به گزارش خبرنگارخبرآنلاین گیلان ، علی قربانی، معاون امور دهیاریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، در نشست با مدیران و فعالان روستایی استان گیلان، با ابراز خرسندی از حضور در جمع مدیران محلی و استقبال گرم آنان، اظهار داشت: استان گیلان از استانهای پرافتخار کشور در حوزه مدیریت روستایی است و ظرفیتهای کمنظیری در این حوزه دارد. قربانی با بیان اینکه حضور در گیلان برای بنده مایه افتخار است، گفت: حضور در این استان پرکار، پرتلاش و مستعد موجب امیدواری مضاعف نسبت به آینده مدیریت روستایی کشور میشود.
از حسن توجه مسئولان استانی و مدیریت روستایی در برگزاری این نشست تخصصی صمیمانه تشکر میکنم. وی با بیان اینکه از آغاز سفرهای استانی تاکنون به ۲۲ استان سفر کردهام، گفت: در این بازدیدها تجربیات ارزشمندی از بخشداران، دهیاران و مدیران محلی سراسر کشور کسب شده که در سیاستگذاریها بسیار راهگشاست. مدیریت روستایی ایران نیازمند بازنگری بنیادین است معاون دهیاریهای کشور با اشاره به تاریخچه شکلگیری مدیریت روستایی در کشور گفت: از سال ۱۳۴۷ مدیریت کلان روستایی در قالب وزارت کشور شکل گرفت و پس از انقلاب نیز با تأسیس جهاد سازندگی، مسیر توسعه عمران روستایی ادامه یافت، اما امروزه دیگر نمیتوان با همان نگاه سنتی این مسیر را ادامه داد.
وی افزود: دهیاریها نیازمند بازمهندسی ساختار هستند. امروز مدیریت در حوزه روستاها تخصصی شده و بدون نهادسازی علمی و اجرای اصول مدیریت واحد، نمیتوان به اهداف کلان توسعه دست یافت. دهیاریها باید از یک نهاد صرفاً خدماتی به نهاد تخصصی برنامهریز و توسعهمحور تبدیل شوند. نباید دهیاریها قربانی تصمیمات غیرکارشناسی شوند قربانی با انتقاد از برخی رویکردهای غیرکارشناسی در صدور مجوزها، افزود: نباید تصمیمات احساسی و سیاسی بر روند تخصصی مدیریت روستایی حاکم شود. شورای اسلامی روستاها و دهیاران باید با تکیه بر تخصص و تجربه، مجری سیاستهای توسعهای باشند نه ابزار سیاسیکاری. وی با اشاره به نمونههایی از ضعف در ساختار اداری گفت: گاهی دیده میشود ساختارهای موازی بدون هماهنگی شکل میگیرند یا نیروهای غیراستاندارد و غیرمتخصص به سیستم دهیاری تزریق میشوند. این روند باید اصلاح شود. طرح ساماندهی دهیاریها در سطح ملی در حال بررسی است معاون سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور از تدوین طرحی برای اصلاحات ساختاری در حوزه دهیاریها خبر داد و گفت: این طرح که با محوریت وزارت کشور در حال بررسی است، به دنبال ایجاد وحدت رویه، استانداردسازی ساختارها، بازتعریف جایگاه قانونی و تقویت اختیارات مدیریتی دهیاریهاست. وی افزود: نباید دهیار تنها یک مدیر اجرایی محدود تلقی شود، بلکه باید به عنوان حلقه اتصال بین دولت، مردم و سرمایهگذاران عمل کند. نقش دهیاریها در استفاده از ظرفیت خیرین، نهادهای توسعهگرا و بخش خصوصی باید تقویت شود. نسبت هزینه به اثربخشی باید بازنگری شود قربانی با اشاره به ناکارآمدی برخی رویههای هزینهبر گفت: گاهی اوقات مشاهده میشود هزینههای کلانی در قالب طرحهایی انجام میشود که در عمل اثربخشی حداقلی دارند.
دهیاریها باید بتوانند طرحهای خود را بر مبنای مطالعات دقیق و نیازسنجی منطقهای تعریف و اجرا کنند. وی افزود: پرداخت وام، تامین ماشینآلات، پاداش عملکرد و حمایتهای مالی باید مبتنی بر عملکرد، برنامهمحوری و مدیریت علمی باشد، نه صرفاً براساس فشارهای موضعی و سیاسی. قربانی با بیان اینکه آموزش نیروی انسانی رکن اصلی تحول در مدیریت روستایی است، گفت: یکی از اهداف بنده از حضور در استان گیلان، آغاز فرآیند پایلوت اصلاح نظام آموزش دهیاران در این استان است. آموزشهای تخصصی و مهارتی باید از مرحله تئوری عبور کرده و به مهارتهای کاربردی در مدیریت پروژه، تامین منابع و مشارکت اجتماعی تبدیل شود. وی ادامه داد: دهیاران و مدیران محلی باید از ابتدا تا انتهای پروژه را بشناسند، قدرت برنامهریزی و اقناع اجتماعی داشته باشند و بتوانند نظام مدیریت محلی را در میدان عمل اجرا کنند.
نظر شما