افت قیمت دلار در بازار کشور قیمت سکه بهار آزادی را کاهش داده است.

علی پاکزاد: وقتی قیمت دلار در بازار جهانی سرپایینی می رفت قیمت دلار در بازار ایران سیر صعودی پیدا کرده بود و روند رو به رشد قیمت دلار تا مرز 2000 تومان هم کشیده شد و در دو ماه اخیر که قیمت دلار در بازار جهانی حداقل در مقابل یورو تقویت شده می بینیم که در بازار داخلی سیر نزولی پیدا کرده و این سیر نزولی کاهش قیمت سکه را هم به دنبال داشته است.
اما در این بین اتفاق دیگری هم افتاده ، که نشان عدم تناسب قیمت ها در بازار ارز وطلا است ، عدم تعادلی که نشان از بی ثباتی وضعیت و شاید مصنوعی بودن شرایط بازار دارد.
تغییر فاز حباب بازار از مثبت به منفی
از شهریور ماه سال گذشته با اوج گیری مبادلات دلالان بازار ارز و سکه شاهد شکل گیری حباب قیمت در بازار سکه بودیم، حبابی که تا تقریبا اوایل دی ماه در بازار سکه وجود داشت.  در پی قطع فروش سکه بانکی و آغاز پیش فروش سکه 546 هزار تومانی این حباب بازار را با از بین رفتن آرامش دو هفته ای در بازار سکه و تطابق بین قیمت معاملاتی و واقعی سکه، از ابتدای بهمن ماه آشفته کرد. در فراز دلار 2050 تومانی ، سکه به 990 هزار تومان رسید.
بعد از نزول مجدد قیمت دلار از مرز دوهزار تومان در ابتدای اسفندماه می بینیم که وضعیت حباب سکه معکوس شده، شکل گیری حباب منفی در بازار هستیم، حباب منفی باعث شده قیمت مبادلاتی هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید طی ابتدای اسفندماه تا 9 اردیبهشت ماه به طور متوسط 70 هزار تومان ارزان تر از قیمت واقعی آن باشد.
اولین نتیجه حباب منفی قیمت طلا توجیه پیدا کردن خروج طلا از کشور است، البته نکته دیگر آنکه این وضعیت می تواند منجر به ذوب سکه های ضربی بانک مرکزی در بازار و تبدیل آن به مصوعات و زیور آلات شود.
این روند در زمانی که سال ضرب سکه از سوی طلا فروشان به عنوان مبنای قیمت گذاری لحاظ شد نیز اتفاق افتاد، یعنی سکه هایی که تاریخ ضرب آنها قدیمی بود با توجه به آنکه به صورت سکه قیمتی به مراتب پایین تر از قیمت سکه های روز داشت، این صرفه را ایجاد می کرد که ذوب و تبدیل به زیور آلات شوند، این مسئله در دوره ای باعث کمبود سکه در بازار شد و البته با توجه به آنکه مبنای قیمت سکه باید ارزش ذاتی طلای به کار رفته در سکه ها قرار می گرفت، این روند توسط بانک مرکزی غیر قانونی اعلام شد، اما در شرایط فعلی می توان انتظار شرایط مشابه را داشت.
سود ذوب سکه
به هر شکل شرایط مشابه ایجاد شده در بازار طلا و سکه به نفع کسانی است که بتوانند با تبدیل سکه های ضربی بانک مرکزی به زیور آلات، آنرا با قیمتی به مراتب بیشتر به فروش برسانند، مقایسه قیمت سکه و گرم طلای بازار نشان می دهد از ابتدای اسفندماه، قیمت هر گرم طلای به کار رفته در سکه های بهار آزادی 8500 تومان ارزان تر از قیمت طلای هم عیار عرضه شده در بازار بوده است.
البته اگر در این معادله به جای مابه التفاوت قیمت مبادلاتی و واقعی، فاصله قیمت بین سکه های پیش فروش شده 546 هزار تومانی را با متوسط قیمت هر گرم طلا را محاسبه کنیم می بینیم که این فاصله به 34500 تومان در هر گرم می رسد، یعنی سودی بالغ بر 280 هزار تومان در ذوب کردن هر سکه بانکی و فروش آن به عنوان طلای خام.
ادامه این روند در بازار داخلی ممکن نیست، مگر آنکه بانک مرکزی بتواند به جای عرضه سکه به کسانی که سکه پیش خرید کرده اند، معادل رقم مورد انتظار خریداران به آنها اوراق بهادار، پول و یا هر کالایی غیر از طلا بدهد و به این ترتیب حجم عرضه طلای واقعی بازار را تا حد ممکن پایین بیاورد که البته بازهم این وضعیت موقتی است.
یگانه راه منطقی مهار قیمت طلا در بازار داخلی ایجاد تعادل در قیمت دلار است که البته روند نزولی دلار در بازار که در حال سقوط شده به مرز 1700 تومان است.
ضریب تبدیل قیمت جهانی طلا به ریال نرخ برابری دلار است و اگر این ضریب تعدیل شود به خودی خود و بدون تغییر جدی در حجم عرضه و تقاضا می توان بخش عمده ای از تقاضای سفته بازی را از بازار طلا خارج کرد.
البته روند اتفاق افتاده در بازار طلا به خودی خود نشان می دهد که این سیاست از سوی مدیران بازار پولی کشور در پیش گرفت شده، ولی باید دید که این روند تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. هرچند در شرایطی فعلی و حداقل تا زمانی که حرفی از اجرای فاز دوم هدفمندسازی در میان نباشد و دولت برای تامین نقدینگی جهت پرداخت یارانه ها در کمبود قرار نگیرد، می توان امیدوار بود که در مهار بازار ارز و طلا معقول عمل کند.
/22231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 209938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    81 7
    بازیگر اصلی بانک مرکزی هست..تا چند سال قبل کمبود بودجه دولت با استقراض ار بانک مرگزی نجام میشد اما الان چند سالی هست که سکه به عنوان یک اهرم پولی- مالی استفاده میشه..در مورد مثبت بودن یا منفی بودن حباب سکه واقعا نمیشه نظر قطعی داد..چون معلوم نیست قیمت طلا با دلار چقدر محاسبه میشه..اما بر اساس دلار آزاد حباب تقریبا صفر هست..
  • سیاوش IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    18 7
    گویا راوی خبر از آن دسته از کسانی هستند که سکه های زیادی خریده اند و الآن نگران پایین آمدن قیمت ها هستند در شرایطی که قیمت طلا در بازارهای جهانی با افت شدیدی مواجه شده است قیمت واقعی سکه خیلی پایین تر از قیمت فعلی آنست.اگر ما با دلار 1226 تومان قیمت سکه را حساب کنیم رقمی خیلی پایین تر از قیمت فعلی بدست می آید که مبنای قیمت گذاری دلار دولتی است.در حالی که با دلار آزاد هم قیمت کمتری بدست می آید.در ضمن قیمت دلار در بازار آزاد قیمتی کاذب است و باید خیلی پایین تر باشد.چون متاسفانه در کشور ما باب شده که قیمت ها تا 50درصد و بیشتر بالا میرود و وقتی قیمت ها 10 درصد پایین می رود همه فریاد خوشحالی سر میدهند.در حالی که قیمت سکه و ارز وبه تبع آن قیمت سایر اقلام باید خیلی پایین تر از این حرف ها باشد.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    21 2
    شما هم دقت کردی بیشترین نوسانات ارز و طلا درست چند روز قبل از پرداخت یارانه هاست؟
  • سعيد IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    11 6
    كلا تحليل اشتباهي است من به عنوان فعال بازار طلا چنين موردي نمي بينم لطفا در محاسبات خود دقت كنيد و اطلاعات غلط به مردم ندهيد
  • بهنام فرد US ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    18 2
    به نظر من سرمایه گزاری در این بخش (سکه) باعث رشد بیکاری وتورم وافت صنعت وتولید می شود واین به ضرر ما وآینده است فکر خدرا نمی کنیم فکر آینده بچه هامون را
  • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    30 1
    مطمئنن دستهایی تو کاره که از مردم عادی هم نیستن ... خدا لعنتشون کنه ... (خواهش میکنم منتشر کنید)...
    • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
      10 5
      چرا خدا لعنتشون کنه؟ پایین اومدن نرخ دلار و سکه لعنت داره؟ بابا بذارین مردم یه خورده نفس بکشن. مگه ما درآمدمون به دلاره که از گرون شدنش خوشحال باشیم؟ یه مسکن 50 متری نمیتونیم بخریم.
  • امیر IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    20 0
    هر چی بشه به نفع ثروتمنداست وقتی ارزون میشه احتکار میکنند وقتی گرون میشه میفروشن .یه روز نوبت خونست یه روز ماشین الانم سکه.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    10 0
    کاملا با این تحلیل موافقم و تنها کسانی که ضرر می کنند مردم عادی هستند.
  • علی US ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    11 0
    لطفا منتشر نمائید. من یک کارشناس اقتصاد هستم به موضوعی که میگویم خوب دقت کنید: افزایش نرخ ارز در هر جامعه ای به عواملی متفاوت بستگی دارد از جمله تورم ، تولید ناخالص ملی ، صادرات و.. علت اصلی افزایش نرخ دلار در ایران به خاطر تورم موجود در کشور بوده است لذا تدبیر بانک مرکزی در جهت پائین آوردن نرخ ارز با تزریق دلار در جامعه امری عجیب و غیر منطقی است چرا که با تزریق دلار که ریال قوی نمیشود مثلا فرض کنید در جامعه دینار عراقی توزیع نمایند تا دینار پائین بیاید!!! جهت افزایش نرخ برابری ارز هر کشور در برابر دلار باید تولید ناخالص ملی افزایش یابد و در نتیجه تورم کاسته گردد ضمنا باید جلوی واردات گرفته شود اما من واقعا متعجبم چون در ابتدائی ترین کتاب اقتصاد این مسائل گفته شده است حال بانک مرکزی و دولت؟
  • سعید IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    2 12
    قیمت سکه و دلار بعد از مذاکرات خرداد ماه ایران و 5 1 با توجه به مثبت بودن نظرات طرفین و احتمال بسیار زیاد توافقات به زیر 550 هزار تومان برای سکه و 1400 برای دلار پیش بینی میشود .
    • بدون نام US ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
      8 0
      تحیلیل جامعی نیست، چه بسا دولتها در مواقعی طلا را توسط شهروندان عادی صادر (شما اسمش را بگذارید قاچاق) میکنند تا ارز به مملکت وارد شود. وقتی طلا زیاد است، ارز کم. دوم اینکه مگر بازار مملکت فقط سکه است؟ مگر چند روز میتوان به بازار ارز تزریق کرد تا قیمت سکه را پایین نگه داشت، تا قاچاق به صرفه نباشد؟!! این تزریق ارز (به قول شما سیاست پولی!) نمیتواند زیاد دوام داشته باشد. حتی الان هم عمده صرافها فقط خریدار ارز ارزان هستند، ولی ارزان نمیفروشند. دولت نباید در بازار دخالت میکرد، و این دخالت از زمان عرضه سکه ارزان تر از بازار در بانک ملی در آذر ماه 90 شروع شد و با پیش فروش سکه ادامه یافت. این کارها اشتباه بود. البته عده ای که رانت اطلاعات داشتند، سود زیادی برده اند.
  • جواد IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    7 0
    بعید میدونم با نرخ تورم در کشور وضعیت سکه بدین منوال بماند و به احتمال قریب به یقین قیمت طلا و سکه بالا خواخد رفت این نتیجه گیری بر مبنای افزایش قیمت طلا در چند ساله گذشته گرفته شده
  • بدون نام US ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    5 0
    کارشناس محترم بخش اقتصادی خبر آنلاین، نظرات من مبنی بر اینکه کاهش قیمت سکه به دلیل عرضه دلار ارزان و به قصد کاهش تعهد بانک در تحویل سکه های پیشخرید، توسط بانک مرکزی به بازار اعمال شده، است. با این سیاست دولت موافقید؟ جلوی قاچاق طلا را میگیرد؟ خب حباب منفی که سکه از ابتدا قابل پیش بینی بود، پس چرا اقدام به پبشفروش کردند؟ چرا با مردم بازی کردند و از بی اطلاعی مردم سوئ استفاده کردند؟ چرا اکنون اعتراف نمیکنند که پیشفروش سکه کار اشتباهی بوده و اعلام رسمی نمیکنند که اکنون جهت جلو گیری از بروز ضررهای ناشی از آن، بانک به صورت دستوری دلار را ارزان کرده است. هر چند عرضه دلار نمیتواند زیاد ادامه داشته باشد و شوکهای عجیبی در بازار سکه در راه است.
  • رضا IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    1 0
    بازار روندی احساسی به خود گرفته و نوسانات بیش از حد زیاد شده. فقط طلا فروش ها دارند سود میکنند چه با تفاوت زیاد در بین نرخ های خرید و فروش سکه و چه با ذوب سکه و تبدیل به زیورآلات. این وسط کلاه گشاد سر آماتورهای بازار میره! همین!!!
  • رضا IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    2 0
    تحلیل افتضاحی بود.
  • بابک US ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    1 2
    برادر پاکزاد عزیر به نظر می رسد جو غالبی که بازار/اتاق به راه انداخته و برخی روزنامه های اقتصادی را گرفته، به شما نیز سرایت کرده. اگر دلار با یک جلسه نیمه موفقیت آمیز استانبول آنجور کاهش می یابد که بازاریان که میلیارد میلیارد ارز خریده اند، دستپاچه به میدان می آیند تا جلوی سقوط و ضرر را بگیرند، اگر چند خبر و پیش فروش یک صرافی در پاساژ ... باعث افت 130 تومانی دلار می شود، و .... یعنی نرخ دلار این نیست، به طبع آن قیمت سکه هم. با 35 هزار تومان تفاوت قیمت طلای هر سکه هم کسی به صرافت و دردسر ذوب نمی افتد. ایضا قاچاق هم به ریسکش نمی ارزد. اینها همه بلوف است که بازاری می زند تا شاید جلوی سقوط قیمتها گرفته شود. اما اینکه امثال بنده و شما بشویم طرفدار آیشان، آنوقت حق است که مردم شک کنند که ..
  • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    3 0
    به نفع کسانی است که طلا را از کشور خارج می کنند!!!!!