به گزارش حبرآنلاین، او به «ایران» میگوید: «قیمتهایی که در سایتها و فضای مجازی اعلام میشود، عمدتاً ناشی از فضاسازی است و در معاملات واقعی، اثری از این گرانیها دیده نمیشود.»
مؤتمنی با اشاره به عدم هماهنگی بین قیمت خودرو و نرخ ارز تأکید میکند: «در گذشته با کوچکترین جهش در نرخ دلار، بازار خودرو سریعاً واکنش نشان میداد. اما حالا حتی خودروهایی که تا ۴۰ درصد پایینتر از نرخ روز دلار قیمتگذاری شدهاند، مشتری ندارند. این یعنی بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و عملاً فروشندگان با دیوار تقاضای ضعیف برخورد
میکنند!»
او همچنین به چالش عرضه خودروها اشاره میکند و میگوید: «کمبود عرضه در بازار، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت است. خودروسازان داخلی به دلیل مشکلات مالی و بدهیهای انباشته، با محدودیت در تولید روبهرو هستند. از سوی دیگر، واردات خودرو نیز به دلیل موانع ارزی و گمرکی، بهصورت قطرهچکانی انجام میشود. این شرایط باعث شده تا عرضه پاسخگوی نیاز بازار نباشد و فشار قیمتی ایجاد شود.»
مؤتمنی معتقد است در صورت بهبود روند تولید داخلی و تسهیل واردات، بازار بهسرعت واکنش نشان داده و قیمتها کاهش پیدا خواهد کرد. افزایش فعلی قیمتها بین ۵ تا ۶ درصد بوده و عمدتاً بهخاطر محدودیت در عرضه است. اگر این مشکل حل شود، پتانسیل کاهش قیمت در بازار کاملاً وجود دارد.
بازار خودرو اگرچه بهظاهر دستخوش نوسانات جدیدی شده، اما در واقعیت، رکود عمیق همچنان بر آن سایه انداخته است. نبود نقدینگی، افزایش ریسکهای اقتصادی و سیاسی، و کاهش توان خرید مردم، موجب شدهاند که جهش قیمتها تنها در ظاهر بازار اتفاق بیفتد. بازار خودرو اکنون در تعادلی شکننده قرار دارد؛ جایی بین فشار تورمی و رکود معاملاتی. پرسش اصلی این است که آیا بازار میتواند از این وضعیت عبور کند یا همچنان در چرخهای از التهاب و بیرمقی باقی خواهد ماند؟
23302
نظر شما