۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۳

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق گفت: حق خود می دانیم که سرنوشت خود را خود تعیین کنیم.

سید علی موسوی خلخالی

نشست اربیل در حالی برگزار شده بود که در آن همه سران عراقی یعنی ایاد علاوی، رهبر فهرست العراقیه، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، مقتدی صدر رهبر جریان صدر، جلال طالبانی، رئیس جمهوری و اسامه النجیفی، رئیس مجلس بودند، جز نوری مالکی، نخست وزیر و سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق. اطرافیان علاوی و بارزانی می گفتند که نوری مالکی از آن رو در این جلسه شرکت نداشت که حاضران در این نشست یک نقطه اشتراکی داشتند که باعث گرد هم آوردن آنها شده بود، آن هم مخالفتشان با مالکی و اجماع بر این که باید فرد دیگری به جای او انتخاب شود. اگر چه در بیانیه نهایی صحبتی از این موضوع به میان نیاوردند. اما چرا سید عمار حکیم نبود؟ کردها می گفتند که نشست اربیل در حقیقت مکمل دیدار بارزانی با حکیم که دو هفته قبل از آن برگزار شده بود، محسوب می شد و از اظهار نظر بیشتر در این زمینه خودداری می کردند. اما خبر آنلاین در گفت و گویی که با رئیس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران داشته خبردار شده است که مسعود بارزانی از رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق برای پیوستن به این جمع دعوت کرده بود ولی وی این دعوت را نپذیرفته بود. این مساله با دلخوری شدید مسعود بارزانی مواجه می شود به گونه ای که در طول مصاحبه های مطبوعاتی اش به هیچ وجه صحبتی از طرح سید عمار حکیم برای حل بحران عراق نمی کند.
دو روز پس از این دیدار مسعود بارزانی رهسپار کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس می شود و با سران امارات متحده عربی و عربستان همان طرحی را که در ترکیه پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور علیه مالکی کلید زده بود، پی می گیرد. همان طرحی که هدفش به صف کشیدن رقبای مالکی برای سرنگونی او است.
در فاصله ای که بارزانی در سفر بود، روز پنج شنبه، سید عمار حکیم میزبان جیمز جفری، سفیر ایالات متحده در بغداد می شود. بلافاصله پس از آن هیئتی از حزب الدعوه به مجلس اعلا می آیند و پس از انجام مذاکراتی عصر همان روز حکیم به دیدار نوری مالکی می رود و درباره چگونگی خروج از بحران فعلی عراق مذاکرات طولانی ای با وی می کند. پس از آن حکیم و مالکی به جمع خبرنگاران می آیند و با خوش رویی صحبت از گفتگوهای موفق خود می کنند.
و اکنون...
مسعود بارزانی روز شنبه پس از آن که یکی از مسئولان عالی رتبه وزارت نفت عراق تلویحا اعلام کرد، برای جبران قاچاق نفتی که از اقلیم کردستان به برخی کشورهای همسایه شده، بخشی از بودجه نفت اقلیم را به آن نمی دهد، نوری مالکی را به باد انتقاد گرفت و گفت: که ملت کرد از بازگشت فرهنگ حذف دیگران و زبان خشونت نگرانند و حق خود می دانند که سرنوشت خود را خود تعیین کنند. اشاره بارزانی به موضوع استقلال کردستان است که در حقیقت باعث شعله ور شدن اختلاف میان او با مالکی شد. به گزارش روزنامه عراقی الزمان بارزانی در تهدید و انتقاد خود امریکایی ها را نیز بی نصیب نگذاشت و گفت: ما از جنگنده های اف 16 و کسانی که آنها را در اختیار دولت عراق قرار می دهند، نمی ترسیم چرا که تجربه ایستادگی در برابر میگ های نظام سابق را داشته ایم.
وی همچنین گفت: در صورتی که احساس کنیم سایه دیکتاتوری مجددا بر سراسر عراق سایه انداخته حق خود می دانیم که سرنوشت خود را خود تعیین کنیم. این حقی است که جامعه جهانی به ما داده و چرا نباید از آن استفاده کنیم!!
بغداد اقلیم کردستان را متهم کرده است که به طور غیر قانونی به اردن نفت قاچاق کرده و تمهیداتی اندیشیده تا این نفت در اختیار اسرائیل قرار بگیرد و از این راه نزدیک به دو میلیارد دلار سود برده است.
