برنامه سفر احمدی‌نژاد به برزیل در حالی مراحل اجرایی خود را طی می‌کند که بسیاری از گروههای فشار از جمله جامعه یهودیان این کشور تلاش زیادی را برای لغو سفر وی صورت می‌دهند.

برنامه سفر احمدی‌نژاد به برزیل در حالی مراحل اجرایی خود را طی می‌کند که بسیاری از گروههای فشار از جمله جامعه یهودیان این کشور تلاش زیادی را برای لغو سفر وی صورت می‌دهند. احمدی‌نژاد پیرو دعوت رسمی دولت برزیل روز دوم آذر به این کشور سفر خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز چند روز پیش در گزارش کوتاهی از لابی‌گری گروههای فشار برای لغو سفر احمدی‌نژاد و همچنین تلاش این نهادها برای ترغیب کشورهای آمریکای‌جنوبی در راستای تحریم ایران خبر داد. یونا متزگر خاخام اسراییلی در دیدار با ژوزه سارنی رئیس سنای برزیل از وی خواسته است تا سفر احمدی‌نژاد به برزیل بار دیگر از سوی دولت مورد بازبینی قرار گیرد. این اولین باری نیست که سفر مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به کشورهای آمریکای‌لاتین با اعمال نفوذ گروههای یهودی و صهیونیستی روبه‌رو می‌شود.

افزایش مناسبات ایران با کشورهای آمریکای‌لاتین طی سالهای اخیر به چالشی مهم برای غرب تبدیل شده، به گونه‌ای که تلاشهای زیادی به طور مستقیم و غیرمستقیم برای محدود کردن این مناسبات در جریان است. این مسئله حتی برای ایالات متحده آمریکا نیز به موضوعی حساس مبدل شده است. هیلاری کلینتون از اولین شخصیت‌های سیاسی بود که در دولت اوباما نسبت به افزایش نفوذ ایران در حوزه آمریکای‌جنوبی هشدار داده و آن را نتیجه سیاست‌های اشتباه بوش در قبال ایران عنوان کرد.

خوشبختانه درک عمیق رهبران این کشورها در خصوص لزوم گسترش تعاملات با ایران بسیاری از تحرکات خصمانه را ناکام گذارده است. سفر بی‌حاصل مقامات بلندپایه اسراییلی و یهودی به کشورهای آمریکای‌لاتین طی ماههای گذشته و رایزنی‌ در راستای به چالش کشیدن مناسبات میان ایران و کشورهای واقع در این حوزه از بارزترین تلاشهای دیپلماتیک در این راستاست که علی‌رغم درخواست‌های مکرر برای کاهش مناسبات، با پاسخ منفی کشورهای مذکور روبه‌رو شد.

خوشبختانه روابط ایران و آمریکای لاتین طی سالهای اخیر از تحولات چشمگیری برخوردار بوده و طرفین در این خصوص گام‌های بلندی برداشته‌اند. از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران روابط با آمریکای‌لاتین دارای روندی امیدوارکننده است و در آینده‌ای نزدیک ایران به سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در این حوزه دست خواهد زد.

ایجاد بسترهای مناسب برای ارتقای این همکاری‌ها ضرورتی است که در مقطع کنونی نیاز به آن به شدت احساس می‌شود. متکی وزیر امور خارجه کشورمان در این باره معتقد است که در حوزه انرژی باید نقشه راه تدوین کرد، چرا که این رویکرد می‌تواند ایران را در شناسایی ظرفیت‌های دو طرف برای کار مشترک در حوزه پتروشیمی، پالایشگاه و تولید برق آماده‌تر نماید.

در میان کشورهای آمریکای‌جنوبی، برزیل از جمله کشورهایی است که طی سالهای اخیر با حمایت از فعالیت‌های هسته‌ای ایران روند حمایت‌گرایانه‌ای را نسبت به ایران در پیش گرفته است. گفتنی است پیشینه روابط ایران و برزیل به سال 1903 بازمی‌گردد و طبق آخرین گزارش ارائه شده از سوی مقامات برزیلی، میزان مبادلات تجارى میان دو کشور بالغ بر یک میلیارد دلار اعلام شده است. به عبارتی ایران و برزیل از دیرباز رابطه‌ای مبتنی بر تعامل دوستانه و سازنده داشته‌اند و گسترش این روابط می‌تواند چهره جدیدی به ایران در عرصه نظام بین‌الملل ببخشد.

از سوی دیگر پروسه پرونده هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که نزدیکی در روابط با کشورهای آمریکای‌لاتین می‌تواند در بسیاری از مواقع زمینه‌های زیادی را برای همکاری و همچنین احقاق حقوق ایران در دستیابی به فناوری هسته‌ای فراهم آورد.

 ترجمه : زهرا خدایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20993

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =