانی آن نیز اکنون بیش از ۳۷۵ میلیون دلار است.
فیلم لایواکشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید» از یونیورسال و دریمورکس انیمیشن نیز در پنجمین هفته اکران خود همچنان در رتبههای بالای جدول فروش قرار دارد و اکنون از مرز ۵۵۰ میلیون دلار فروش جهانی گذشته است. این فیلم با فروش ۷.۸ میلیون دلاری در آمریکای شمالی از ۳۸۲۵ سالن، مجموع فروش داخلی خود را به ۲۳۹.۸ میلیون دلار رساند. در بازار بینالمللی نیز ۱۳ میلیون دلار دیگر فروخت و مجموع فروش خارجیاش را به ۳۲۰.۹ میلیون دلار و جهانیاش را به ۵۶۰.۸ میلیون دلار رساند.
فیلم «الیو» از پیکسار، که با مشکلات زیادی روبهرو بود، جدول را در رتبه پنجم داخلی به پایان رساند. این فیلم با فروش ۳.۹ میلیون دلاری از ۲۷۳۰ سالن در چهارمین هفته اکرانش، اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش جهانی دارد؛ شامل ۶۳.۷ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۵۳.۶ میلیون دلار در بازارهای خارجی. با این روند، بهنظر میرسد «الیو» در میان کمفروشترین آثار تاریخ پیکسار قرار گیرد.
منبع: هالیوودریپوتر
۵۹۲۴۴
نظر شما