بررسی آهنگ‌های آهنگسازی که دوست سینما بود

نشست تخصصی نگاهی به موسیقی فیلم‌های «سِر آرتور بلیس» (اولین آهنگساز جدی سینمای انگلستان) با حضور نصرالله داوودی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از  روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، نشست تخصصی نگاهی به موسیقی فیلم‌های ««سِر آرتور بلیس» (اولین آهنگساز جدی سینمای انگلستان) با حضور نصرالله داوودی آهنگساز، مترجم و منتقد موسیقی، روز پنجشنبه ۳۰ مردادماه ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

با آغاز دور جدید نشست‌های موسیقی فیلم (آخرین پنج‌شنبه هر ماه) با بررسی آثار آهنگسازان بزرگ تاریخ سینما در فرهنگسرای ارسباران، نشست مردادماه با نگاهی به زندگی و آثار «سِر آرتور بلیس» آهنگساز بزرگ سینمای انگلستان اختصاص خواهد داشت.

«سِر آرتور ادوارد دراموند بلیس» (زاده ۲ سپتامبر ۱۸۹۱) آهنگساز برجسته و رهبر ارکستر نامدار انگلیسی بود. وی دانش‌آموخته مدرسه راگبی، دانشکده پم‌بروک در دانشگاه کمبریج و همچنین کالج سلطنتی موسیقی لندن و از شاگردان چالز وود، ادوارد الگار، جرج هنشل و چارلز ویلی‌یرس استنفورد بود و در دوران تحصیل از رالف وان ویلیامز و گوستاو هولست تأثیر پذیرفت.

با وجود اینکه آرنولد بلیس به غیر از رهبری ارکستر در زمینه آهنگسازی جدی بسیار صاحب‌نام بوده و آثار بسیار با اهمیت فراوانی در فرم‌های مختلف موسیقی کلاسیک خلق کرده و به جرئت از بزرگ‌ترین آهنگسازان کلاسیک تاریخ انگلستان به شمار می‌رود، ولی نباید فراموش کرد که او از بنیانگذاران موسیقی فیلم به شکل کنونی در سینمای انگلستان نیز هست. گرچه او پدر موسیقی فیلم سینمای انگلستان نیست، لیکن او را می‌توان «اولین آهنگساز جدی و صاحب‌نام سینمای انگلستان» دانست که ورودش به عالم سینما راه را برای سایر آهنگسازان بزرگ انگلستان همچون ویلیام والتون، راف ون ویلیامز، گوستاو هولست، آرنولد بکس نسل جدیدی از آهنگسازان بزرگ کلاسیک همچون بنجامین بریتن، ملکولم آرنولد، فرنک کوردل و ... گشود.

اولین موسیقی فیلم او را با نام «چیزهایی که خواهند آمد» (۱۹۳۶) می‌توان اولین موسیقی فیلم با اهمیت و جدی سینمای انگلستان دانست که در آن علاوه بر خلاقیت بالای آهنگسازی و توان بالای تکنیکی جلوه‌هایی از هنر خالص موسیقی فیلم، را در پردازش تم‌ها در تطابق کامل با سکانس‌ها و علی‌الخصوص در ارکستراسیون بی‌نظیر اثر شاهد هستیم. پس از این موفقیت او تقریبا تا پایان عمر با سینما دوست ماند و بر خلاف سایر آهنگسازان بزرگ کلاسیک در کنار خلق آثار جدی صحنه‌ای هرگز از ساخت موسیقی فیلم دست نکشید. از سایر آثار او در زمینه موسیقی فیلم می‌توان به «اکتشاف هوایی»، «مردان دو جهان»، «کریستف کلمب»، «جنگ در آسمان»، «به ملکه خوشامد بگو»، «هفت موج فاصله»، «حضور در میدان جنگ» و «سزار و کلوپاترا» اشاره کرد.   

وی در سال ۱۹۵۰ میلادی لقبِ شوالیه دریافت نمود. علاوه بر آن، «نشان فرمانده شوالیه‌های سلطنتی ویکتوریایی» (۱۹۶۹) و «نشان مُصاحبان نجیب و شریف» (۱۹۷۱) را دریافت کرد و از دانشگاه‌های بریستول، کمبریج، اِدینبرو، گلاسکو، لندن، پرینستون، مدرک دکترای افتخاری دریافت کرد. ارکستر سمفونیک لندن در سال ۱۹۵۸ وی را رئیس افتخاری خود نمود و در سال ۱۹۶۳ میلادی، «مدال زرین انجمن فیلارمونیک سلطنتی» را دریافت کرد. سرانجام سِر آرتور بلیس در ۲۷ مارس ۱۹۷۵ چشم از جهان فرو بست.

در این نشست نصرالله داوودی ضمن پخش نمونه‌هایی از موسیقی فیلم‌های ساخته «سِر آرتور بلیس»، سبک منحصربه‌فرد این آهنگساز را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

علاقمندان برای حضور رایگان در این نشست به فرهنگسرای ارسباران در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.

59243

کد خبر 2104773

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین