فارس نوشت:

عضو کمیسیون تلفیق با تاکید بر اینکه دولت در بحث اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها وارد فاز لج بازی شد، گفت: ارقام هدفمندی در بودجه 91 هنوز تعیین نشده و دولت بر آزادسازی 135هزار میلیارد تومان یارانه اصرار دارد.

 

 

عباسعلی نورا با بیان اینکه بررسی لایحه بودجه 91 هنوز در کمیسیون تلفیق به پایان نرسیده، افزود: ارقام مربوط به هدفمندی‌ یارانه‌ها و نیز بندهایی از تعیین تکلیف نفت در لایحه بودجه باقی مانده است.

وی افزود: براساس قانون ارقام هدفمندی باید در ردیف‌های اعتباری لایحه بودجه قید شود و دولت مشخص کند که درآمدهای هدفمندی را از چه منابع به دست می‌آورد و سناریوهای قیمتی خود را عنوان کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: پیشنهاد دولت در هدفمندی یارانه‌ها رقم 135 و رقم 100 هزار میلیارد تومان و تاکید نمایندگان مجلس روی 74 هزار میلیارد تومان است.

نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس اضافه کرد: ارقام هدفمندی باید در ردیف‌های بودجه آورده شود و طبق قانون همه درآمدها از محل اصلاح قیمت حاملهای انرژی به دست آید.

*پیامک انصراف برای 1.660 میلیون خانوار

وی افزود: دولت برای یک میلیون و 660 هزار خانوار  پیامک ارسال کرده و خواستار شده از یارانه‌ها به صورت اختیاری انصراف دهند، اما وقتی خانواده‌ها به سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه می‌کنند، به صورت اجبار گزینه انصراف وجود دارد و هیچ اختیاری در آن نیست و حتی محلی برای ارائه توضیح فرد مبنی بر دلیل عدم انصراف وجود ندارد.

نورا افزود: سایت رفاهی واقعا اشکال دارد و مردم انتقاد می‌کنند که در این سایت فقط گزینه انصراف وجود دارد، گرچه گفته شده انصراف به صورت اختیاری است، اما در سایت هیچ اختیاری وجود ندارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه خودش از اول برای دریافت یارانه‌ها ثبت نام نکرده است، گفت: اما به نظر من راه و روشی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پیش گرفته و اعلام کرده انصراف اختیاری است، اما در سایت آن گزینه‌ها با کلمه اختیار سازگاری ندارد، از نظر اجتماعی زیبنده نیست.

نورا افزود: آنچه به نظر می‌رسد، آمار پیامک‌ها بیش از رقم اعلامی توسط نماینده دولت است چون خیلی از اقشار را دربرگرفته، به گونه‌ای که هر کس مغازه طلافروشی یا سرقفلی مغازه دارد و یا بیش از یک میلیون تومان درآمد در ماه داشته، از دریافت یارانه مرحله دوم حذف شده‌است و براساس قرائن، ظاهرا می‌خواهند 10 میلیون نفر را از دریافت یارانه حذف کنند و هیچ جنبه اختیاری ندارد و ورود به سایت و انصراف اجباری است.

این نماینده مجلس در مورد نظر دولت که در کمیسیون تلفیق ارائه می‌شود گفت: صحبت‌هایی که دبیر کارگروه تحول اقتصادی ارائه می‌کند اصرار دولت بر 135 هزار میلیارد تومان است به نحوی که یک جهش قیمتی انجام شود و قیمت ها واقعی شوند که با این حساب گرانی به صورت وحشتناک اتفاق می‌افتد و اثرات نامطلوبی بر روی تولید می‌گذارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد: قانون هدفمندی یارانه‌ها که اعلام کرده، تا 5 سال قیمت‌های حامل‌های انرژی به سقف 95 درصد فوب خلیج فارس برسد و یا در برخی حامل‌ها به 75 درصد این معیار برسد، براساس ارز 1225 تومان قیمت بنزین بین 1500 تا 1600 تومان در هر لیتر و قیمت گازوئیل هم بالای 1000 تومان محسوب می‌شود. بنابراین قیمت فرآورده‌های نفتی و حتی قیمت برق و آب بشدت افزایش می‌یابد.

*افزایش قیمت حاملها صرف تامین اجتماعی شود

این نماینده مجلس تاکید کرد: نمایندگان ملت معتقدند به جای افزایش یارانه نقدی باید تسهیلات رفاهی و اجتماعی و بیمه اجتماعی و پوشش جامع تامین اجتماعی برای مردم انجام شود و این خواست قانون است که به جای اینکه همه درآمدهای افزایش قیمت به صورت نقدی پرداخت شود، صرف تامین پوشش بیمه‌ای و نظام جامع تامین اجتماعی شود.

نورا افزود: نمایندگان معتقدند یارانه نقدی روی مبلغ 45 هزار و 500 تومان بماند و اضافه درآمد ناشی از آزادسازی قیمت‌ حامل‌های انرژی صرف تامین اجتماعی و صندوق جامع تامین اجتماعی شود.

* کلمه «تا» کار دست هدفمندی داد

نورا در مورد اینکه قانون اشاره دارد هدفمندی یارانه‌ها ظرف 5 سال اجرا شده و قیمت حامل‌ها به 90 درصد فوب خلیج فارس برسد گفت: همین کلمه «تا» کار را خراب کرده و نمایندگان دولت می‌گویند، قانون به دولت اجازه داده تا آن زمان این کار را انجام دهد در حالی که می‌تواند ظرف 3 گام شامل سال 89، 90 و 91 کل آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی را انجام دهد و در آن صورت کلمه «تا» هم رعایت شده است.

نورا افزود: اما به نظر نمایندگان مجلس مقصود قانونگذار این بوده است که ظرف زمانی 5 سال رعایت شود و فشاری به مردم وارد، نیاید چون هدف از تصویب هر قانون این است که به سود مردم و نفع جامعه باشد. هیچ قانونی نمی‌خواهد به زیان مردم عمل شود.

*پرداخت همه درآمد هدفمندی به یارانه نقدی غلط است

نماینده زابل و زهک گفت: نمایندگان دولت می‌خواهند ادامه اصلاح قیمت‌ها با پرداخت یارانه نقدی جبران شود، در حالی که به نظر ما این روش غلط و غیرقابل دفاع و غیرکارشناسی است، بلکه نمایندگان می‌گویند بقیه درآمد اصلاح حامل‌های انرژی صرف تامین اجتماعی شود.

وی گفت: در یک جلسه کمیسیون تلفیق نماینده دولت گفت، چه کسی گفته ما فقط تا سطح قیمت فوب خلیج فارس می‌توانیم، حامل‌های انرژی را افزایش قیمت دهیم، بیش از آن هم می‌توانیم افزایش قیمت بدهیم که بعد از این سخنان نمایندگان به فکر اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها افتادند، تا فشاری بر مردم وارد نشود.

*انعطاف قانون برای اصلاح روش اجرا به نفع مردم نه برای لج بازی با مجلس

این اقتصاددان عضو کمیسیون تلفیق در پاسخ به این پرسش که آیا قانون هدفمندی یارانه‌ها ایراد ندارد که دولت آن را به گونه‌ای مغایر با نظر نمایندگان تفسیر می‌کند، گفت: هدف قانونگذار این بود که قانون هدفمندی با انعطاف بیشتری تصویب شود تا در حین اجرا مشکلات و ضعف‌های آن برطرف شود و از طرفی اگر به مردم فشار وارد شد روش‌های اجرایی به نفع مردم تغییر کند، اما دولت از این انعطاف قانون در جهت مقابله با رای نمایندگان استفاده می‌کند، در حالی که باید انعطاف قانون به نفع مردم استفاده شود.

نورا تاکید کرد: قانون هدفمندی یارانه ایرادی ندارد و در قانون گفته شده دولت اعتبار هدفمندی را در 3 ردیف بیاورد، اما دولت می‌گوید به مجلس چه ارتباطی دارد که آن را در 3 ردیف یا 2 ردیف می‌آورد و به نظر من دولت از انعطاف قانون در جهت اغراض خود و در جهت مخالف نظر نمایندگان استفاده می‌کند.

نورا تاکید کرد: افزایش نقدینگی در جامعه باعث نوسان بازار ارز و سکه شد، اما دولت این نوسان‌ها را به گردن تحریم‌ها می‌اندازد، در حالی که درست است مجموع عوامل به تورم موجود کمک کرد، اما مهمترین دلیل آن تزریق نقدینگی از جمله نقدینگی هدفمندی یارانه‌هاست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: یک بار در کمیسیون تلفیق پیشنهاد دادم، نمایندگان دولت و مجلس یک بار هم قانون و هم نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها را با دقت کارشناسی بررسی و آسیب‌های وارده و حسن انجام آن را بیان کنند و در جهت اصلاح هدفمندی به سود مردم اقدام کنند و این هیچ ایرادی ندارد که قانون در حین اجرا به نفع مردم اصلاح شود، بلکه حسن محسوب می‌شود.

نورا افزود: ارقام هدفمندی باید براساس قانون در ردیف‌های مشخص آورده شود و سقف منابع و مصارف لایحه بودجه مشخص شود.

وی در مورد اینکه نمایندگان دولت می‌گویند، آنها فرض را بر این می‌گیرند که قانونگذار حکیمانه عمل کرده و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را با استفاده از ردیف‌های قانونی انجام داده‌اند، گفت: متاسفانه دولتی‌ها خود را به کوچه چپ می‌زنند و وانمود می‌کنند که قانون را خوب عمل کرده‌اند، در حالی که برخلاف نظر قانونگذار رفتار کرده‌اند و ما خود که در جریان مذاکرات و تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها بودیم، متاسفانه مشاهده می‌شود، دولت در برخی موارد لج‌بازی کرده و بی‌حساب و کتاب و به صورت عدم شفاف‌سازی در هدفمندی یارانه‌ها رفتار می‌کند.

* اصرار دولت نگاه متعارض با مجلس است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: نمی‌دانم چه اصراری وجود دارد که نگاه متعارف دولت این است که قانون را در تعارض با خود می‌داند و انگار مجلس عمدا با دولت غرض شخصی دارد و با غرض به مسائل نگاه می‌کند و سعی می‌کنند، قانون را به صورت غرض‌ورزانه اجرا کنند.

نورا افزود: نمایندگان دولت می‌گویند قانون گفته «تا» 5 سال قیمت‌ها به 90 درصد فوب خلیج فارس برسد. حال به شما چه مربوط که می‌خواهد یکباره به این رقم برساند و این نشان می‌دهد، دولت نظر کارشناسی مجلس را قبول نمی‌کند.

نورا تاکید کرد: اگر قانون هدفمندی انعطاف دارد، به خاطر این است که در مرحله اجرا هر جا با چالش مواجه شد، آن را به نفع مردم ترجمه کند و این قانون برای رفع مشکلات اجرایی با انعطاف تصویب شده نه اینکه قانون خشک و بی‌روح باشد که به دولت فقط بگوید یک کار مشخص انجام دهد.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 209873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همشهری IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    143 7
    بابا به کجا باید اعتراض کنیم یرای پدرم پیامک انصراف اومده که باید از دریافت مابه التفاوت انصراف بدیم آخه چرا چرا چرا ؟؟؟ما چی داریم که باید انصراف بدیم؟بایه حقوق بخور ونمیر کارمندی چرا باید انصراف بدیم
  • بدون نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    102 5
    بله نماينده جان هر حرف و كلمه اي مفهومي دارد و از نمايندگاني كه يك روز به دو فوريت يك طرح راي مي دهند و روز بعد كليات ان را رد مي كنند انتظار نيست كه فرق "و" و "يا " و همچنين "تا" و "لغايت" را بداند.
  • حمید IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    88 7
    "به گونه‌ای که هر کس مغازه طلافروشی یا سرقفلی مغازه دارد و یا بیش از یک میلیون تومان درآمد در ماه داشته، از دریافت یارانه مرحله دوم حذف شده‌است"خداوند متعال را شاهد میگیرم که من کارمند هستم و حقوق فرودین ماه 750 هزار تومان گرفتم هیچ درآمد دیگری ندارم وهمسرم نیز خانه دار میباشد که البته این حقوق بخور ونمیر را با 16 سال سابقه ومدرک فوق الیسانس میگیرم ولی متاسفانه دولت عدالت محور برای من کارمند که جز اقشار آسیب پذیر جامعه هستم پیامک انصراف داده است، پس به آقای نورا بفرمایید برای کارمندی مثل من پبامک انصراف داده اند خبر آنلاین فقط زحمت بکشید از مسولی بپرسید اگر به ناحق به افرادی مثل من پیامک داده شود به کدام مرجع قانونی مراجعه شود ؟
    • بدون نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      83 5
      داداشی زیاد حرص نخور من هم11ساله با مدرک فوق لیسانس بیکارم مجرد و سرپرست خانواده درآمدم(هرچی خدا بخواده ). جزو خوشه یکی ها بودم آلان هم نه خونه دارم نه ماشین درسته (سه دانگ یه پیکان قراضه به ناممه) سه ماهه قبض گاز رو پرداخت نکردم پیامک انصراف واسه من هم اومده ....مملکته داریم؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    68 5
    در زمان تصویب قانون مذکور باید به این مسائل فکر میکردید . نه حالا!!. . .
  • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    53 2
    این سایت واقعا مشکل دارد قسمت انصراف واقعا گیج کننده و خنده دار است و کمتر کسی متوجه نکته ظریف آن میشود. در ضمن هر کس با داشتن کد ملی یک شخص میتواند یارانه آن شخص راقطع کند بجای شماره سریال شناسنامه 6 تا صفر جوابگو خواهد بود هیچ احراز هویتی دیگری موجود نیست و احتمال تعمدی بودن آن زیاد است
    • بدون نام IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      21 0
      در آخر میگه یه کدبه موبایلتون میفرستیم ولی شماره اشتباهه تازه امکان اصلاحش هم نیست
    • بدون نام IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      5 5
      برای یکی از آشناهای ما هم پیامک اومده تو سایت رفاهی خودم مشکلش رو حل کردم چطوریه که یه عده میگن امکان عدم انصراف نیست؟؟؟شایدم شانس باما یار بوده.والا
  • بدون نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    73 3
    اين دعواهاي زرگري رو كي باور ميكنه !!!!! اين يكي ميگه ..... من ميخوام يارانه بدم مجلسي ها نميذارند اي مردم ! ......... اون يكي ميگه .... اي مردم اگر گراني شده بخاطره پرداخت يارانه هاست !!!!!!!!! يكي نيست بگه براي يك همچين عمليات مالي مهمي كه زندگي 75 ميليون مردم در گرو اون بوده ، اين مجلس و اين دولت نميبايست عواقب آن را خيلي قبلتر از اينها بررسي ميكردند؟ .......... اينها دنبال يك راه براي گران كردن بودند كه پرداخت يارانه را علم كردند ........ حالا هم دنبال يه راه براي پرداخت نكردن يارانه ميگردند كه اين دعواي زرگري رو راه انداختند ........ بابا پس كي ميخواهيد با مردم مثل انسانهاي فهميده و فرهيخته رفتار كنيد و اصل مطلب رو بگيد ؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      30 0
      خلاصه...مشغولیم
  • بدون نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    29 3
    نه به نظر میرسه پیامک برای کسانی رفته که متوسط گردش حسابشون به هر دلیل بالا بوده! مثلا دوستی میگفت که قرض الحسنه فامیلی دارند و همه اقوام قسطهای وامهای قرض الحسنه شون رو به حساب برادر این بنده خدا واریز میکردند، درحالیکه این بنده خدا در قرض الحسنه مسئولیت داره اما خودش یه کارمند ساده است. به هر صورت برای این فرد هم پیامک انصراف اومده ، اخه ماهی چند میلیون تومان به حسابش واریز میشه!!!
  • حسین IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    53 2
    اگرمردم یارانه نمیخواستند که ثبت نام نمیکردند شمارابخدا اینقدر این مردم را اذیت نکنید حق این مردم این نیست همین مردم بودند که شما رابه این پست رساندند
