اعتیاد به ویدیوهای کوتاه عملکرد مغز را مختل می‌کند

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد اعتیاد به پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام ریلز و یوتیوب شورتز، می‌تواند بر نحوه تصمیم‌گیری مالی کاربران اثر منفی بگذارد و حساسیت آن‌ها به زیان را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش دیجیاتو، بر اساس نتایج یک مطالعه تازه منتشرشده در مجله NeuroImage، مصرف مداوم و اعتیادآور ویدیوهای کوتاه در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نحوه عملکرد مغز را تغییر دهد. پژوهشگران با بررسی فعالیت مغزی ۳۶ دانشجوی ۱۸ تا ۲۴ ساله در حین انجام آزمون‌های تصمیم‌گیری، دریافتند افرادی که علائم بیشتری از اعتیاد به ویدیوهای کوتاه داشتند، نسبت به زیان‌های مالی حساسیت کمتری دارند و تصمیمات سریع‌تر و عجولانه‌تری می‌گیرند.

مطالعه با استفاده از تصویربرداری fMRI نشان داد این دسته از کاربران در نواحی مغزی مرتبط با کنترل شناختی و ارزیابی ارزش، فعالیت کمتری داشتند و در عوض هنگام ارزیابی زیان، نواحی مربوط به واکنش‌های حسی و حرکتی فعال‌تر بودند.

دکتر «چیانگ وانگ»، استاد روان‌شناسی دانشگاه تیانجین و نویسنده اصلی مقاله، هشدار داده است: «اعتیاد به ویدیوهای کوتاه یک تهدید جهانی برای سلامت عمومی است. کاربران چنین پلتفرم‌هایی اغلب تمرکز، خواب و سلامت روان خود را قربانی پاداش‌های فوری می‌کنند.»

به گفته او، استفاده افراطی از محتوای کوتاه می‌تواند الگوهای رفتاری مشابه با اعتیاد به مواد یا قمار ایجاد کند و باعث شود افراد هزینه‌های بلندمدت آن را دست‌کم بگیرند.

۲۲۷۲۲۷

کد خبر 2097942

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین