به گزارش خبرآنلاین، به نقل از زومیت، بر اساس سندی که به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ارسال شده، نزدیکبه ۴۰ درصد از درآمد سهماههی دوم انویدیا، تنها از دو مشتری به دست آمده است. این افشاگری، وابستگی شدید انویدیا به چند خریدار بزرگ را نشان میدهد.
انویدیا اخیراً درآمد بیسابقهی ۴۶.۷ میلیارد دلاری خود در سهماههی دوم ۲۰۲۵ را اعلام کرد که رشد ۵۶ درصدی نسبتبه سال گذشته را نشان میدهد. این رشد عمدتاً از رونق بازار دیتاسنتر هوش مصنوعی ناشی شده؛ با این حال، گزارشهای بعدی نشان داد که این افزایش درآمد، تنها مدیون تعداد انگشتشماری از مشتریان است.
طبق این گزارش، یک مشتری بهتنهایی ۲۳ درصد و مشتری دیگر ۱۶ درصد از کل درآمد سهماههی دوم انویدیا را تشکیل میدهند. سند مذکور نام مشتریان را فاش نمیکند و تنها به آنها با عنوان «مشتری A» و «مشتری B» اشاره دارد. چهار مشتری دیگر به ترتیب ۱۴، ۱۱، ۱۱ و ۱۰ درصد از درآمد این دوره را به خود اختصاص دادهاند.
انویدیا میگوید که این مشتریان، خریداران «مستقیم» هستند؛ یعنی شرکتهایی مانند تولیدکنندگان اصلی تجهیزات (OEM) یا توزیعکنندگان که تراشهها را مستقیماً از انویدیا خریداری میکنند. مشتریان غیرمستقیم، مانند شرکتهای بزرگ ارائهدهندهی خدمات ابری (مانند مایکروسافت، آمازون و گوگل)، تراشهها را از طریق این مشتریان مستقیم تهیه میکنند.
5858
نظر شما