فرهاد تجری یکی از اعضای کمیته و عضو کمیسیون قضائی در هدف از به تعویق انداختن این گزارش و اعلام آن در مجلس را اهمیت ویژه آن عنوان کرد.

سپیده سعیدی: کمیته ویژه پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان بعد از انتخابات که قرار بود پیش از این گزارش عملکرد خود را به مجلس ارائه نمایند، این اقدام را به خاطر همزمانی با مسائل پر اهمیت دیگر به تعویق انداخت. این کمیته با بیش از 2 ماه پیگیری و تجسس در این رابطه قرار است گزارشی مبسوط را به مجلس ارائه کند که قطعاً پاسخ سؤالات بسیاری از افراد به ویژه خانواده‌های بازداشت‌شدگان درآن درج شده است. فرهاد تجری یکی از اعضای کمیته و عضو کمیسیون قضائی در هدف از به تعویق انداختن این گزارش و اعلام آن در مجلس را اهمیت ویژه آن عنوان کرد چرا که رسیدگی به این پرونده هنوز هم جای کار دارد و کمیته تا آخرین لحظه نیز در پی تکمیل آن تلاش می‌کند.

آقای تجری پیش از این اعلام شده بود که قرار است این گزارش در تاریخی معین قرائت شود اما این اقدام انجام نشد و قرائت گزارش به تأخیر افتاد؟
همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر مسئله دیگری در مجلس مطرح است که اذهان نمایندگان را به خود مشغول کرده است و آن طرح هدفمندکردن یارانه‌ها است. مسئله‌ای که هنوز درباره آن نتیجه حاصل نشده است. این مسئله هم دارای اهمیت است. بنابراین مجلس دو کار پر اهمیت را در کنار هم و یا به موازات هم انجام نمی‌دهد چرا که هر دو مسئله از دغدغه‌های نمایندگان به شمار می‌رود. اما بلافاصله بعد از مشخص شدن تکلیف این طرح حتماً با صلاحدید رئیس مجلس به این موضوع هم پرداخته می‌شود. در زمانی که از اهمیت آن کم نشود و هم نمایندگان و نیز مردم در جریان کامل گزارش قرار گیرند.

در کنار موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها و نیز وضعیت بازداشت‌شدگان موضوع مهم دیگری نیز مطرح است و آن بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی باقی مانده است که این موضوع هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در حال حاضر چند وزارتخانه با وضعیتی بلاتکلیف روبه‌رو هستند. ضمن اینکه ممکن است هر یکی، دو هفته یک بار نیز با یک مسئله سیاسی - اجتماعی جدید و پراهمیت دیگری مواجه شویم. آیا باید به این دلیل باز هم قرائت گزارش کمیته ویژه را تا آینده‌ای نامعلوم به تأخیر انداخت؟
به هر حال قرائت این گزارش هم از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. همان‌طور که می‌دانید منتظر هستیم تا رئیس محترم مجلس اعلام کنند که این گزارش در چه زمانی باید قرائت شود. ایشان هم قطعاً با توجه به نکاتی دستور قرائت را خواهند داد. در کنار این جواب باید اضافه کنم که همه تلاش نمایندگان و کمیته ویژه بر آن است که این گزارش با شفافیت و روشنی به ملت ارائه شود و نکته مبهمی در آن وجود نداشته باشد.

 به نظر شما چه زمانی برای این کمیته مناسب است تا بخواهند که گزارش خود را قرائت کنند؟
این گزارش قرائت خواهد شد آن هم به زودی. گرچه هر روز ممکن است در آن اصلاحات و یا تغییراتی به وجود‌ آید که آن را شفاف‌تر سازد به هر حال موضوعات جدید پیش می‌آید و یا جمع‌بندی‌ها متفاوت می‌شود اما در کل این گزارش هنوز نهایی نشده است. اما در این میان نکته‌ای دیگر هم دارای اهمیت است و آن فضای عمومی جامعه است که در چه وضعیتی هستیم. انتظارات چیست و نیاز فکری جامعه چه چیزی را طلب می‌کند. اما ما معتقد هستیم که مردم باید در جریان ریز این گزارش قرار گیرند.

 پس عدم قرائت گزارش 2 دلیل دارد، یکی آنکه موضوعات دیگری در صحن مطرح است و دیگر آنکه هنوز گزارش نهایی نشده است؟
در حال حاضر حتی تعطیلی مجلس و سرکشی به حوزه‌های انتخاباتی هم تحت‌الشعاع موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها قرار گرفته‌اند. ارائه گزارش هم در دستور کار است اما با تأخیر در ارائه آن طبیعتاً کار هم تکمیل‌تر و کامل‌تر ارائه می‌شود. چرا که اعضای کمیته هر روز در حال رسیدگی و پیگیری هستند و این فرصت‌ها را غنیمت می‌شمارند.

آیا قرایت غیرعلنی گزارش کمیته ویژه مجلس نمی‌تواند به معنی کوتاه آمدن نمایندگان در برابر تخلفات برخی مسئولان قضایی، نظامی و امنیتی تلقی شود؟
گزارش مجلس بر اساس واقعیت‌ها تنظیم می‌شود و فشار جریان‌های بیرونی، تأثیری روی آن ندارد. هر چند حرف طرفین را با دقت شنیده‌ایم. ضمن اینکه باید توجه داشت، اگر قرار باشد که گزارش کمیته ویژه مجلس در جلسه غیرعلنی قرائت شود و تنها افراد خاصی به این گزارش دسترسی داشته باشند، ممکن است اسامی متخلفان پرونده کهریزک را نیز در گزارش بیاوریم.

مگر نمی‌توان در گزارش علنی اسم آنها را آورد تا مردم متخلفان را بشناسند؟
آوردن اسم افراد در گزارش علنی، بدون اثبات حقوقی و قضایی جرم، کار صحیحی نیست. چون ممکن است این افراد در آینده تبرئه شوند و افراد دیگری مقصر شناخته شوند

چرا تدوین این گزارش این‌قدر به طول انجامید؟
گزارش مورد نظر کمیته، زوایای مختلفی در حوزه‌های قضایی، حقوقی، امنیتی و اجتماعی دارد. حساسیت این گزارش در حد یک سند ملی است و نمی‌شد بدون بررسی دقیق و فقط با اتکا به چند خبر غیرموثق، آن را نهایی کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20981

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =