به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، به مناسبت آغاز امامت امام زمان عجل الله تعال فرجه الشریف، آیت الله مکارم شیرازی در یکی از سخنرانی های خود به موضوع «نشانه های ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از زبان امام علی علیهالسلام» اشاره کرده است که تقدیم شما فرهیختگان می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم؛
بنابر روایت حوزه، امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در خطبهای فرمودند: «هر چه میخواهید بپرسید، تا زمانی که در میان شما هستم؛ زیرا پاسخ همه پرسشها برای شما آماده است».
در این هنگام شخصی از میان جمع برخاست و عرض کرد: «یا امیرالمؤمنین، متی یخرج الدجال؟ چه زمانی دجال خروج میکند و مقدمه ظهور حاصل میشود؟»
به بیان دیگر، او میخواست زمان ظهور حضرت مهدی علیهالسلام را بداند.
امام علی علیهالسلام در پاسخ جملهای فرمودند که درس عبرتی برای همگان است.
ایشان فرمودند: «من المسؤول بأعلمَ من السائل»؛ یعنی من که مورد پرسش قرار گرفتهام، نسبت به تو که این پرسش را میکنی، عالمتر به زمان قیام مهدی نیستم.
این سخن بدین معناست که هیچکس نمیتواند زمان دقیق ظهور را تعیین کند. سپس امام فرمودند: «ولکن له علامات»؛ ظهور نشانههایی دارد، و من نشانههای آن را برای تو بازگو میکنم.
در این حدیث شریف، امیرالمؤمنین علیهالسلام حدود پنجاه نشانه برای دوران پیش از ظهور بیان فرمودند. ایشان فرمودند: «ألا وإنّ من أعلام الساعة: إذا ضُیّعت الصلاة».
نخستین نشانه آن است که مردم نسبت به نماز بیاعتنایی کنند و اهمیت آن به فراموشی سپرده شود.
«وإذا ضُیّعت الأمانة»؛ نشانه دوم آن است که مردم در امانتها خیانت کنند.
این امانت میتواند امانت مالی باشد یا حتی فرزندانی که خداوند به دست والدین سپرده است.
اگر کسی وسیلهای مانند ماهواره فراهم کند و برنامههایی آلوده به فساد در خانه به نمایش بگذارد و جوانانش تحت تأثیر آنها قرار گیرند، آیا این خیانت به امانت الهی نیست؟
دین خدا، امانت خداست؛ اگر با عمل ما ضایع شود، مصداق همین حدیث شریف خواهد بود.
«واستُحلّ الکذب»؛ نشانه سوم آن است که مردم دروغ را حلال بشمرند.
برخی وقتی به آنها گفته میشود دروغ نگویید، پاسخ میدهند: مگر بدون دروغ میتوان کسبوکار کرد؟ این همان نشانه است.
نشانه چهارم آن است که «ظهر الربا»؛ ربا در میان مردم آشکار شود.
عقود شرعی به کنار گذاشته میشود و به جای آن معاملات صوری و فاکتورهای قلابی رواج مییابد.
نشانه دیگر آن است که «أُخذت الرشوة»؛ رشوهخواری میان مردم رایج میشود.
«وشُید البنیان»؛ یعنی بناها و ساختمانهایشان را محکم میسازند، مقاوم در برابر زلزله و زیبا، اما بنای دین و ایمانشان سست و بیپایه خواهد بود.
«وبیع الدین بالدنیا»؛ دین خود را به دنیا میفروشند و ارزشهای معنوی را در برابر لذتها و سودهای مادی از دست میدهند.
«وتولی السفهاء»؛ افراد سفیه و نادان که عقل و تدبیرشان به جایی نمیرسد، در پستها و مناصب حساس قرار میگیرند و سرنوشت جامعه را به دست میگیرند.
«وقُطعت الأرحام»؛ نشانه دیگر، قطع رحم است.
پدر و مادر کهنسال و زمینگیر میشوند، اما فرزندان میگویند: ما توان نگهداری نداریم. آنان را به خانه سالمندان میسپارند و به بهانههای مختلف از عهدهداری این مسئولیت شانه خالی میکنند.
«واتُبعت الأهواء»؛ نشانه دیگر پیروی از هوا و هوس است.
جلوه آن در مجالس آلوده، عروسیهای مختلط و گناهآلود، فیلمهای بدآموز، و نیز در اعتیاد به مواد مخدر و دیگر جلوههای هواپرستی نمایان میشود.
«واستُخفّ بالدماء»؛ خونریزی آسان میگردد.
جان انسانها بیارزش میشود. به سادگی افراد نادان یا فریبخورده را تحریک میکنند تا خود را منفجر کنند و جان زنان و کودکان و زائران امام حسین علیهالسلام را بگیرند.
پنجاه یا صد نفر در یک لحظه قربانی میشوند.
گروههای متعصب و منحرف وهابی، نمونه آشکار این جنایتها در جهان معاصر هستند. هیچ زمانی در تاریخ، خون انسان تا این اندازه بیارزش نشده بود.
پس از ذکر بخشی از این نشانهها، امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند: «فَذلکَ الوَیحُ الوَیحُ، العَجَلُ العَجَلُ». یعنی: در چنین زمانی که این نشانهها آشکار شود، مردم باید بیش از پیش دست به دعا بردارند و از خداوند، تعجیل در ظهور حضرت مهدی علیهالسلام را بخواهند.
نظر شما