اگر قرار باشد فیلمی از ایران در اسکار شرکت کند، «پیرپسر» انتخاب شایسته‌تری است

صدیق، منتقد سینما می‌گوید «پیرپسر» از نظر روایت سینمایی، فضاسازی و استانداردهای جهانی، گزینه بهتری برای حضور در اسکار ۲۰۲۶ خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از برنا، رضا صدیق، منتقد سینما با پیش‌بینی فیلم‌هایی که احتمال دارد گزینه اسکار ۲۰۲۶ سینمای ایران باشند گفت: در پرسش شما سه فیلم «زن و بچه»، «پیرپسر» و «غریزه» مطرح شدند. از بین چند فیلم نام‌برده، پیرپسر هم از نظر روایت سینمایی و هم فضاسازی، قد و قواره سینمایی‌تری دارد؛ به همین دلیل نماینده شریف‌تری برای حضور در اسکار ۲۰۲۶ خواهد بود. 

وی ادامه داد: البته این حضورها اهمیت جدی ندارند، چرا که مناسبات سیاسی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. امسال هم قطعا جمهوری‌خواهان برای مخالفت با ترامپ و دموکرات‌ها سعی می‌کنند فیلم‌هایی را که از کشورهای ممنوع‌الورود می‌آیند بیشتر مورد توجه قرار دهند. نمونه‌اش فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی بود که دقیقا به همین دلیل در آن سال دیده شد.

مناسبات سیاسی نقش تعیین‌کننده‌ای در اسکار دارند

این منتقد سینما درباره جایگاه آثار ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی عنوان کرد: به طور کلی مناسبات سیاسی در جشنواره‌ها و فستیوال‌های جهانی نقش مهمی دارند و نباید آنها را بیش از اندازه بزرگ کرد. حضور یک فیلم در این رویدادها به تنهایی تفاوتی در وضعیت کلی و نجات سینمای ایران ایجاد نمی‌کند. با این حال، اگر قرار باشد فیلمی از ایران در اسکار شرکت کند، «پیرپسر» به دلیل روایت سینمایی منسجم، دارا بودن استانداردهای جهانی و قابلیت بین‌المللی شدن، انتخاب درخورتری خواهد بود.

اگر قرار باشد فیلمی از ایران در اسکار شرکت کند، «پیرپسر» انتخاب شایسته‌تری است

شناخته‌شده‌بودن چهره‌ها تضمین انتخاب نیست

صدیق در پاسخ به این پرسش که آیا حضور چهره‌هایی چون پیمان معادی و پریناز ایزدیار می‌تواند شانس فیلم «زن و بچه» را برای اسکار بیشتر کند، توضیح داد: در ابتدا هیچ‌کدام از این چهره‌ها شناخته‌شده نبودند. درست است که در فیلم سعید روستایی حضور پیمان معادی و پریناز ایزدیار را داریم، اما در مقابل لیلا حاتمی نیز حضور دارد که خود یک چهره بین‌المللی و شناخته‌شده است. همان‌طور که اصغر فرهادی با اولین فیلمش توانست توجه‌ها را به شهاب حسینی جلب کند، در حالی که پیش از آن او در سطح جهانی ناشناخته بود. در کل می‌خواهم بگویم حضور چهره‌ها همیشه در این معادلات به‌تنهایی تعیین‌کننده نیست. این حرف‌ها بیشتر نشان‌دهنده ملاحظات غیرسینمایی است که در روند انتخاب‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند.

انتخابی که شائبه‌ها را کاهش می‌دهد

این منتقد سینما درباره انتقال مسئولیت انتخاب نماینده ایران در اسکار از بنیاد فارابی به خانه سینما بیان کرد: به نظر من این موضوع کمی تنش را کم می‌کند. وقتی فارابی انتخاب می‌کرد، هر تصمیمی که گرفته می‌شد شائبه ایجاد می‌کرد. اگر فیلمی نادیده گرفته می‌شد، می‌گفتند فارابی آن را کنار گذاشته است. هرچند هیئتی که فارابی انتخاب می‌کرد افراد سینمایی بودند، اما همیشه یک دیواری به وجود می‌آمد. حالا که این مسئولیت به خانه سینما سپرده شده، شائبه‌ها کمتر خواهد شد، چون صنف سینما خودش انتخاب می‌کند.

صدیق در پایان درباره روند انتخاب فیلم توسط خانه سینما توضیح داد: به نظرم نوع انتخاب اهمیت زیادی دارد. تفاوت اصلی در این است که آیا خانه سینما قصد دارد هیئتی محدود تشکیل دهد یا مانند آکادمی اسکار، رای‌گیری گسترده‌ای برگزار کند. اگر تنها پنج یا شش سینماگر برای انتخاب فیلم دخیل باشند، همان تک‌سلیقگی گذشته تکرار می‌شود، اما اگر از صنوف مختلف مانند کارگردانان، تهیه‌کنندگان و دیگر گروه‌ها تعداد بیشتری درگیر شوند و رای‌گیری شفاف انجام گیرد، نتیجه بسیار معتبرتر و قابل‌اعتمادتر خواهد بود.

۲۴۲۲۴۳

کد خبر 2106339

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عظیمی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۰۲
    2 1
    فاتحه هنر سینماراخواندیدبافیلمهای پرحاشیه ی خانگی وسینمایی اسمتونم گذاشتید کارگردان از کدام منبع دریافتی دارید که این صحنه های بی فرهنگی رادرجامعه رواج میدهید تا دین مردم رادستخوش فریب غرب فاسد کند
  • عزیز IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۰۲
    2 1
    بله هر چه فیلم سیاهتر، امکان بردن جایزه اسکار بیشتر . پیرپسر فیلم مورد قبول غرب برای بردن اسکار . ایران را سیاه نشان بده ، جایزه اسکار ببر.
  • ایمان چراغی IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۰۲
    1 0
    عالیه موفق باشین
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۰۲
    2 1
    قطعا همینطوره چون به بهترین شکل ممکن سیاه نمایی علیه ایران و زنان ایرانی رو به تصویر کشیده
  • ناشناس IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۰۳
    2 0
    این فیلم های کشتار، حرف زشت زدن، رفتار زننده و بی ادبانه و چهره های ولنگار و بی غیرت نمیتونه نماینده خوبی برای فرهنگ و مذهب ایرانیها باشه
  • عزیز IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۰۳
    3 0
    چرا که نه ، فیلم پیرپسر تمام معیارهای جشنوار اسکار را دارد . فیلمی سیاه و تاریک از جامعه بحران زده ، بی فرهنگ و عقب مونده ایران ‌. دیگه اسکار چه چیز دیگری از یک فیلم ایرانی می خواد . این فیلم می تونه جایزه بهترین بازیگر، کارگردان، فیلمنامه نویس و حداقل طراح صحنه رو به خودش اختصاص بده.
  • محسن IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۰۴
    1 0
    شاید اگر در فیلم پیر پسر یکی مثل استاد علی نصیریان یا استاد اسماعیل محرابی( با بازی در سطح بین المللی در فیلم کیک محبوب من) و یا استاد جمشید هاشم پور (‌با بازی های درخشان درسطح بین المللی درژانرهای مختلف مثل پرده آخر و میم مثل مادر و استشهادی برای خدا و هیوا ) در این فیلم ایفای نقش می‌کردند این فیلم رفتنش به اسکار با کاندیداتوری بازیگر مرد برای جایزه اسکار توام میشد اما اکنون اگر شما بازی بازیگر اصلی ناتور دشت با بازیگری هادی حجازی فر را بازی بازیگر نقش اصلی فیلم پیر پسر مقایسه کنید بدون هیچ تعصبی و با توجه به داستان که می تواند هم جای دنیا اتفاق بیافتد و سایر عوامل در صورتیکه فیلم از طرف ایران به اسکار راه یابد هادی حجازی فر (‌هرچند بازیگر جوانی است اما باهیبت که گریم خوبش به کمک بازیش آمده است) با بازی عالی خود خصوصا در سکانسهای آخر فیلم درلحظاتی حس میکنید در مقابلتان دنی دی لویس ( بازیگر ۶۸ ساله انگلیسی و سرشار از جوانی) قرارگرفته است ضمن اینکه داستان و فیلم تماشاگر را تا آخر با خود به همراه بازی تاثیر گذار بازیگر مقابل می‌رسید مولویان و بازی متفاوت علی مصفا جلوتر از پیر پسره