به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هایما S۵ یک کراس اوور نه چندان بزرگ محسوب میشود که در ایران خودرو خراسان مونتاژ شده و به بازار ایران عرضه میگردد. این خودرو از همان بدو رونمایی و عرضه همواره به دلایل گوناگون تقریبا بازیگر سیاهی لشگر بازار بوده و هیچگاه نتوانسته نقش اصلی را ایفا نماید. این خودرو در سالهای حضور در بازار کشورمان تغییرات خرد و درشت بسیاری را تجربه کرده است. از تغییر جلوپنجره و برخی اجزای ظاهری و کابین گرفته تا تغییر پیشرانه و گیربکس. حال در این محتوا قصد داریم به شرح کاملی از نسخه پرو از هایما S۵ بپردازیم.
هایما و مدل S۵
به نقل از اسب بخار، کراس اوور S۵ محصول کمپانی هایما است که ما در ایران این نشان را با کمپانی ایران خودرو میشناسیم. هایما در ابتدا با سرمایهگذاری مشترک مزدا و چینیها به وجود آمد و پس از آن، عمده سهم آن به FAW رسید. در حال حاضر، این خودروساز زیرمجموعه ای از FAW به حساب میآید، اما از نشانهای مطرح این گروه خودروسازی نیست. خودروی S۵ در سالهای حضورش در بازار کشورمان، تغییرات خرد و درشت بسیاری را تجربه کرده است که از جمله آنها می توان به تغییرات اندک ظاهری تا تغییرات اساسی در بخش فنی اشاره داشت.
طراحی ظاهری هایما S۵ پرو
هایما S۵ از آن دسته خودروهایی است که دقیقاً برعکس S۷، از بدو ورود به بازار هیچگاه مورد توجه و استقبال آنچنانی قرار نگرفت. شاید یکی از دلایل این امر را بتوان طراحی گیج و سردرگم این کراس اوور دانست. خطوط به کار رفته در بدنه این خودرو حتی در زمان رونمایی اولیه نیز تناسبات لازم را نداشتند و این موضوع با گذشت زمان و تغییر زبان طراحی خودروهای جدید، بدتر هم شد.
در سالهای گذشته ایران خودروییها به درستی پی بردند که جلوپنجره قبلی S۵ با آن خطوط افقی و پهن کرومی، بسیار از مد افتاده و زشت است. به همین سبب با نیم نگاهی به هایما ۸S، به سراغ بهروزرسانی جلوپنجره این خودرو رفتند. اکنون جلوپنجره جدید هایما S۵ پرو، طرح کهکشانی دارد و قطعات دکوراتیو کرومی نیز زینت بخش گرافیک داخلی این جلوپنجره شدهاند. به طور کلی باید گفت هایما S۵ از نظر طراحی ظاهری حتی در مقابل حریفانی همچون ریرا نیز حرفی برای گفتن ندارد و یکی از عمده دلایل فروش ضعیف این خودرو نیز دقیقاً همین سبک طراحی آن است.
البته شایان ذکر است که در نسخه پرو، رینگ ها تغییر کردهاند و بج Pro نیز روی در صندوق اضافه شده است. سمت چپ صندوق هم بجای Haima عبارت TGDI نقش بسته که نشان از تغییر فنی این خودرو دارد.
ابعاد خودرو، فضای صندوق و مخزن سوخت
هایما S۵ پرو ایران خودرو ۴,۳۵۸ میلی متر طول، ۱، ۸۲۳ میلی متر عرض و ۱,۶۳۰ میلی متر ارتفاع دارد. فاصله محوری S۵ هم برابر با ۲,۶۳۰ میلی متر اعلام شده است. حجم صندوق بار S۵ و حجم باک سوخت آن هم به ترتیب ۳۲۰ و ۶۰ لیتر است.
امکانات ایمنی و رفاهی
از امکانات ایمی و رفاهی S۵ پرو میتوان به مواردی همچون ترمز جلو و عقب دیسکی، ترمز ضدقفل، اتوهلد، سیستم کمکی ترمز، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و سراشیبی، سیستم کنترل پایداری و کشش، ترمز پارک برقی، شش عدد ایربگ، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، غربیلک فرمان چرمی، تهویه اتومات، سیستم مالتی مدیا ۷ اینچی، بلوتوث، ۴ عدد اسپیکر، ۲ عدد تیوتر، دی لایت، سیستم روشنایی ترک خودرو، آینههای جانبی تاشو برقی، کلیپر قرمز ترمز، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، ایزوفیکس، تریم چرمی صندلیها، صندلیهای برقی جلو، گرمکن جلو، سانروف، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم استارت و ورود بدون کلید و… اشاره کرد.
میتوان به صورت خلاصه بیان کرد که نسخه Pro نسبت به قبل به امکانات بیشتری همچون سنسور نور و باران، ترمز پارک برقی، اتوهلد، گرمکن صندلیهای جلو و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی مجهز شده است.
مشخصات فنی هایما S۵ پرو
هایما S۵ پرو به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو با ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک توان آن را به چرخهای جلوی این کراس اوور میرساند. پیشرانه مذکور با کد JL۴۷۳ZQ۷ از نوع GDI بوده و با پیشرانه هایما S۷ پرو دقیقا یکسان است؛ این یعنی از همان پیشرانه چانگان برای این مدل هم استفاده شده است. مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو ۷.۷۶ لیتر در هر صد کیلومتر است. سیستم تعلیق عقب مولتی هم از دیگر موارد فنی است که می توان به آن اشاره کرد.
این خودرو در گام نخست عرضه در بازار به پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۱۴۹ اسبی و ۲۱۰ نیوتن متری به همراه گیربکس سی وی تی مجهز بود. در گام بعدی اما S۵ به لحاظ فنی کمی دگرگون شد. پیشرانه این خودرو در فاز دوم ۱۶۱ اسبی شد و گشتاورش نیز به ۲۲۳ نیوتن متر افزایش یافت. گیربکس این نسخه هم از سی و ی تی به ۶ سرعته AT تغییر یافته بود.
نوع موتور | (توربوشارژ GDI) JL۴۷۳ZQ۷ |
حجم موتور (cc) | ۱۴۹۴ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۱۷۵ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۲۸۰ نیوتن متر در۱۷۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
نوع سوخت | بنزین |
سیستم انژکتوری | پاشش مستقیم |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۷۰ |
سیستم انتقال قدرت | ۶ سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت داخل شهر (Lit/۱۰۰ km) | ۱۰/۱۵ |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/۱۰۰ km) | ۶/۳۶ |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/۱۰۰ km) | ۷/۷۶ |
طول خودرو (mm) | ۴۳۵۸ |
عرض خودرو بدون احتساب آینه جانبی(mm) | ۱۸۲۳ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۶۳۰ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۶۳۰ |
وزن خودرو بدون سرنشین و تجهیزات اضافی (kg) | ۱۴۴۵ |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۶۰ |
حجم فضای صندوق عقب (Lit) | ۳۲۰ |
تجربه رانندگی و درگ
برای شروع کار با نسخه پرو، به سراغ درگ این مدل با نمونه قبلی رفتیم. درگ هر خودرو با دو سرنشین انجام شد. در همان شروع حرکت، به خوبی تفاوت فاحش میان قدرت و گشتاور مدل جدید و قبلی مشخص بود. جایی که شتاب اولیه سبب میشد نسخه پرو در همان ابتدا با نمونه قبلی، چند متر فاصله بیاندازد. تعویض دندهها به خوبی صورت میگیرد و درواقع شاهد هماهنگی خوبی میان موتور و گیربکس هستیم. سواری خودرو در کلاس خود نه آنچنان نرم ونه چندان خشک است که با توجه به اقتصادی بودن این کراس اوور (در بازار جهانی و نه در بازار ایران) قابل توجیه است. عملکرد ترمزها و سیستم کنترل پایداری هم باید گفت مثبت ارزیابی میشود. فضای پا و سر در هر دو ردیف کافی است اما تعبیه کلیدهای شیشه بالابر روی پنل میانی دو صندلی، موردی است که اصلا خوشایند نبوده و حس یک خودروی بسیار اقتصادی را به راننده و سرنشین جلو میدهد.
رقبای بازار
از رقبای بازار هایما S۵ پرو میتوان به خودروهایی همچون تیگارد X۳۵، ریرا، ام وی ام X۵ و لاماکو فلو اشاره کرد. از طرفی کی ام سی X۵ نیز به نوعی میتواند یک رقیب بسیار قدر برای S۵ به شمار آید.
۵۸۳۲۲
نظر شما