به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس جمهور، شامگاه دوشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۴، در برنامه گفتوگوی ویژه خبری صدا و سیما، به مناسبت هفته دولت، در پاسخ به پرسشی در ارزیابی از عملکرد دولت در یکسال گذشته و نقاط قوت و ضعف آن، با اشاره به نقش محوری مردم در سنجش میزان موفقیت دولت تأکید کرد: ارزیابی واقعی عملکرد دولت را باید مردم ارائه دهند. مردمی که در شرایطی بسیار دشوار و پیچیده، شاهد آغاز بهکار دولت چهاردهم بودند، صلاحیت قضاوت درباره عملکرد این دولت را دارند؛ این مردم هستند که میتوانند نمره واقعی را به دولت بدهند.
بنا بر روایت ایسنا، درادامه مشروح سخنان حاجی میرزایی را میخوانید:
*از منظر دولت، رسیدن به رضایت کامل از عملکرد ممکن نیست؛ چرا که همواره کارهای بسیاری برای انجام دادن باقی میماند. مجموعه دولت تلاش کرده است تمام توان و ظرفیت خود را برای فراهم کردن شرایط مناسب در جهت پیشرفت کشور، آرامش جامعه و حل مشکلات معیشتی مردم بهکار گیرد و این مجموعه اقدامات در معرض قضاوت عمومی قرار دارد.
*نگاه ما آن است که خود را پیوسته نقد و عملکرد خود را بازنگری کنیم و برای اصلاح مسیر و بهبود امور تلاش مستمر داشته باشیم. مجموعهای که از خود رضایت پیدا کند، در تشخیص و مشاهده خطاها دچار ضعف میشود و در نتیجه نمیتواند مسیر رشد را ادامه دهد.
* به باور دولت، کشور برای حرکت بهسوی موفقیتهای عمیق و پایدار، نیازمند انسجام اجتماعی و همفهمی میان ارکان مختلف جامعه است. اقدامات دولت نیز در راستای تحقق چنین بستری تعریف و پیگیری شده است.
* ۱۲ روز دفاع جانانه ملت ایران در برابر تهاجم بیسابقه اخیر، خود شاهدی روشن و عینی است. این تهاجم فقط از سوی رژیم صهیونیستی نبود، بلکه ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی نیز بهنوعی در همراهی اطلاعاتی و در برخی موارد همراهی عملیاتی مشارکت داشتند.ملت ایران در برابر این فشارها ایستادگی کرد و اجازه نداد اختلال مؤثری در جامعه ایجاد شود. این مقاومت بدون همراهی مردم ممکن نبود. اگر مردم در کنار ما نمیایستادند، امکان عبور از این شرایط دشوار وجود نداشت.
*طبیعتاً در جامعه ما نگاهها و نقدهای مختلفی وجود دارد، برخی ممکن است نسبت به دولت و برخی دیگر نسبت به بخشهای مختلف حاکمیت نقد داشته باشند، اما نتیجه وفاق و انسجام در آن ۱۲ روز خود را نشان داد. اگر دولت با مردم دچار گسست و تعارض بود، نمیتوانست چنین مقاومت جانانه و دشواری را با همراهی مردم بهپیش ببرد. مردم در این مسیر همراهی کردند، پشت دولت را خالی نکردند، از نیروهای مسلح حمایت کردند و منطق دفاعی حاکمیت را پذیرفتند.
*در یکی از روزها، هنگام بازگشت از بیمارستانی در تهران که مجروحان بستری بودند، تیم حفاظتی بهشدت با ادامه برنامه میدانی مخالفت کرد. همان حوالی میدان انقلاب، تجمعی مردمی شکل گرفته بود و تیم حفاظت تأکید داشت که شرایط امنیتی اجازه حضور نمیدهد، اما رئیس جمهور با وجود هشدارهای متعدد، دستور توقف خودرو را دادند و اعلام کردند که باید به میان مردم رفت. هرچه تلاش کردیم که متقاعدشان کنیم از خودرو پیاده نشوند، تأکید کردند که نمیتوان مردم را نادیده گرفت و حتماً باید حضور داشت.
* رئیس جمهور بسیاری از پروتکلها و تشریفات رایج را کنار گذاشتهاند. مثلاً وزارتخانههایی وجود دارند که در گذشته رؤسای جمهور حتی یک بار هم وارد آنها نشدهاند، اما دکتر پزشکیان در طول همین مدت، شش یا هفت بار شخصاً به آنها مراجعه کرده و نشستهایی عمیق و کارشناسی برگزار کردهاند. در برخی جلسات سازمان برنامه و بودجه، نهتنها با مسئولان و مدیران ارشد، بلکه با کارشناسان بدنه دستگاه گفتوگو کردهاند. دیدگاهها و ایدههای خود را به بحث گذاشتهاند، نقد شنیدهاند، توضیح دادهاند، مخالفت کردهاند یا پذیرفتهاند. اینگونه رفتار اجرایی، بهجای آنکه شبیه فرمان از بالا باشد، یک سبک فعال و همدلانه در بطن مسائل کشور است.
* ناترازی انرژی و قطع برق، پدیدهای تلخ است که تبعات اقتصادی گستردهای به همراه دارد. برآوردها نشان میدهد عدمالنفع واحدهای تولیدی کشور در سال گذشته، ناشی از قطع برق، به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این رقم تقریباً معادل یکچهارم نیاز برق کشور بوده است.
*امسال حدود ۱۴ هزار مگاوات انرژی آبی که معمولاً از طریق سدها تأمین میشد، به دلیل کاهش ۴۰ درصدی بارندگی و تداوم پنج سال خشکسالی، عملاً از دست رفت. با این حال تلاش شده این خلأ از مسیرهای دیگر جبران شود.
*پزشکیان معتقد است که اگر تصمیمی تنها مورد حمایت بخشی از جامعه باشد و بخش دیگری نسبت به آن مسئله داشته باشد، پایدار نخواهد بود و با چالش مواجه خواهد شد. تمام تلاش ایشان این بوده که تصمیمگیران کشور را درباره این موضوعات متقاعد کند و اجماعی واقعی شکل گیرد.
* با وجود اینکه خانواده رئیس جمهور همگی دارای حجاب کامل و چادری هستند، دکتر پزشکیان همواره تأکید کرده که نمیتوان با الزام و اجبار، یک الگوی رفتاری را در جامعه نهادینه کرد. این نگاه، ریشه در درک عمیق از کارکردهای فرهنگی و اجتماعی دارد. از منظر رئیس جمهور، اجرای موفق هر تصمیم اجتماعی، نیازمند فراهم کردن زمینههای فرهنگی و جلب همراهی جامعه است. تصمیماتی که اقبال اجتماعی پیدا نکنند، پایدار نخواهند ماند و با پیامدهایی همراه خواهند شد که در برخی موارد ممکن است از خود هدف، پرهزینهتر باشد.
*در موضوع فیلترینگ، گامهایی برداشته شده و برخی تصمیمات اتخاذ گردیده است. بخشهایی از این موضوع همچنان بهصورت جدی از سوی دولت دنبال میشود. یکی از پیشنهادهای مشخص، آن بوده که هر اپلیکیشن یا شبکه اجتماعی که در کشور فعال میشود، باید نظارتپذیر باشد و به قواعد حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران پایبند بماند. دولت در این زمینه وارد گفتوگوهای فنی و حقوقی شد و تلاش کرد که الزام به داشتن نمایندگی رسمی در داخل کشور را بهعنوان شرط فعالیت شبکهها پیگیری کند. ایجاد زیرساختها و تمهید مقدمات فنی و حقوقی برای تحقق این هدف، بهتدریج در حال انجام است و امید میرود به نتایج عملی منتهی شود.
*شرایط بهگونهای پیش رفته که بسیاری از مدیران، جرأت اقدام ندارند و در انتظار دستور از بالا هستند. این در حالی است که ظرفیتهای فراوانی در سطح استانها وجود دارد. دکتر پزشکیان بارها تأکید کرده که استانهای ایران با این گستره جغرافیایی و جمعیتی، نباید کمتر از کشورهای کوچک اطراف خلیج فارس در اداره امور توانمند باشند.
* توجه به مردم، یکی از مهمترین تمایزهای فکری دکتر پزشکیان است. این رویکرد صرفاً یک ترجیح فرهنگی یا اخلاقی نیست، بلکه یک ضرورت راهبردی برای اداره کشور تلقی میشود. دکتر پزشکیان بر این باور است که اگر مردم در مسائل کشور درگیر شوند، هیچ قدرتی نمیتواند در برابر ایران ایستادگی کند. هرگاه مردم از فرآیند تصمیمگیری کنار گذاشته شدهاند، اختلال ایجاد شده است.
*اگر از من بهعنوان کسی که در خدمت رئیس جمهور است و تقریباً در همه جلسات و محافل حضور دارد پرسیده شود پرتکرارترین و پربسامدترین مفهومی که رئیس جمهور بر آن تأکید میکند چیست، بدون تردید خواهم گفت معیشت مردم؛ هیچ موضوعی به اندازه معیشت، مورد توجه ایشان نیست.
* همواره موضوعات مرتبط با یارانه و هدفمندی حساسیتبرانگیز بوده و همین نگرانی که تغییر قیمت چه اثری بر معیشت اقشار مختلف میگذارد، روند تصمیمگیریها را با احتیاط و کندی همراه کرده است.
* در حال حاضر نزدیک به سه و نیم میلیارد دلار بنزین آزاد با قیمت بالا وارد کشور میشود. بر همین اساس تصمیم گرفته شد که بنزین سوپر به قیمت واقعی عرضه شود تا خودروهای لوکس از این سوخت استفاده کنند و در نتیجه، فشار هزینهای متوجه عموم مردم نباشد.
*فرزند و داماد رئیس جمهور با بنده و تحت نظر دفتر رئیس جمهور فعالیت میکنند و هیچگاه شخصی از سوی دفتر به وزارتخانه، شرکت یا بانکی معرفی نشده تا برای او حکمی صادر شود. ما اعتقاد داریم که اگر به کسی اعتماد میکنیم و او را بهعنوان وزیر و مدیر منصوب مینماییم، طبیعی است که اختیار انتخاب همکاران باید به خود او واگذار شود، نه اینکه دفتر ریاستجمهوری به جای او افراد را انتخاب کند.
۲۹۲۲۱
نظر شما