به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری، دکتر حمیدرضا کفاش، پژوهشگر هوش مصنوعی و معاون اسبق پرورشی وزارت آموزش و پرورش، در همایش استانی آشنایی با هوش مصنوعی و کاربردهای آن در تعلیم و تربیت چهارمحال و بختیاری تأکید کرد که هر تحول واقعی کشور از آموزش و پرورش و تلاش معلمان آغاز میشود و هوش مصنوعی نقش کلیدی در تربیت نسل آینده دارد.
وی با بیان تجربیات بیش از ۴۵ سال خدمت در حوزه تعلیم و تربیت و فناوری گفت:«با برگزاری بیش از ۲۶۰ کارگاه تخصصی در زمینه هوش مصنوعی در سه سال اخیر و انجام بیش از ۲۰ پژوهش و ترجمه علمی، ثابت شده است که فرهنگیان و مدیران آموزشی بیش از هر زمان دیگری نیازمند شناخت کاربردهای این فناوری در تربیت دانشآموزان هستند.
کفاش با اشاره به اهمیت پرورش هوش شناختی (IQ)، هوش هیجانی (EQ) و ضریب شرافت (DQ) افزود:نسل امروز باید هم مهارت علمی بیاموزد و هم توانایی مدیریت هیجانات و اخلاق اجتماعی را. تقسیمبندی سنتی دانشآموزان به تیزهوش و کمهوش دیگر منسوخ شده و آموزش و پرورش باید تمام ظرفیتها را شناسایی و هدایت کند.
وی همچنین به نظریه هوشهای چندگانه گاردنر اشاره کرد و توضیح داد:«هر کودک با مجموعهای از استعدادهای متفاوت متولد میشود؛ برخی در هوش جنبشی و حرکتی، برخی در موسیقی، ریاضی یا زبان برجستهاند. وظیفه آموزش و پرورش، کشف این استعدادها و هدایت درست آنهاست.
دکتر کفاش با قدردانی از تشکیل کمیته هوش مصنوعی در استان اظهار امیدواری کرد:این حرکت میتواند نقطه شروع تغییرات بنیادین در سال تحصیلی جدید باشد و مدیران با بهرهگیری از هوش مصنوعی، مسیر رشد دانشآموزان را هموارتر و اثربخشتر کنند.
نظر شما