به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از اسب بخار، یکی از چالشهای ماندگار در توسعه خودروهای آفرود و پیکاپ، مدیریت ضربات جاده و ارتعاشات بدنه روی راننده و سرنشینان است. سالانه هزاران نفر به دلیل خستگی مفرط از شوکهای ناشی از مسیرهای آفرودی دچار آسیبهای اسکلتی یا عضلانی میشوند و کیفیت رانندگی آنها کاهش مییابد.
خودروسازان همواره به دنبال راه حلهایی بودهاند تا ضمن حفظ استحکام شاسی و بازدهی سیستم تعلیق خودرو، محیط داخل کابین را برای سرنشینان آرام و کنترلشده سازند. نوآوری صندلی ایزوداینامیک تویوتا، مخصوص مدل TRD Pro تاکوما، پاسخی است هوشمندانه و علمی به این دغدغه دائمی.
مفهوم مهندسی صندلی ایزوداینامیک؛ فراتر از یک صندلی معمولی
IsoDynamic Performance Seat صرفاً یک نشیمن جدید نیست، بلکه یک سیستم کاملاً ماژولار، نیمه فعال و منطبق با شرایط مسیر به حساب میآید.
در قلب طراحی این صندلی، مکانیزمهای تعلیق کوچک (miniature dampers & shock absorbers) قرار دارد که مشابه فنرهای خودرو، بین بدنه صندلی و ریلهای پایه نصب شدهاند. این دمپرها با بهرهگیری از ترکیب هوا و روغن یا مجموعهای از فنرهای فلزی و الاستومری، میتوانند شتابها و تغییر موقعیت ناگهانی را نرم کرده و شوکهای شدید حاصل از دستانداز، سنگ، شیار و ناهمواریهای مسیر را جذب کنند.
نکته مهم دیگر؛ وجود دو محور حرکتی
- حرکت عمودی (Vertical Damping): این محور اصلی بیشترین ضربات را جذب میکند. مانند پریدن چرخها از روی سنگ یا افتادن در چاله که چنانچه صندلی پاسخی ندهد، نیروی آن مستقیم به دیسک کمر فرد وارد خواهد شد.
- حرکت عرضی (Lateral Compliance): هنگام برخورد به برآمدگیهای جانبی یا عبور از مسیر مارپیچ و شیبدار، صندلی تا حد کنترل شدهای قابلیت جابهجایی در محور افقی و جانبی دارد تا بدن کاربر بدون حرکات ناگهانی موقعیت خود را روی صندلی حفظ کند.
- طراحی ارگونومیک: رویه صندلی از چند لایه فوم با سختی متغیر ساخته شده است تا نه فقط راحتی بلکه پشتیبانی طبی از کمر و شانهها را تضمین کند. روکشها اغلب قابلیت تنفس بالا دارند و در برخی مدلها، از پارچهها و چرمهای مقاوم در برابر فرسایش و تعریق استفاده میشود.
عملکرد و مزایای عملکردی در عمل؛ تجربهای نوین برای راننده و سرنشین
کاهش انتقال لرزش
سیستم تعلیق صندلی ایزوداینامیک میتواند بخش عمدهای از فرکانسهای مخرب (از ۵ تا ۲۵ هرتز) که بیشترین آسیب را به بدن وارد میکنند، خنثا کند. در مسیرهای خاکی و صخرهای، این ویژگی باعث میشود که سرنشینان حتی در مدت طولانی، دچار کوفتگی و کمر درد نشوند.
بهبود پایش و واکنشپذیری راننده
حفظ حالت صحیح نشستن و برخورداری از آرامش بدنی در خودرو، تأثیر مستقیمی روی واکنشهای عصبی و رفتار حرکتی راننده دارد. طبق گزارشهای تست میدانی، رانندگان تاکوما مجهز به این صندلی، در مسیرهای دشوار آفرود، تسلط و واکنش بهتری نسبت به خودروهای فاقد این سیستم دارند. همچنین کاهش حرکات ناگهانی سر و بدن باعث پایداری بیشتر دید راننده شده و خطای انسانی به نحو محسوسی کاسته میشود.
پشتیبانی از سلامتی طولانی مدت
فرسودگی زودرس ستون فقرات یک معضل جدی برای رانندگان حرفهای و آفرودبازهاست. با جذب ضربات توسط سیستم تعلیق صندلی، فشار مکانیکی روی مهرهها، دیسکها و عضلات حمایتی کمر به طرز چشمگیری کاهش مییابد.
سیستمهای قابل تنظیم و شخصی سازی؛ انعطاف برای هر راننده
یکی از نقاط قوت IsoDynamic، قابلیت شخصی سازی است. اغلب این صندلیها به واسطه پیچهای تنظیم یا دکمههای برقی، امکان انتخاب بین درجات مختلف سختی (Firmness) و نرمی (Softness) را به افراد میدهند. این امر نه تنها لذت رانندگی را برای افراد سنگین وزن و سبکتر متناسب میسازد، بلکه برای شرایط آب و هوایی مختلف (سرما، گرما) و انواع مسیر (اتوبان، شهری، آفرود) کاربردی است.
سیستم تنظیم پشتی، بالشتکهای کناری و حتا میزان باز و بسته شدن بالشتکهای بادی (در مدلهای لوکستر) کمک میکند تا راننده در سفرهای طولانی یا کوتاه، آرامش بیشتری را تجربه کند. این صندلیها معمولاً مجهز به گرمکن، تهویه و پشتیبانی از وضعیت بدن در گردشهای تند نیز هستند.
جنبههای مقایسهای و آیندهی فناوری
در گذشته، صندلیهای معلق (Suspended seats) تنها در کامیون سنگین یا ماشین آلات راهسازی استفاده میشد؛ آنها ساده، حجیم و غیر ارگونومیک بودند. اما ایزوداینامیک تویوتا با ترکیب فناوریهای مدرن (تحلیل حرکت سیال، فنرهای هوشمند، مصالح کامپوزیتی سبک وزن) و طراحی پیشرفته، نسل جدیدی از صندلیهای هوشمند و شخصیساز را پیش روی بازار قرار داده است.
مقایسه عملی نشان میدهد که سطح ارتعاش انتقال یافته به بدن راننده با صندلی ایزوداینامیک حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر از صندلیهای سنتی است. این تفاوت به خصوص در رانندگی طولانی مدت و شرایط شدید از نظر ارگونومی و سلامت کاملاً محسوس است.
جمع بندی نهایی؛ تکنولوژی برای آسایش و بهرهوری
صندلی ایزوداینامیک نه فقط یک ویژگی رفاهی، بلکه یک دستاورد فناورانه است، پلی میان علم مهندسی خودرو و علوم زیستی که هدف آشکارش حفظ سلامت، افزایش بهرهوری و خلق تجربهای شاداب و راحت در خطوط مقدم ماجراجویی است. استفاده از این فناوری در تاکوما را میتوان نقطه عطفی در آینده صندلیهای خودرو، نه تنها در حوزه آفرود، بلکه در تمامی وسایل نقلیهی فردا دانست.
۲۲۷۳۲۲
نظر شما