به گزارش خبرآنلاین، تغییر در طراحی و تعداد بالکهای کنترل آیرودینامیکی («Grid Fins») در جهت بهبود پایداری هنگام فرود و افزایش دقت ماشین در زاویههای تند فرود صورت گرفته است.
کمپانی فضایی SpaceX در اعلامیهای که در شبکه اجتماعی X منتشر کرد، از جایگزینی ساختار چهار بالک کنترلی با سه بالک شبکهای که ۵۰٪ بزرگتر و قویتر هستند، خبر داد. طراحی تازه، کنترل بهتر را در مراحل فرود بوستر سوپرهوی را فراهم میکند و هندلینگ در زاویههای تند فرود را سادهتر میکند.
بالکهای جدید در پایین بدنه بوستر نصب شدهاند تا با بازوهای برج Mechazilla که برای گرفتن فیزیکی راکت هنگام فرود طراحی شدهاند، هماهنگ باشند.
چرا این بازطراحی اهمیت دارد؟
- بالکهای بزرگتر با سطح کنترل بیشتر امکان کنترل دقیقتر آیرودینامیکی در حالات متنوع فرود، حتی با زاویههای تند را فراهم میکنند.
- قرارگیری بالکها در موقعیت مناسب، درگیر شدن بهتر با بازوهای برج و فرود ایمنتر بدون نیاز به فرود در پد را ممکن میکند. رویکردی که میتواند هزینهها و پیچیدگی را کاهش دهد.
- ساختار شبکهای مستحکمتر از بالکهای قبلی است که باعث کاهش خرابیهای احتمالی در سیستم کنترل پرواز و افزایش طول عمر قطعات میشود.
بازطراحی ساختاری بالکهای کنترل بوستر Super Heavy، نمادی از تحول کاربردی در مهندسی هوافضا است. تغییر از چهار بالک کوچک به سه بالک بزرگتر و قویتر که مستقیماً فرایند فرود، بازیابی و دوام فنی را هدف گرفتهاند. این گام عملی، فرصتی است برای SpaceX تا با چابکی بیشتری به آرمانهای مریخنوردانهاش نزدیک شود.
منبع: interestingengineering
۵۸۵۸
نظر شما