در این میان مقتدی صدر، رسانه های عراقی گزارش دادند که رهبر جریان صدری نامه ای را به ابراهیم جعفری، رئیس ائتلاف پیمان ملی نوشت و یادآور شد در صورتی که نوری مالکی ظرف 15 روز به تعهدات پیمان اربیل که باعث تشکیل دولتش شد، عمل نکند، رای به عدم اعتماد او خواهد داد.
وی همچنین در بیانیه ای جداگانه به انتقاد شدید از مالکی پرداخت و او را عامل ایجاد تنش های طایفه ای در عراق دانست و گفت که او جایگاه شیعیان در عراق را تضعیف کرده است!
در مقابل نوری مالکی نه تنها دست بسته ننشست بلکه به صراحت بر جایگاه قانونی خود تاکید کرد و گفت که می تواند مطابق قانون اساسی حتی برای بار سوم نخست وزیر عراق شود.
به گزارش پایگاه خبری مراسلین، عباس البیاتی، نماینده ائتلاف دولت قانون مهلت 15 روزه مالکی را غیر قابل قبول خواند و گفت: در صورتی که جریان های سیاسی گمان می کنند نمی توانند در چنین فضایی فعالیت کنند، این ائتلاف حاضر است بحث انحلال پارلمان را دنبال کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند.
عزت الشابندر، یکی از مقام های ارشد ائتلاف دولت قانون نیز گفت: مقتدی صدر در حالی برای ابراهیم جعفری، رئیس پیمان ملی نامه نوشته و تهدید به سلب اعتماد از دولت او کرده است که خود مغایر توافقات اربیل رفتار می کند.
در این میان العراقیه که مقتدی صدر به تازگی تحرکاتی را برای نزدیکی به آن انجام داده است نیز نه تنها از مواضع اخیر او استقبال نکرد بلکه جریان صدر را سرزنش کرد که همیشه صحبت از ائتلاف جدید می زند ولی جرات انجام آن را ندارد. عبدذیاب العجیلی، یکی از رهبران العراقیه در این باره گفت: جریان صدر همیشه از مواضع سیاسی خود عقب نشینی کرده است و نمی توان به آن اعتماد چندانی کرد.
وی همچنین گفت: تنها نقطه اشتراک جریان صدر با دیگر گروه های سیاسی مخالفت با تمدید دوره نخست وزیری مالکی است در حالی که جریان صدر در ائتلاف ها و هم پیمانی هایش استراتژی روشنی ندارد.
پس از این اظهارات جریان صدر عقب نشست و گفت که به هیچ وجه موافق برگزاری انتخابات پیش از موعد نیست. عواد العوادی، یکی از نمایندگان این جریان در پارلمان عراق گفت: جریان صدر از اجرای انتخابات در موعد مشخص قانونی اش که دو سال دیگر است، حمایت می کند.
این در حالی است که نوری مالکی هر روز که می گذرد تمایل بیشتری به برگزاری انتخابات زودهنگام پیدا می کند. چرا که با پرونده طارق الهاشمی از یک سو و جنجالی که مسعود بارزانی در عراق با اظهاراتش بر سر استقلال کردستان به راه انداخته و جامعه سیاسی و افکار عمومی عراق را از خود آزرده کرده از سوی دیگر، بسیار خوب می داند که می تواند مجددا قاطع میدان مبارزه انتخاباتی شود و چه بسا دولتی یک پارچه بدون نیاز به حضور رقبایش چون العراقیه و اقلیم کردستان تشکیل دهد.
شیخ همام حمودی، یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق در گفتگو با خبر آنلاین گفت: آقای مالکی به رغم برخی اشکالاتی که به او وارد است، بسیار قدرتمند عمل کرده و توانسته جایگاه شیعیان را در عراق تقویت کند. در حال حاضر جایگاه سنیان به دلیل فضاحتی که طارق الهاشمی بر سر پرونده دست داشتنش در فعالیت های تروریستی مختلف به بار آورده بسیار ضعیف شده و شیعیان در همه عرصه ها دست برتر را دارند.
به هر حال فضای سیاسی عراق روزهای پرتنشی را پیش روی خود می بیند ولی نباید گمان کرد که این وضعیت به ضرر مالکی و متحدانش تمام خواهد شد. حتی اگر انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار نشود، انتخابات استانداری ها که نزدیک به شش ماه دیگر برگزار خواهد شد، ثابت خواهد کرد که برنده این میدان چه کسی خواهد بود.
