به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هادی سروش پژوهشگر مسائل دینی، در جلسات هفتگی هیأت انصارالمهدی(عج) تهران به مناسبت آغاز امامت حضرت مهدی(عج) وارد بحث «آخرالزمان» و نسخه ناب و نسخه بدلی آن شد و گفت : «آخرالزمان» واژه پررفت و آمدی بین ادیانی است که به اتمام این دوره از جهان باوردارند و قائل هستند این پایان با یک سری از حوادث مقارن می شود.
بنا بر روایت جماران، این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: آخرالزمان، در لغت به انتهای یک دوران گفته میشود. اما در آموزههای دینی ما مسلمین به دورانی گفته میشود که امام زمان(عج) برای برقراری حکومت عدل و داد در سراسر جهان ظهور خواهد کرد. آخر الزمان مانند دیگر تعالیم آسمانی دارای یک نسخه اصیل است که تولید اندیشه اصیلِ آخرالزمانی را به عهده دارد، و نیز دارای نسخههای تقلبی است که قهرا اندیشههای باطل و خرافی را به همراه دارد.
آخرالزمان؛ بسط عدالت است و استقرار امنیت شهروندان
وی افزود: آخرالزمان در اندیشه ناب، بر محور یک جمله است و آن؛ بسط عدالت است که در ادبیات پیامبر رحمت(ص) و عترت(ع) آمده ؛ «فَإِذا عَجَّلَ اللّهُ خُروجَ قائِمِنا یَمْلأُ الأرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَتْ جَوراً وَ ظُلماً»؛ و بهترین توضیح برای این عبارت آیه ۵۵ سوره نور است که محتوای او با توجه به مباحث آخرالزمان است و در این آیه سخن خداوند متعال بر پایه حضور انسانهای مؤمن و صالح برای ارائه دین و امنیت است. فرمود: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَیٰ لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا».
هادی سروش ادامه داد: معنای بلند این آیه در چند محور قرار گرفته است ؛ ۱. آخرالزمانیها باید مردمانی در کمال پاکی در باور و رفتار باشند. ۲. آنان باید در مسیر دینداری باشند اما دینداری مورد قبول. ۳. داعیهداران آخرالزمان تمام تلاششان در مسیر امنیت جامعه است و نتیجه فعالیتهای فکری و دینی و اجتماعی و سیاسی اینها ؛ زندگی توحیدی است. مرحوم طَبرِسی صاحب مجمع البیان در ذیل آیه، از اهل بیت پیامبر(ع) این حدیث را نقل میکند که فرمودهاند: «إنَّها فِی المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ». این آیه در مورد مهدی آل محمّد است. پس اصحاب المهدی و انصارالمهدی در این چهارچوب قابل تأیید هستند.
پیوند آخرالزمان با شکیبایی و استواری بر آموزههای اهل بیت(ع)
وی اظهار داشت: راه درست در زمان غیبت طبق فرمایش رسول الله(ص) - بر اساس نقل کتاب کفایةالاثر- دو چیز است ؛ «طُوبیٰ لِلصّابِرینَ فی غَیبَتِهِ! طوبیٰ لِلْمُقِیمِینَ عَلیٰ مَحَجَّتِهِم»؛ صبر و شکیبایی در دوران غیبت، و استوار بودن بر آموزههای ائمه اطهار(ع) است. پیامبر رحمت(ص) فرمود: خوشا به حال آنانی که در دوران غیبت او شکیبایند! خوشا به حال کسانی که در مسیری که اهل بیت برای آنان ترسیم کرده اند، استوار هستند! اینان، همان کسانی هستند که خدا در کتاب خویش، آنان را توصیف کرده و فرموده است:«و کسانی که به غیب ایمان دارند» و فرموده:«اینها، همان حزب اللّه هستند و حزب اللّه، همان رستگاراناند».
مدعیان آخرالزمانی!
این پژوهشگر مسائل دینی با اشاره به اندیشه های بدلی آخرالزمانی، گفت: این دوران، دوران خاص است . مدعیانی پیدا شدهاند و البته قبلا هم بودهاند اما به روز شدهاند و نهایت سوء استفاده و یا بدفهمی از «آخرالزمان» را دارند! در گذشته مردمانی بودند که در جریان آخرالزمان و ظهور شتابزدگی و تعیین وقت میکردند! این گفتمان در روایات مورد انکار شدید است و روایات متعدد مسلمان و مؤمن را از تعیین وقت برای ظهور و شتابزدگی بر حذر داشته؛ مانند روایت معتبری که در کتاب اصول کافی است که امام صادق(ع) فرمود: «کذب الوقاتون ، هلک المستعجلون». همانطوری که در اصول کافی است، دولت بنی عباس، دولت آخرالزمانی نیست. دولت صفویه هم دولت آخرالزمان و دولت ظهور نیست و اگر عالمی در این رابطه اظهار نظر نموده، حتما اشتباه کرده است.