  • جهان IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    30 2
    از کجا ميشه فهميد واسه يکي پيامک دادن يا نه؟ من گوشيم ۲ هفته خراب بود؟ راهي هست؟ ممنون ميشم.
  • بدون نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    10 0
    گیرم که تمام گیرندگان پیامک جزء همان دهکهای مورد نظر دولت باشند و هیچ گونه خطائی هم صورت نگرفته باشد ایا مگر نه این است که این مبالغ یارانه از محل ازاد سازی قیمتها بوده است و به نوعی در گذشته همه را شامل میشده است و تفاوت ان فقط در میزان مصرف بوده که عد ه ای بیشتر مصرف میکردند و عد ه ی دیگر کمتر ، البته از عدالت به دور بود که افراد کم مصرف تاوان دیگران را بدهند اما در شرایط کنونی درامد به یک نسبت مساوی تقسیم شده پس از عدالت به دور میباشد که بعضی از دریافت ان میزان ثابت محروم باشند ضمنا اگر ما پایبند عدالت علی(ع) هستیم هرگز علی (ع) در تقسیم بیت المال درامد افراد را در نظر نمگرفت
  • مقیمی IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    11 0
    دیشب آمدم عدم انصراف خودم را در سایت ثبت کنم و حتی روی گزینه عدم انصراف کلیک کردم ولی سایت در یک حرکت خودجوش عدم انصراف را به انصراف تغییر داد و هر کاری هم کردم نشد دوباره اعلام نیاز کنم. وقتی نمی تونید یک سایت را درست مدیریت کنید معلومه توی بقیه کارهایتان هم همینطوری گند میزنید.
  • بدون نام IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    13 0
    یکی نیست به این آقایان بگه مگه پول پدرتون میخواید به مردم بدید . پول یارانه بیت الماله و باید به همه به طور مساوی داده بشه. من تا اونجایی که میدونم حضرت علی (ع) پول بیت المال به طور مساوی بین همه از جمله عرب و عجم تقسیم می کردند و فرقی بین اصحاب پیامبر یا ثروتمندان با مردم عادی و غیره وجود نداشت اگر ما خودمون پیرو ایشون میدونیم باید راه هایی رو که ایشون رفتند رو دنبال کنیم وگرنه چه فرقی بین ما که شیعه ی ایشونیم بادیگرون وجود داره . در ضمن همین 45500 تومان به همه بدند 28000 نمیخواهیم با این 28000اگه بشه یه کارخونه هم ساخت به خدا برا جوانها خیلی بهتری .
  • دایی جان ناپلئون IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    9 0
    ای خداااااا!این دولتیها کی میخوان قبول کنن که هدفمندی یارانه ها ازهمون اولش بی هدف واشتباه بوده. مگه ریس مجلس به رهبری نامه ندادکه دولتمردان مرحله دوم روبیخیال بشن.باباجان بااین حرفهادست رودل مردم نزارید. تورم وگرونی ازاین بیشتر!
  • دایی جان ناپلئون IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    4 0
    ای خداااااا!این دولتیها کی میخوان قبول کنن که هدفمندی یارانه ها ازهمون اولش بی هدف واشتباه بوده. مگه ریس مجلس به رهبری نامه ندادکه دولتمردان مرحله دوم روبیخیال بشن.باباجان بااین حرفهادست رودل مردم نزارید. تورم وگرونی ازاین بیشتر!
  • رضا IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    5 0
    اقای خبر انلاین بنده در داره دنیا 2خط اعتباری ایرانسل دارم کارمندم هستم.هیچ سنده ماشینی موتور و ملکی هم بنامم نیست.برام اس ام اس اومده یارانم قطع شده به کی باید بگم؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    5 0
    آقا جهان یه سری به حسابت که یارانه واریز میشده بزن ببین 28 هزار تومانه واریز شده یا نه تا متوجه بشی .
  • بدون نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    6 11
    افتخار بر رئیس جمهور محبوب و دولت خدمتگذار و آفرین بر مجلس با تدبیر و بی همتا ئی که اینچنین جامعه را با تدابیر و طرحهای بی نظیر بسوی بهبود و رشد و توسعه اقتصادی سوق داده و مستضعفین را غنی و بی نیاز ساخته و در فضای عدالت به ریشه کنی فقر همت گمارده اند . خدا را شکر که به همت آنان به همه چیز دست یافتیم و دیگر نیازمند و مستضعفی باقی نمانده است .
  • ممد IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    0 4
    براي من اس ام اس آمده و 28 هزار تومانو هم واريز کردن پس اين دليل نميشه.
  • بدون نام IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    2 1
    شما که سرمایه داری چرا ول کن این یارانه ها نیستی . بابا از تو که تو این تهران و شهرهای بزرگ پنج طبقه داری و هر طبقه ات بالای 200 میلیون ارزش داره و حداقل 5 با میلیون نفر درایران داری اون هستند . توی که کارخانه . کارگاه صنعتی داری حداقل 700 هزار نفر درایران . توی که تاجری و در امد میلیاردی داری . حداقل500 هزار نفر در ایران . توی که دکتر و مهندسی با در آمد بالی 3 میلیون درماه حداقل 1میلیون نفر در ایران که هر کدام از اینها میانگین یک خانواده 4 نفری داشته باشن بالای 10 میلیون نفر در ایران نیازی به یارانه ندارن
  • پیمان IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    1 0
    از این نگرانم که نکنه فردا یارانه رو قطع کنند بعد بگن پیامک که فرستاده بودیم !!!عدم انصراف می زدید و...درست مثل مسکن مهر که پیامکی نمیادو می گن فرستادیم ... تکلیف چیه؟از کجا بفهمیم ماهم هستیم یا نه؟!