 26249

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 211733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامین IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    46 49
    زنده باد مسعود بارزانی دلاور.اتهام فروش نفت به اسراییل فقط بهانه ی مالکی برای ضربه به اقلیت های عراق است.بارزانی نشان داده که حاضر به برقراری ارتباط با اسراییل نیست و البته اگر میخواست این کار را بکند به راحتی میکرد و از کسی هم نمیترسید.امروز به وضعیت عراق نگاه کنید فقط کردستان است که امنیت دارد؛امنیتی که بدون امتیاز دادن به اسعمارگران به دست آمده.اقلیم پاک کردستان هرگز حاضر نیست اسراییل را به رسمیت بشناسد این واقعیت است.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    37 42
    از هجوم یهودیان صهیونیست به کردستان و تملک تمام آن اقلیم پیداست که شما بسیار صحیح میفرماید!!!!
    • رامین IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      25 15
      خوب در ایران هم یهودی های بسیار زیادی هستند که ثروت و املاک و دارایی های زیادی دارند.این که دلیل نمیشه.اگر کشوری بخواد اینجوری رفتار کنه که دیگه کسی تو کشورش سرمایه گزاری نمیکنه.مشکل اینه که شما همه رو صهیونیست میبینی.راستی مطمان باش که اگر بارزانی بدونه که صهونیست ها,سرو کلشون تو کردستان پیدا شده از ما سختر باهاشون برخورد میکنه
  • بدون نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    23 40
    حضور صهيونيستها در كردستان محرز است.احسن به اين حرف نازت !!!!!
  • سید IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    34 13
    بارزانی هیچگاه به شیعه وایران اعتماد ندارد وفقط به غرب وابسته است
  • بدون نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    14 18
    لابد رامین خان خودش از مواجب بگیران است .
    • رامین IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      20 7
      تا کی میخوای به کسی که نظرش با نظرت فرق میکنه تهمت بزنی.قرن بیست و یکمه.اینطوری هم انتظار دارین که الگوی کشورهای اسلامی و بقیه ملت ها باشین.اینجوری فقط میتونین الگوی اقشار کم سواد و انتقاد ناپذیر و خشک این جوامع باشید
    • بدون نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      13 5
      توهين نكن
  • علی IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    16 21
    آتشی که مسعود بارزانی و طارق الهاشمی دارند روشن می کنند فقط دامن نوری مالکی رو نمی گیره ای بسا بعدش هم سراغ کردستان ایران و خوزستان هم بیاند! مقتدی صدر که نشون داده اصلا تعادل رفتاری نداره.
    • بدون نام IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      17 5
      مسئله اختلاف داخلی عراقه چرا همه به بارزانی گیر دادن از ایاد علاوی بگیر که نماینده اعراب سنی عراقه تا خود مقتدی صدر که نماینده قشر کثیری از شیعیان عراقه همینطور عادل عبدالمهدی معاون شیعه رییس جمهور عراق و بارزانی و طالبانی همه بر سر انحصارطلبی مالکی اتفاق نظر دارن اونوقت ما از بیرون گود نشستیم برای عالم و آدم نسخه میپیچیم اونا خودشون میتونن مشکلشونو حل کنن ما هم با حمایت بیجا از مالکی فقط خودمونو بی اعتبار میکنیم.
  • بدون نام IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    17 5
    نبايد فراموش کرد که عملکرد نادرست نوری مالکی باعث از هم پاشيده شدن ائتلاف عراق يکپارچه که ائتلاف بزرگ شيعيان در عراق بود، گرديد و شخص عمار حکيم رهبر ائتلاف جديد شيعيان عراق به مدت شش ماه حاضر نشد نخست وزيری مجدد نوری مالکی را بپذيرد و در مورد مقتدی صدر هم نبايد فراموش کرد که اگر در برابر آمريکا ايستادگی نمی‌کرد، نه تنها الان به جای نوری مالکی، همچنان اياد علاوی نخست وزير عراق بود که به مراتب بدتر از نوری مالکی است، بلکه اوضاع کل منطقه خاورميانه هم به گونه ديگری رقم می‌خورد
  • حسن US ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    20 8
    زمانی که بارزانی طومار دولت ظالم صدام را در هم می پیچید افراد چون مالکی در فرانسه قهوه نوش جان می کردند ایا شایسته است مالکی که با حمایت این مبارزان چون بارزانی وصدر به همچین نعمتی رسیده دم در بیاورد و ئیکتاتور ی رفتار کند خواهید دید بارزانی وصدر موفق خواهند شد
    • بدون نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
      10 11
      نه اشتباه میکنی بارزانی هر کاری کرد فقط برای اکراد کرد او اصلا به اعراب وشیعیان اعتقادی ندارد
  • بدون نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
    9 11
    فقط این بگم که پیوستن صدر به بارزانی اشتباه استراتژیکی محض است