ترویج و توجیه فساد بیگانه از گفتمان آخرالزمان است
وی گفت: اما امروز؛ اضافه بر آن خطاهای فکری و رفتاری که در روایات مطرح است، به وسیله گفتمان آخرالزمان یک نسخه بدلی و باطل ارائه میشود که در آن ، گاهی به اسم مصلحت، توجیهگر فساد و توجیه کننده ظلمِ ظالم هستند! و گاه دیگر؛ شخصی را با تمسک به قصه و خواب، پوشش ملکوتی و رتبه خاص میدهند! و یا گاهی فکر و تدبیر درست نسبت به زندگی از جامعه نداشته و مردم را گرفتار شرایط سخت معاش میکنند! و این رویه غلط را به اسم اینکه در مسیر ظهور نزدیک هستیم و باید سختی را مردم تحمل کنند القاء میکنند!
هادی سروش ادامه داد: اسفبارانه است که گاهی آخرالزمانیهای دروغین، مدعی ضرورتِ گرفتن جهان گرچه با هزینه جان نیم انسانها باشد، میشوند! از تریبونهایی سخن از کشتار نیم زمین و سلب امنیت از جامعه میکنند! سؤال من از این حضرات تریبوندار این است؛ آیا اینها که گوشهای از آن را برشمردیم، میتواند مَحج و راه اهل بیت(ع) باشد که رسول الله(ص) ما را در استواری در آن راه توصیه نمودند؟!
وظیفه عالمان دینی بسیار سنگین است
وی گفت : استاد مطهری جمله مهم و نسبتا تندی دارد؛ ایشان میگوید:«امام عسکری(ع) راجع به بعضی از آنهایی که نامشان علماست و در آخرالزمان پیدا میشوند میفرماید: «هُمْ اضَرُّ عَلی ضُعَفاءِ شیعَتِنا مِنْ جَیشِ یزیدَ عَلَی الْحُسَینِ بنِ عَلِی (ع) و اصحابِهِ» ؛ یعنی ضرر اینها بر امت اسلام از لشکر یزید بر حسین بن علی(ع) بیشتر است. واقعاً هم همینطور است. آدمی که این فکر را در میان مردم تبلیغ بکند، ضررش بر اسلام از لشکر یزید بر امام حسین(ع) کمتر نیست.
امام خمینی(س) و عرضه گفتمانی عقلانیِ آخرالزمان
استاد حوزه در بخش پایانی سخنان خود به سیره امام خمینی(س) در روایتِ آخرالزمان پرداخت و گفت: با آنچه امروز از گویندگان میشنویم تفاوت جوهری با مبانی و گفتمان امام خمینی(س) دارد! امام خمینی(س) هر جا سخن از امام مهدی(عج) دارد، راویِ آخرالزمانی است که تمرکز بر نقطه «عدالت» باشد و لاغیر! در بسط عدالت در جامعه از نگاه امام راحل، فقط بسط عدالتهای اجتماعی نیست؛ بلکه امام عدالت را در سطح جامعه تا روح و روان انسان که مبدأ اخلاق و رفتار آدمی است، بسط داده است.
وی تأکید کرد: نکته مهم در اینجا است که امام خمینی(س) در حالی که نیروی کاریزماتیک و غلبه بر دلها داشت، میتوانست خیلی از مسائل عادی را به رنگ آخرالزمان به خوردِ جامعه دهد! اما چنین چیزی در سیره او دیده نمیشود و امام به هیچ عنوان اشارهای به آنچه امروز در بحث آخرالزمان از گویندگان و برخی از رجال سیاسی شنیده میشود، ندارد.
این پژوهشگر مسائل دینی افزود: خلاصه ما این درس مهم را از امام راحل به خوبی فرا نگرفتیم که نباید در مسائل شخصی و اشخاص و تقویت یک تفکر و خارج کردن تفکر مقابل از مبانی دینی استفاده ناصواب برد. روایان آخرالزمان ؛ باید همراه با عقلانیت و تقوا، ارمغانِ امنیت جامعه را عرضه کنند و جامعه را از پریشانی ها و ناتوانی ها نجات دهند.
۲۹۲۲۱
نظر شما